Papír ve svůdném prostoru

Čtvrtek, 8. Září 2016 - 0:00
| Napsal: | Zdroj: Autorská zpráva

Papírnictví s dlouhou tradicí se zachtělo více se přiblížit zákazníkovi na ulici. Už žádné kráčení tmavým průchodem ke vstupu do prodejny, nýbrž vchod do prostor bílých jako papír, je teď přímo na zrekonstruovaném rokokovém průčelí měšťanského domu. Potenciální návštěvník je váben sortimentem vystavěným v proskleném výkladu a ten, kdo podlehne, se může proplétat interiérem a dále objevovat pohledem nebo dotekem tak dlouho, jak jen chce.

Edit!, Papírnictví Plojhar – foto © archiv autorů
Fotoalbum: 
Katalogový list: 
Autor Ivan Boroš, Juraj Calaj, Vítězslav Danda, Lenka Míková
Ateliér Edit!
Světadíl Evropa
Země Česká republika
Město České Budějovice
Ulice, číslo Široká 120/14
PSČ 370 01
Datum realizace 2012
Užitná plocha 180.00m2

Papírnictví Plojhar se nachází v přízemí krásného historického domu s rokokovou fasádou nedaleko hlavního náměstí a funguje už od 90. let v rámci rodinné tradice, kořeny firmy zaměřené na kartonáž a dříve i knihařství sahají až do roku 1888.

Přestože původní zadání zahrnovalo pouze stávající prodejnu a změnu jejího interiéru, přesvědčili jsme majitele, že pro dosažení maximálního efektu má smysl upravit celé přízemí domu. Jeho dispozice totiž představovala naprostý opak klasického obchodního schématu - podél uliční fasády se nacházel sklad, zatímco prodejna samotná byla až v zadní části domu, kam zákazník musel projít tmavým průchodem.

Hlavním záměrem rekonstrukce se proto stalo sjednocení a vzájemné propojení (fyzické a/nebo vizuální) celého přízemí domu do jednoho prostorného obchodu v maximálním kontaktu s ulicí, sklad a kancelář byly přesunuty do horního podlaží. Pomocí drobných stavebních zásahů došlo k odstranění ahistorických nánosů z dřívějších úprav, včetně výměny výplní a výškové scelení podlah. Na rekonstrukci navazovalo i zrestaurování historické fasády.

Nový obchod se skládá ze čtyř částí s různým charakterem i sortimentem zboží a tím i vybavením, které mělo obecně umožnit maximální variabilitu. Převládající bílá barva sjednocuje různé materiály, nechává vyznít samotné zboží a matným povrchem evokuje papír.

Přední místnost vedle průchodu má díky rozšířeným a čistě zaskleným výkladcům maximální kontakt s ulicí a slouží pro vystavení nejzajímavějšího zboží skoro jako v galerii. Pro jeho expozici jsme navrhli flexibilní stavebnicový systém z kartonu, který si firma dokázala vyrobit sama ve své kartonáži. Pro úsporu materiálu do sebe tři velikosti lístků zapadají na principu matrjošky.