Galerie tvarovaná kanadským lesem

Čtvrtek, 31. Srpen 2017 - 0:29
| Napsal: | Zdroj: Autorská zpráva

V symbióze se stále zeleným kanadským lesem, uzpůsobená blízké louce a respektující nedaleký národní park. Taková je nová soukromá galerie a muzeum umění Audain. Navštívit ji lze v Kanadě, nedaleko městečka Whistler v provincii Britská Kolumbie.

Muzeum umění Audain, Patkau Architects, Kanada, Foto: © Patkau Architects
Fotoalbum: 
Katalogový list: 
Ateliér Patkau architects
Světadíl Amerika
Země Kanada
Město Whistler
Datum projektu 2013
Datum realizace 2016
Užitná plocha 5 502.00m2
Materiál

Předpoklady návrhu

Design budovy ovlivňovaly tři faktory. V první řadě to byly především dispoziční nároky. Galerie má pojmout jednak výstavu dvou stálých expozic z Audainových sbírek a jednak sbírku s dočasnými exponáty z různých koutů Kanady a celého světa. Druhým faktorem se pro návrh stala nádherná okolní krajina, obdařená stálezelenou vegetací bujného lesa a blízkou zátokou Fitzsimmons Creek. Návrh budovy také značně ovlivnilo enormní množství sněhové přikrývky, které může dosahovat výšky až 4,5 m.

Design stavby

Patkau Architects vytvořili několik veřejných prostorů, jak v budově, tak před ní, a spolu s galerií je umístili do už stávající lineární prázdnoty uprostřed lesa. Přízemí je vyvýšené nad úroveň terénu a budovu chrání strmá šikmá střecha s podkrovím. To slouží jako administrativní prostory a obslužné místnosti.

Síla návrhu a umístění stavby účinkuje spolu s lokalitou a jejím geniem loci. Vytváří nový cíl pro pěší turistiku, a to jak pro odpolední procházky z města, tak pro turisty z národního parku. Muzeum umění dalo vzniknout novým turistickým trasám a stojí tak na jejich křižovatce. Je tedy cílem i cestou za poznáním. Jakmile se návštěvníci dostanou dovnitř, projdou nejprve dlouhou chodbou s otevřeným výhledem na přilehlou louku a teprve poté si mohou projít stálé sbírky a dočasné instalace.

 

Muzejní sbírky

Mezi stálé sbírky muzea bude patřit soukromá sbírka Michala Audaina, která sleduje vizuální proměnu Britské Kolumbie od 18. století až do teď. Je v ní zahrnuta jedna z nejlepších kolekcí prastarých národních masek, nádherné malby od Emily Carr a stejně jako práce dalších Kanaďanů, převážně z poválečné doby. Mezi nimi jsou například Jack Shadbolt, E. J. Hughes, a Gordon Smith, Rodney Graham. Nechybí ale ani zahraniční autoři, třeba Jeff Wall, nebo Stan Douglas.

Idea

Forma a charakter budovy i design interiérů jsou záměrně zdrženlivé. Nesoupeří o pozornost s úchvatnou přírodou ani nechtějí konkurovat umění. Představují spíše něžné pozadí. Jednoduchá forma exteriéru je schována za obálkou z tmavého kovu, která se ve stínech lesů ztrácí. Tam, kde se fasáda více otevírá, například ke vstupní verandě nebo u prosklené chodby ke sbírkám, se tmavý kov mění ve světlý dřevěný plášť. Veřejné prostory uvnitř pokračují ve stejném duchu. Interiér galerií je však čistě bílý, s naprosto minimálními detaily.