Architektura /

Architektura a urbanismus

Mezi nejlepších pět finalistů letošního ročníku Mies van der Rohe Award Evropské ceny za současnou architekturu se dostaly jen takové stavby, které řešily nejen svůj program, alei nějaký celospolečenský problém či zájem.

EARCH.CZ , 9. 12. 2010

Foto: eArch
Všechny řešily modelové problémy současného evropského města a společnosti – otázku veřejného prostoru, vztahu veřejného a soukromého, otázku zahojení ran modernistického a dopravního plánování, otázku vstupu velkého měřítka do města, otázku stárnutí obyvatel a otázku prostoru pro nově vznikající potřeby a zájmy společnosti. Podíváme-li se podrobněji na lokality, ve kterých se tyto stavby nacházejí, a pokoušíme-li se o jejich zobecnění, dojdeme k závěru, že všech pět staveb se nachází v lokalitách, které jsou nějakým způsobem poškozené, disharmonické, v příliš rozvolněných nebo naopak zahuštěných částech měst, na rozhraní různých funkčních a vývojových zón, na zbytkových a kontaminovaných územích a v sevření dopravních staveb velkého měřítka a kapacity. A především v územích, která se svou složitostí a chaosem vymkla řešení pomocí metody funkčního zónování, kterou používá územní plánování. Naopak, některé z těchto staveb se samy staly iniciátory, neboli ohnisky rozvoje dané lokality, jejíž územní plán byl schválen až poté, co kreativní přínos autorů stavby došel celospolečenského uznání. Všechny z těchto finálových staveb bychom mohli tedy nazvat „architekturou, která současně řeší urbanistické problémy místa“, jsou tzv. městským projektem (urban project, projet urbain, progetto urbano) tak, jak ho vnímal a vyhlásil Oriol Bohigas jako novou urbanistickou strategii rozvoje Barcelony v 80. letech 20. století. Můžeme někam tuto strategii současného urbanismu zařadit? Kevin Lynch popisuje tři klasické normativní teorie města:

1/ Model kosmický (statický, uzavřený, božský a autokratický), ve kterém forma města odpovídá modelu vesmíru tak, jak si ho daná společnost představovala. Jeho cílem je vytvoření ideální harmonie mezi nebem a zemí, každá z jeho částí je proto odpovědná celku a ke změnám může dojít pouze kontrolovaným způsobem.

2/ Model mechanický (dynamický, otevřený, kolonizační a tržní), ve kterém formu města určuje praktická potřeba co nejekonomičtěji a nejjednodušeji vyřešit nepředvídatelně rychlý rozvoj a proměnu, přičemž společnost nemá žádný dlouhodobý cíl nebo ideál, ke kterému směřuje.

3/ Model organický (otevřený, ekologický, humanistický a demokratický), ve kterém forma města je vždy spojena se svou funkcí, roste a vzkvétá nebo chřadne a odumírá podle přírodních zákonů a podmínek svého prostředí. Je složena z autonomních částí, které mají své hranice a limitní velikosti, a rozvíjí se adicí dalších dílů, reorganizací tak, aby dosáhla ve své rozmanitosti a různorodosti dynamické rovnováhy.

