Unikátní obytné moduly ve veřejném prostoru

Pondělí, 9. Červen 2014 - 0:00
| Napsal:

Oživení veřejného prostoru drobnou architekturou je téma, které ve společnosti rezonuje nejen v několika posledních letech. Jak oživit takový veřejný prostor, jako je náves drobných obcí? Co udělat s nevábně vypadajícími autobusovými zastávkami? A lze umístit modulární kavárnu na náplavku či na volná prostranství ve městech například formou dočasné stavby?

Kavárna tvořená systémem City Modulů, vizualizace večerní atmosféry - foto © artEcho
Fotoalbum: 
Zastávka tvořená systémem City Modulů, vizualizace - foto © artEcho
Zastávka tvořená systémem City Modulů, vizualizace - foto © artEcho
Zastávka tvořená systémem City Modulů, půdorys - foto © artEcho
Kavárna tvořená systémem City Modulů, vizuaizace - foto © artEcho
Kavárna tvořená systémem City Modulů, vizuaizace baru - foto © artEcho
Kavárna tvořená systémem City Modulů, pohled na bar - foto © artEcho
Kavárna tvořená systémem City Modulů, půdorys 1.np - foto © artEcho
Kavárna tvořená systémem City Modulů, půdorys 2.np - foto © artEcho
Kavárna tvořená systémem City Modulů, vizualizace 2.np - foto © artEcho
Kavárna tvořená systémem City Modulů, vizualizace večerní atmosféry - foto © artEcho

Takové otázky si položila i vizovická společnost KOMA, která vyrábí obytné moduly, z nichž realizuje nejen architektonicky zajímavé školské a veřejné stavby, ale třeba i český pavilon pro EXPO 2015 v Miláně. Odpověď firma našla v rozvíjení konceptu obytných CITY modulů atypického lichoběžníkového tvaru, na kterých spolupracuje s mladým oceňovaným architektonickým studiem CHYBIK+KRISTOF AA, přičemž studii zpracovala společnost artEcho.

Zastávka a prodejna v jednom

„Původní myšlenkou bylo využít CITY modulů jako způsobu oživení vesnic. Vesnické zastávky jsou velmi často ve špatném stavu, nenaleznete na nich příliš informací a člověk se v nich necítí dobře. Proto jsme se rozhodli vytvořit zastávku ze City modulů.“ vysvětluje záměr studie Martin Hart, marketingový ředitel KOMA. Architekti Kristýna Šilhánová a Jaroslav Sládeček ze společnosti artEcho tedy stáli před úkolem, vytvořit zastávky tak, aby byly atraktivní nejen pro cestovatele, ale i pro místní obyvatele. Možné řešení našli ve spojení myšlenky pojízdných prodejen, které mají na vesnicích dlouhou tradici, se zastávkou, jež bývá často umístěna na návsi - v samém centru vsi. Zastávka tak může být i prodejnou, kavárnou, pekařstvím či trafikou nebo květinářstvím - prostě jakýmkoliv drobným prodejem.

Architekti zvolili jednoduchý koncept propojení dvou kontejnerů a vytvoření prostoru pro setkávání. Materiálově zastávka ctí vesnický charakter, na fasádách jsou použité přírodní materiály, doplněné tmavým lakem rámů. Pro potřeby zastávky je také upraven prostor v okolí zastávky. „Chtěli jsme, podobně jako je tomu například v Barceloně, před zastávku umístit několik pevně zabudovaných židlí tak, aby si lidé mohli mezi sebou povídat,“ vysvětluje architektonické řešení Jaroslav Sládeček.

Modulární flexibilní kavárna

Stánky s rychlým občerstvením, pop-up restaurace či plážové bary se vyskytují všude na světě. V městských strukturách jsou nyní tendence začlenit tyto stánky do prostředí a vizuálně je sjednotit, stejně jako například trafiky. „Výhodou modulů je jejich variabilita od samostatného barového modulu s prodejem ven, až po poměrně velikou kavárnu. Nemusí se jednat pouze o místo, kde si koupíte kávu na cestě do práce, ale kde můžete posedět, setkat se s přáteli a zastavit se.“ popisuje variabilitu kavárny ze CITY modulů spoluautorka návrhu Kristýna Šilhánová. Díky tomuto záměru vznikla studie, která vychází z možnosti samostatného použití jednotlivých kontejnerů - barového, schodišťového a sanitárního. Ty jsou potom volně kombinovány se sezením. Koncept plnohodnotné kavárny je řešen jako dvoupatrová budova s terasou. Centrální dispozice umožňuje volné přidávání či ubírání modulů.

CITY moduly ze stáje KOMA nám tedy umožňují pohlédnout na modulární výstavbu z jiné perspektivy. Změna základní geometrie dokazuje, že se nemusí vždy jednat o pravoúhlé stavby s prolamovanou fasádou, ale že se MODUL stává spíše městským mobiliářem v měřítku drobné dočasné architektury.

Článek vznikl za podpory společnosti KOMA MODULAR s. r. o.