Architektura / občanské stavby

Měď v architektuře: Hlavní nádraží v Kodani

Na centrálním kodaňském nádraží, kterému je nyní 100 let, byly v několika málo letech provedeny rozsáhlé rekonstrukce a úpravy.

Gunnar Soerensen , 11. 10. 2012

Kromě jiného byla rozšířena nástupiště dále pod stanici a byla vyměněna střecha. Opět je použita především měď, nově navržená i znovu použitá jako dekorace nově rozšířených nástupišť.

Celkovou uměleckou ideou bylo vyzdobit stěny kolem rozšíření nástupišť i jejich ukončující štíty tak, aby se prostor vizuálně definoval a rozšířil. Opakující se barvou výzdoby nástupišť je světle zelená, což docela odpovídá barvě starých oxidovaných měděných plechů střechy. Protože ve stejné době byly střechy a věže nádražní budovy rekonstruované použitím nové břidlice a nové měděné krytiny vlysů, věží a arkýřů, zdálo se přirozené použít ve výzdobě nástupišť původní měděné plechy ze střechy a svázat tak nové se starým.

Po důkladném zvážení se výtvarná umělkyně Anita Joergensen rozhodla k pokrytí jednoho štítu nástupiště využít zadní strany starých měděných plechů. Zadní strany mají ještě charakteristický, tmavě hnědý měděný vzhled, ale jsou silně patinovány a mají různé oxidované pruhy, skvrny a barevné odstíny. V měděných panelech byly vytvořeny štěrbiny, vybavené počítačem řízenými RGB LED světly, která zvolna mění barvu s využitím celého spektra, celý pomalý cyklus trvá 15 minut. V interakci mezi různými prvky a světly je vytvořen zvláštní dynamický efekt, odrážející specifickou povahu a charakter celé železnice.

Dva dlouhé pásy, z nichž každý měří asi 50 metrů, byly umístěny na zdi, tvořené kompozicí skla s vlnitým a děrovaným plechem v různých velikostech, barvách a povrchových úpravách, odkazujících k tomuto místu. Na tyto pásy byly následně jako výrazové prvky aplikovány různé skulptury. Těmito uměleckými objekty byly vinuté tvary z tenkých zmačkaných měděných plechů. Kromě toho byl v samostatném prostoru umístěn nezávislý reliéf, také ze zmačkané mědi.

Celkovou výzdobu si si lze vychutnat pouze postupně po malých částech, propojených opětovně použitými materiály: objekty ze zmačkané mědi, nezávislý reliéf a v neposlední řadě i velké štíty ze znovu použité mědi - to jsou nejdůležitější prvky, sjednocující celou výzdobu.

Klíčová slova:

umění nádraží měď

Mohlo by vás zajímat

Generální partner
Hlavní partneři