Do těchto tří kategorií bylo možné zařadit všechny známé a existující urbanistické teorie až do poloviny 20. století. Bezradně však váháme, kam zařadit již zmíněné finalisty Mies van der Rohe Award. Vyklouzneme z problému s tvrzením, že jde o jednotlivé stavby, o architekturu, nikoliv o urbanismus a proto do klasické teorie urbanismu nezapadají? Popřeme jejich bezpochyby městotvorný, urbanistický a iniciační význam? Anebo je zařadíme částí mezi mechanický model jako otevřený systém a částí mezi organický model, který je natolik flexibilní, že se do něj vejde téměř cokoliv? Domnívám se, že vývoj architektury a urbanismu posledních 20–30 let potřebuje jiný klíč ke svému pochopení. Že podstatnější, než zkoumat výslednou fyzickou formu města je zkoumat mechanismy, používané ke kontrole prostoru, území a zdrojů, které jsou společnosti k dispozici na daném místě a čase. Jedním z těchto mechanismů je modernistický územní plán, který vychází z předpokladu, že nějaké autority, úředníci, odborníci nebo politikové jsou schopni plně pochopit sociální a ekonomický vývoj společnosti a toto pochopení jim umožňuje, aby tento lineární zjednodušený model vývoje naplánovali s velkou přesností – shora dolů – ve jménu „vyššího principu veřejného blaha“, diktovaného vládcem, aristokracií, oligarchií nebo zástupci diktatury proletariátu. Podstatou takové kontroly je: území a zdroje ohraničit, odizolovat od vnějších vlivů, bezezbytku pokrýt a potlačit jakoukoli jedinečnost a spolupráci veřejnosti. Výsledkem takové kontroly je vznik uzavřeného systému, který postupně ztratí adaptabilitu a důvěryhodnost umírá pomalou smrtí svých nekonečných aktualizací a změn. Druhým z těchto mechanismů je již zmíněný městský projekt, který reaguje na novou situaci, že žádná totální kontrola území shora dolů už není možná. 

A to proto, že  nástupem neoliberalismu koncem 70. let vstoupilo do procesu územního plánování a jeho schvalování příliš mnoho nových hráčů s nejrůznějšími zájmy. Privatizace téměř všeho, co do té doby bylo považováno za veřejné, spolu s „volnou rukou trhu“ proměnily původní lineární proces v nelineární, plný vztahů a dialogů. Naše zájmy se mísí a kříží v síti větších nebo menších uzlů a jejich spojnic, neustále měnících svou polohu a propojení ve snaze vymyslet co nejlepší osobní strategii kontroly daného území a zdrojů. Neexistuje již téměř nic, co bychom mohli konsensuálně označit za společné, za veřejné. Územní plán je za této nové situace v mnoha evropských městech doplněn projekty, které komplexně řeší strategické problémy a lokality tak, aby se staly iniciátorem rozvoje daného místa. V mnoha komplexních a chaotických situacích, pokud transparentně funguje místní samospráva, se městský projekt osvědčil jako nejefektivnější metoda kontroly území zdola nahoru, která vede k prosazení privátního zájmu v řízeném dialogu a konsensu s občany. Finalisté Evropské ceny za architekturu svědčí o tom, že lze touto cestou vytvořit architekturu, která řeší urbanistické problémy místa a zásadně zlepšuje kvalitu života. Je třeba připomenout, že mnoho vynikajících myslitelů od Aristotela přes Benjamina Franklina, Karla Marxe, Hannah Arendt a další řešili vztah veřejného a soukromého ve společnosti a ideálním městě a došli k závěru, že soukromé a veřejné, tzv. prostor ekonomický a prostor politický musí být udržovány v rovnováze, pokud má společnost a její města prosperovat. Velmi zjednodušeně se dá říci, že zatímco do roku 1989 lze charakterizovat naše české prostředí jako INKLUSIVNÍ, kde soukromé bylo ovládnuté a podřízené veřejnému zájmu, situaci posledních 20 let lze charakterizovat jako EXKLUSIVNÍ, ve které je veřejný prostor ovládnutý a podřízený soukromému. Zatímco inklusivita se projevovala nudou a šedí našich sídlišť, exklusivita se projevuje agresivitou našich současných architektonických a dopravních staveb, jejich vzhledu a měřítka. Dá se říci, že klíčovým úkolem architektů a urbanistů je dnes více než kdy jindy péče o zachování prostorové rovnováhy mezi soukromými a veřejnými oblastmi zájmu ve městě a o dlouhodobou udržitelnost konkrétního městského půdorysu. (Z přednášky na konferenci Inventura urbanismu 2010 ) 

Převzato z časopisu Architekt

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři