Architektura / interiér

Cross Café Karlín | svěží interiér

Uspět mimo Prahu je věc jedna, dobýt Prahu pak věc druhá. Mimo Prahu se konkurence vyskytuje spíše sporadicky, v Praze je však úroveň na poli kavárenského byznysu v pravdě světová.

Tomáš Hrubý , 5. 10. 2011

Nějakou dobu trvalo, než si byl kavárenský řetězec CrossCafe Original natolik jistý sám sebou, aby zkusil „vyrazit“ do Prahy. Majitel řetězce řešil výběr těch správných míst, správnou cenovou politiku a možné nedostatky v servisu a architekti pak, jak mají vypadat kavárny, které se po menších skupinkách budou v krátké době otevírat na různých místech v Praze.

Zadání pro design kaváren bylo jasné: odlišit se od konkurence, nabídnout srovnatelnou kvalitu a mít schopnost působit na klienta tak, aby i bez toho, že si nevšimnul loga nad dveřmi, věděl, že je v CrossCafe.

Architekt měl hned od začátku důvěru klienta. Klient si architekta vybral na základě osobní zkušenosti z předchozích realizací a na základě referencí z oblasti gastronomie. Společnost DL STUDIO, s.r.o., totiž stojí za úspěchem hned několika gastronomických řetězců, jako je např. Potrefená Husa, Pizza Coloseum, CoffeeHeaven a McDonald´s a zároveň pod hlavičkou PROJECT POINT pak v Čechách, v Polsku a Maďarsku úspěšně designuje provozovny KFC a Pizza Hut.

Původní stav prostor

Kavárna vznikla v místě bývalé prodejny obkladů a dlažeb. Bylo nutné dobudovat WC pro hosty a minimální skladové zázemí. Dispozice prodejny byla volná a ve dvou výškových úrovních. Prostory jsou vizuálně vhodně propojeny s ulicí a též s vnitřním atriem. Orientace velkých prosklenných ploch pak byla v nové dispozici využita pro jasné provozní rozdělení na část rušnější a klidnější.

Změna cestou nejmenšího odporu

Stávající dispozice nebyla dobudováním skladu a wc pro hosty žádným způsobem narušena. Dva jednoduché, na sebe navazující obdélníky půdorysu prostor byly vhodně zaplněny jednotlivými interiérovými prvky. Spodní část, která je na úrovni ulice byla doplněna o prodejní pult. Vzhledem k poloze instalací byl jednoznačně vhodnější prostor napravo od vstupu z ulice. Nalevo od vstupu je pak situovaná dlouhá lavice s navazujícím obkladem stěn. Místo mezi pultem a sezením u stěny je pak vyplněno boxovým sezením na lavicích. Část, která je o cca metr výše je pak vizuálně navázána na vnitřní atrium. Po obou stranách jsou sezení na lavicích a uprostřed je pak sezení na pohodlných křesílcích.

 

Design

Jak již bylo zmíněno, bylo nutné najít takové výrazové prostředky, aby design kavárny pouze nekopíroval designové řešení konkurenčních podniků. Dopředu jsme vyloučili konzervativní pojetí. Inspirací nám byla spíše atmosféra kaváren konkurenčních lídrů, než konkrétní prvky.

Hlavní cílovou skupinou zákazníku jsou studenti. Měli jsme tedy na paměti, aby byl design nápaditý, barevně atraktivní, ale přitom vyvážený a dostatečně nadčasový a dynamický.

Hlavním prvkem celého designu se tedy stali lavice a související obklady stěn. Lavice jsou celočalouněné a mají čtyři základní barvy, které se střídají zhruba v rozměru bežné šířky sedáku. Lavice jsou navrženy tak, že mají po segmentech různé výšky opěráků. Toho se využívá v momentě, kdy lavice není u zdi, ale je volně v prostoru. Opěrák je pak zároveň jakýmsi paravanem, který pomáhá členit a zútulňovat prostor dispozice.

Dalším výrazným prvkem jsou židle a ostatní volný interiér. Židle je z masivního dubu v provedení natural a v nadčasovém designu. Není aní stará, ani příliš moderní. Stoly jsou z dřevotřísky, horní a spodní plocha je z HPL s dekorem dubu a hrana stolu je pak z multiplexu, který imituje vrstvenou překližku – původní řešení, kdy byla použita skutečná vrstvená překližka a dubová dýha, nebylo z cenových a hlavně provozních důvodů schváleno. Noha je z ocelových profilů a roznášecí deska z ocelového plátu. Původní provedení z broušené nerezi bylo nahrazeno povrchovou úpravou komaxitem – tzn. vypalovanou práškovou barvou.

Barevnost podlah a stěn vloženému interiéru nekonkuruje. Podlaha je v červenohnědé stěrce, stěny pak ve dvou odstínech šedé barvy. Podhled nad klidnější částí je pak černý.

Grafika

Cílová skupina studentů má též poměrně stabilní a mnohačetnou fanouškovskou obec na facebooku a nebyl tedy problém vyhlásit fotografickou soutěž na téma „život v crosscafe“. Vybrané fotky jsou pak se souhlasem použity jako dekorace, přímo související s interiérovými prvky. Fotky jsou použity zejména na obkladech stěn.

Dalším výrazným prvkem je logo, které je přetransformováno do podoby dekoru. Kávové zrnko s nápisem konceptu je ve dvou základních odstínech použito zejména na spuštěném podhledu v klidnější části kavárny. Kávové zrnko bez loga je pak použito ve formě jednoduché tapety, jako vložený prvek do interiérového obkladu stěn.

Dokončení na další straně.

Materiály

podlahy: - červenohnědá stěrka - kusový koberec v černošedém odstínu

stěny: - štuková omítka, dva odstíny šedé barvy

stropy: - kazetový podhled v černé barvě, rastr zachovaný původní – světle šedá - plný sádrokartonový podhled – lomená bílá

interiérové prvky: - lavice - je celočalouněná koženkou, korpus je z laminátových desek, čtyři základní barvy (tmavě modrá, vínová, limetková zelená a béžová) - pult a zápultí - je na exponovaných místech z DTD desek s nalisovanou HPL v imitaci dubu, nebo červené barvě, korpusy jsou z lamina - stoly - DTD desky s nalisovanou HPL v odstínu dubu, podnoží ocelové, vpovrchové úpravě komaxitem - obklady stěn - kombinace laminátových desek s ABS hranou a svislých prvků z kovolaminátu

Sokly u nábytku jsou z kovolaminátu.

 

Klíčová slova:

Karlín kavárna Praha

Mohlo by vás zajímat

Generální partner
Hlavní partneři