Architektura / občanské stavby

"Šuplíkový" projekt: Meeting Point

Předmětem návrhu výstavby byl soubor staveb kolem čtyřech pylonů bývalé lanovky na písek .

Ondřej Šetka , 22. 12. 2014

Prvotní snahou bylo soustředit vše kolem základních čtyř pylonů o které se jedná z první řady. Po dlouhém přemýšlenía bezpočtu skic zvítězila vize lávky, která plynule pokračuje z protějšího svahu a navazuje na původní směr lanovky převážející písek, směrem k řece. Rozteč pylonů činní zhruba 25 m, což je na lávku už úctyhodný rozpon. Proto zde bylo použito speciálního RCP betonu ( Liapor betonu s vysokou pevnosti a malou objemovou hmotností-snaha redukovat vlastní váhu). Z důvodu dodržení průjezdného profilu komunikace, byl další pylon nastaven prefabrikátem z betonu, aby bylo dosaženo výšky +4,5mnad komunikací. K třetímu pylonu jsem situoval vchod do lávky od cyklostezky a zároveň vložil první funkci a to recepci k přilehlému přechodnému ubytováni. Vedle recepce se nachází schodiště s výtahovým tělesem.V mezipatře mezi pochozí lávkou a vstupním podlaží je kancelář personalistů pro styk s veřejnosti. Po vystoupání na pochozí úroveň lávky se ocitneme ve výstavním a informačním prostoru, kde si můžeme prohlídnout dokumentaci stavby a projekty spojené s mezinárodními vztahy. V západní části se nachází zasedací místnost pro jednání. Po opuštění tohoto prostoru se nacházíme na pochozí lávce, která má na 1200 m2 plochy s možností volného pohybu. Bezpečnost zajišťuje 1,1 m vysoké plné zábradlí z polycarbonátu. V západní části je druhý objekt a to kavárnička. V prostoru kavárničky lze ještě sestoupit do vnitřního prostoru betonové skořepiny tvořící tělo lávky. Uvnitř je multifunkční prostor pro sezóní využití.Pro využití lodní dopravy byly čtyři základní pylony ošetřeny, zabezpečeny piloty a byla k nim přivedena řeka. V prostoru mezi pylony ( 12 m) byl zřízen přístav.

Jestliže je tu možnost jednání, musí zde být i možnost ubytování, kdyby se jednání prodloužilo. To zajišťují malé apartmány, zakopané v zemi. Přední prosklená stěna je orientována na jihozápad s výhledem na řeku Moravu. Pro zpříjemnění pobytu zde byla zřízena mala samoobsluha s denními potřebami, která se nacházíu východního konce lávky ( lávka je na ní usazena pomocí Elastomerového ložiska). Vobjektu sou dále veřejné toalety s denní místností a prostor pro prodej jízdenek na lanovou dráhu, vedoucí na vrchol kopce. Zastávku MHD jsem přesunul ze vzdálenějšího místa do centra dění. Z severní strany situace jde přes pěší komunikaci přijít nahoru na lávku a dále na druhou stranu vede pěší cesta nahoru na vrchol. Sama cesta je upravena s množstvímzastávek, vyhlídek a prostorů pro odpočinek.

V jižní části se nachází budova lanovky s zázemím. Zde jde depo pro vozík lanovky a technické zázemí obsluhy. Pokud se necháme vyvézt lanovkou směrem nahoru, po cestě absolvujeme jednu zastávku a to na místě dřívějšího konce původní lanovky. Zde zůstala zpevněná plocha na krásné vyhlídce. Místo jako stvořené pro příjemné posezení s kávou. Kavárna je řešena čistě z přírodních materiálů. Pokud budeme pokračovat dále nahoru dostaneme se na náhorní rovinu, kde je zřízena konečná stanice. Jedná se spíše o krytý přístřešek s prosklenou čekárnou a sociálním zázemím. Od tud lze dále pokračovat stezkou po hřebenu kopce, která zde již probíhá. Pro zpříjemnění chvil zde byla zbudovaná malá umělá vodní nádrž napájená dešťovou vodou.

Mohlo by vás zajímat

Generální partner
Hlavní partneři