Big Architects | Projekt světové vesnice ženských sportů ve Švédsku

Pondělí, 12. Duben 2010 - 2:05
| Napsal:
Vytvořit místo pro přirozený a všestranný rozvoj ženských sportů, tedy v rovině teoretické i praktické, bylo zadáním architektonické soutěže na řešení lokality v centru švédského Malmö o rozloze 100 000 m2. Zvítězil pozoruhodný návrh dánského studia BIG Architects.

Na vítězném návrhu tvůrců z Kodaně se shodla odborná porota složená ze zakladatelů Světové vesnice ženských sportů (World Village of Women Sports, WVOWS) Kenta Widdinga Perssona a Maartena Hedlunda, zástupců města a architektů Ingemara Graahamna, Matse Jacobsona a Cecilie Hanssonové. Nový areál by měl plnit funkci významného regionálního centra.

Architektonické řešení studia BIG je „ušito“ ženám přímo na míru, je otevřené a navozuje pohodu a uvolnění. Spíše než jako na sportovní komplex nahlíželi autoři návrhu WVOWS jako na město ve městě. Klíčovou roli hrály holistický přístup, celkový dojem návrhu a jeho schopnost navázat na okolí a městskou čtvrť, do které je zasazen. Tímto způsobem dánští architekti skloubili funkčnost areálu s nabídkou atraktivního bydlení.

Jako na venkově

Světová vesnice ženských sportů je skutečně komponována jako vesnice, jednotlivé budovy jsou od sebe vzájemně odděleny a otevřené prostory a veřejné zahrady poskytují řadu využití. Zešikmené střechy a různá výška budov vytvářejí organický dojem venkovských staveb a umožňují rozsáhlému komplexu nenápadně splynout s okolními činžovními domy. Ulice uvnitř areálu ožívají veřejnými akcemi a působí navenek jako ulice středověkého města – poskytují ideální podmínky pro všechny aspekty života. Lidé zde budou moci zároveň pracovat, kvalitně bydlet a intenzivně sportovat.

Hlavní architekt Bjarke Ingels vzal v potaz specifické požadavky žen všech kultur a věkových skupin a promítl je do celkové atmosféry WVOWS. Na rozdíl od industriálně pojatých sportovních komplexů pro muže, jež nazývá továrnami na tělesná cvičení, chtěl vytvořit „chrám pro tělo a mysl“, naplněný pocitem intimity a wellbeing.

Světová vesnice ženských sportů je koncipována jako multifunkční čtvrť, kde je možné provozovat různorodé aktivity spojené se sportem, fitness a wellness. V samém srdci WVOWS se vyjímá multifunkční stadion, v blízkosti jsou tělocvičny, házenkářské haly, posluchárny a vědecké laboratoře. Centrální prostranství je navrženo tak, aby umožňovalo konání fotbalových zápasů, stejně jako koncertů, konferencí, výstav či trhů. Je nadimenzováno na fotbalová utkání s návštěvností 5000 diváků, jeho kapacita však může být až čtyřnásobná – například při koncertech se stojícími diváky. Svým řešením a zakomponováním do lokality umožňuje tato aréna i volný výhled do okolí a naopak.

Korunní princata

V těsné blízkosti Světové vesnice ženských sportů vyrostl před padesáti lety modernistický komplex Korunní princ, pojmenovaný na počest tehdejšího švédského korunního prince – dnešního krále Karla VI. Gustava. Korunní princ je dosud jeden z pěti nejvyšších mrakodrapů ve Švédsku a spolu s přilehlými budovami dotváří utopickou komunitu typickou pro konec padesátých let dvacátého století. Nyní má pravoúhlým, chladně stříbřitým tvarům Korunního prince vytvořit protiváhu právě zmíněný komplex WVOWS. Ten má vyrůstat ze země jako královská koruna Korunní princezny.

Zatímco Korunní princ vsadil na vnější efekt keramických dlaždic a betonu a park ponechal v ústraní, Korunní princezna ohromí visutými zahradami, pěšími zónami, náměstími a pasážemi. Tradicionalistické byty Korunního prince rozvíjí Korunní princezna do atypických bytů, ateliérů, hotelových pokojů a terasových domů. Ortogonální geometrie Korunního prince je vyvážena osvěžujícími „alpskými siluetami“ svažujících se desek Korunní princezny. Společně vytvářejí hybridní kombinaci urbanizované krajiny a architektury, umocněnou rozmanitou vegetací na visutých zahradách, balkonech, terasách a svažitých střechách.

Pasivní dům

Rozvržení jednotlivých bloků Korunní princezny těží z vhodné orientace podle světových stran a optimalizuje využití přirozeného denního světla, chlazení, pasivního solárního vyhřívání a osvětlení exteriérů. Zároveň nebrání pronikání světla na stávající zástavbu. Uspořádání pasáží a vnitřních ulic zajišťuje distribuci světla tak, aby se každá z nich alespoň jednou za den ocitla pod přímými slunečními paprsky.

Architektonický návrh počítá s fasádou z lehkých keramických dílů v kombinaci s velkými odizolovanými okny v dřevěném nebo aluminiovém rámu. Keramické dílce budou vyrobeny z různých recyklovaných materiálů – autoři tedy přicházejí s environmentálně, finančně a esteticky zajímavým řešením, které navíc naváže na tradici věže sousedního Korunního prince. Optimální orientace budov, pasivní solární vyhřívání, fotovoltaické panely, solární panely na ohřev vody a geotermální infrastruktura napomáhají snahám o vytvoření pasivního domu, kde energii spotřebovávají pouze domácí elektrické spotřebiče.

Bjarke Ingels Group – BIG

Špičkový dánský ateliér BIG je skupina 85 architektů, designérů, stavitelů a myslitelů v oblasti architektury, urbanismu, výzkumu a vývoje. Programově se snaží vyhnout se dvěma extrémům: bláznivé avantgardě a nudným krabicím od „organizovaných architektů-konzultantů“. BIG usiluje o fúzi a skloubení obojího – o vytvoření pragmatické utopické architektury, vyrůstající jako skutečný objekt na sociálně, ekonomicky a environmentálně ideálních místech. Kromě zimních areálů pro Norsko patří k významným projektům a realizacím návrh Dánského námořního muzea (1. cena v soutěži), Scala Tower, Lego Towers (1. cena v soutěži), Dům BIG House (plánované dokončení 2011) nebo Mountain Dwellings (dokončení 2008).

       

       

 Název:  Světová vesnice ženských sportů v Malmö, Švédsko
 Vítěz soutěže:  BIG Architects
 Hlavní architekt:  Bjarke Ingels
 Vedoucí projektu:  Nanna Gyldholm Moller
 Tým:  Gabrielle Nadeau, Daniel Sundlin Jonas Barre, Nicklas Antoni Rasch, Jin Kyung Park, Fan Zhang, Steve Huang, Flavien Menu, Ken Aoki
 Spolupráce:  AKT, Tyréns, Transsolar
 Předpokládaná plocha:  100 000 m2
 Klient:  H-Hagen Fastighets AB
 Projekt:  2009
 Plánovaná realizace:  2011 – 2012

Psáno pro časopis Projekt

Barevný svět architektury.

Klíčová slova: