Když se byt zařizuje podle nábytku

Středa, 12. Duben 2017 - 2:01
| Napsal:

Polská architektura plní v posledních letech stránky architektonických médií stále více a více. Většinou se však jedná o velké projekty vyhrávající mezinárodní ceny. Byt v Poznani navržený kanceláří PL.architekci je příkladem opačným. Nestaví na odiv expresivní tvary ani monumentálnost, právě naopak, chce dát pouze rámec svému obsahu – majitelově sbírce knih, obrazů a nábytku. Byt tak působí jako svého druhu galerie nebo výstavní síň, jejímž hlavním exponátem jsou majitelovy záliby a vposled i jeho život. I proto zde tkví kvalita především v malém měřítku a čistotě forem.

PL.architekci, byt v Poznani, foto © Anna B. Gregorczyk
Fotoalbum: 
Katalogový list: 
Autor Bartek Bajon, Katarzyna Cynka
Ateliér PL.architekci
Světadíl Evropa
Země Polsko
Město Poznaň
Datum projektu 2014
Datum realizace 2015
Poznámka

foto © Anna B. Gregorczyk

Základním kamenem celého návrhu byla láska majitele ke svým oblíbeným předmětům – sbírce maleb, historickému nábytku a rozsáhlé knihovně. Projekt interiéru si proto kladl za cíl dát každému z nich maximum prostoru a zároveň podtrhnout jejich jedinečnost. Každý si zaslouží svůj vlastní prostor, který by jej nechal vyniknout. Téma prostoru a jazyk výrazných a pěkných objektů pak prostupuje celým interiérem. Vstup není oddělen do obvyklé chodby nebo haly, ale naopak je zcela úmyslně propojen s ústředním obytným prostorem, což mu dodává na velikosti. Spíše pomyslný předěl tvoří série knihoven: ty kombinují otevřené a uzavřené prostory a skrývají v sobě nejen texty, ale rovněž audio a video techniku a také bio-krb.

Jednotlivé pokoje neoddělují dveře klasického formátu, namísto toho zde jsou posuvné panely, jež sahají přes celou výšku místností a skrývají se zasunuté do zdi. Motivace pro toto řešení byla následující: majitel si na jednu stranu zařídil byt svými oblíbenými věcmi, svou vnitřní krajinou z nábytku, obrazů a knih, nicméně okolí domu, vnější krajina zde již byla. Architekti se tedy rozhodli obě krajiny propojit, vtáhnout okolí do interiéru a zároveň pohledy obyvatel orientovat směrem opačným. Tohoto účinku dosáhli díky specificky pojatým dimenzím a výplním dveřních otvorů a také díky speciálně realizovanému podhledu. Otevřená dřevěná konstrukce má tedy jediný cíl – vybídnout lidi vevnitř, aby se podívali ven.

Kromě prostorových forem hrají důležitou roli i detaily. Jejich minimalistické pojetí se snaží omezit jakékoliv rušivé prvky, které by konkurovaly tomu nejdůležitějšímu, vnitřní krajině drahocenných objektů. Čistota je patrná jak na jemném materiálovém a barevném pojetí, tak například na řešení kuchyně. Veškeré spotřebiče jsou skryty. I zde hraje prim umění pověšené na zdi nebo starožitný nábytek plný porcelánu.

Ač je interiér jemný a pocitově nenápadný, ve skutečnosti je výsledkem promyšlené hry, která směřuje všechnu pozornost směrem k umění, k exteriéru i k životu samotnému. Podobných prostorů, které mají ambici pouze vytvořit rámec svého obsahu, je jistě mnoho. Ne každý si ale zároveň dokáže udržet pocit tepla domova. V tom tkví nakonec asi největší kvalita bytu s uměním v polské Poznani.

Diskuse: