Architektura /

DIGIReal Architecture | Nová role modelu

Proces zvaný architektura vyžaduje stále více a více komplexnější přístup. Je do něj zapojováno stále větší množství odborníků z nejrůznějších oborů od osvětlení přes vzduchotechniku až po vrcholový mana-gement. Architekt se setkává z velkou změnou. Musí se seznamovat se stále větším množstvím různých disciplín. Od architekta se očekává, aby je všechny ovládl a začlenil do svého tvůrčího postupu hned od počátku, a nedotýkal se jich jako dříve pouze při konzultacích téměř hotového projektu se specialisty.

Martina Svobodová , 24. 2. 2004

Nemění se jen architektura. Změnou prochází celá společnost. Stále více lidí pracuje přímo z domova, mění se standardy bydlení, řada lidí bydlí v jednočlenných domácnostech. Tím se mění jejich požadavky na budovy všeho typu.S tím vším se architekt musí vyrovnat. Změny ve společnosti i architektuře musí zachytit a být schopen na ně odpovědět.To vše vede k nalézání nových řešení a objevování nových konstrukcí, které budou schopné uspokojit všechny nové požadavky.Digitální model získává stále větší vliv na návrh architektury a uvažování nad ní.Získává rovněž nové významy pro architekta: - má velký vliv na proces hledání nového tvaru - pomáhá k metodologickému přístupu k návrhu - dává možnost již během procesu navrhování ověřit si materiálovou i ekonomickou proveditelnost návrhuNěkteří ze světových architektů, kteří používají model jako prostředek své práce: - Peter Eisenman- UN Studio- Greg Lynn- Frank GehryVšechny prvky digitálního modelu (křivky, plochy) nemají žádný význam jako takové. Význam jim dodává architektura – nápad který je s jejich pomocí vizualizován.Greg LynnJako svůj cíl si tento architekt vybral pochopit o čem architektura je, jak jednotlivé typy budov fungují. Uchopit architekturu jako obálku, která je výslednicí neustálých dynamických vlivů z vnějšku i zevnitř budovy.Prostředkem jeho studia se stávají počítačové modely. Je pro něj důležité, aby všechny součásti architektury byly matematicky vyjádřitelné.SPLINE – křivka, která není kontrolována body jimiž prochází, ale body, které za ní jakoby tahají. Do jednotlivých vazeb mezi body a křivkou je možné vnášet volitelné napětí. To můžeme zvětšovat nebo zmenšovat a tak ovlivňovat průběh celé křivky.Můžeme tak vytvořit nejen krásnou a ladnou křivku, ale vlastně celý systém, který se vzájemně ovlivňuje. Z těchto křivek je pak možné skládat celé plochy – NURBS, princip napětí zůstává stejný.Násobení určitého tvaru je typickým produktem počítače, ale opakování tvaru + změna napětí v některých vazbách přináší kreativitu. Tu je možné sledovat např. pomocí ANIMACE.Proces: - analýza nejdůležitějších prostorů - vytvoření spočitatelné – reálné konstrukce - přiblížení nové struktury stavebnímu pozemku - úprava a definice sil působících na konstrukciANIMACE METABOLOIDŮ - Metabolity představující jednotlivé prostory se v průběhu animace vzájemně ovlivňují. Animace je na několika místech pozastavena a dříve definované prostory je možné sledovat v nových souvislostech. To je pak možné brát jako jeden z výchozích bodů návrhu. Lynn přestává být převážně teoretikem a v poslední době se věnuje realizaci svých návrhů. Zároveň pátrá po tom, jaký mají počítačové modely na výstavbu vliv.BLEB: objem který vzniká z povrchu, který sám sebe proniká

Foto: eArch
FLOWER: transformace trubky v plochu jejím stlačením
Foto: eArch
SHRED: tvorba otvorů v povrchu duplikováním kontrolních křivek – tuto metodu využívají i další architekti, kteří se věnují digitálnímu modelování.
Foto: eArch
STRAND: tvorba prostorů jako obalů křivek
Foto: eArch
LATTICE: tvorba prostorů pomocí sítě přímekLiteratura:Greg Lynn: Folds, Bodies and BlobsGreg Lynn: Animate FormGreg Lynn & Hani Rashid: Architectural LaboratoriesGreg Lynn: www.glform.com Peter Eisenman
Foto: eArch
Pracuje s počítačem již řadu let. Během té doby prošel jeho tvůrčí proces řadou změn.Hlavní myšlenkou jeho práce je pochopení pozemku, na kterém bude budoucí stavba stát.Tak jako když je něco napsáno na list papíru a smazáno a papír je znovu popsán, přesto na papíře zůstává stopa původního záznamu. Stejně se Peter Eisenman kouká na pozemek stavby.Snaží se na něm najít stopy původního záznamu, zdůraznit je, překrýt přes sebe a nově je interpretovat v novém návrhu.Teorie nové interpretace:- prokreslení objektů- studie jejich vzájemných vazeb- jejich proniky- transformace tvarů- změna měřítka- rotace
Foto: eArch
Metoda práce:- historické analýzy a jejich vrstvení- strategie deformace- výsledný návrh
Foto: eArch
Do svých návrhů se snaží vnést dynamiku například tím, že nabízí několik perspektivních pohledů z jednoho bodu.Příkladem strategie deformace je převedení výsledků historických analýz do struktur tekutého krystalu (který je například součástí LCD displejů). Do návrhu tak vstupují křivky, které nejsou rovnoběžné.Při své práci využívá jak modely digitální tak skutečné 3D modely. Peter Eisenman pracuje společně s velkým týmem lidí, kteří během jediného dne vytvoří až 30 modelů, které následně po konzultaci opět přepracovávají až k výslednému řešení.Literatura:Peter Eisenman: Diagram diariesLuca Galofaro: Digital EisenmanJean-François Bédard: Cities of artificial excavationUN Studio
Foto: eArch
Dva mladí architekti nalézají novou roli architekta ve spojení mezi světem vně budovy a uvnitř. Říkají tomuto spojení DEEP PLAN.PUBLIC CONSTRUCTION je potom název pro propojení těchto světů pohybem mezi nimi.Již není pravdou, že architekt je hlavou týmu který tvoří novou stavbu, není tím, který ostatním vydává pokyny k tomu co mají dělat, ale je součástí sítě odborníků tvořících návrh.Je nutné, aby se s touto svojí novou rolí vyrovnal.HYBRID je objekt složený z několika původních různých částí, které v něm však již není možné identifikovat. Neexistují pevné hranice mezi nimi.ANALÝZA POZEMKU: dělají řadu analýz pozemku budoucí stavby, v průběhu času sledují pohyby lidí po něm.
Foto: eArch
DIAGRAM je výsledkem jednotlivých analýz. Jedná se o metaforu která může vyjadřovat více významů, představuje koncept budoucí stavby. Je to nástroj proti typologické fixaci (navrhování vycházející pouze z principu sestaveni jednotlivých typologických objemů).
Foto: eArch
Diagram může vyjadřovat například pohyby osob po budově, může vycházet z čínského znaku (jako například u budovy pro čínskou komunitu).V jiném případě, dům pro dvě osoby, znázorňuje jejich aktivity během dne, jejich vzájemné prolínání a oddělování.Neexistuje žádný přesný způsob interpretace digramů do výsledného návrhu, ale přenášena je hlavní informace, že dva lidé v jedné budově jsou zároveň propojeni i odděleni.I toto studio používá jako způsob své práce produkci ohromného množství modelů, které sledují především pohyb osob po budově.Literatura:Van Berkel & Bos: Move 1-3Van Berkel & Bos: UN Studio UN FoldFrank Gehry
Foto: eArch
Je obtížné definovat teorii jeho práce. Sám ji nikdy nesepsal, proto je možné pouze ji sledovat na vývoji jeho jednotlivých návrhů.Nejpřesněji jeho způsob práce dokládá návrh Lewis residence (1985-1995) na kterém pracoval 14 let, přesto nebyl nikdy dokončen, protože jeho výsledný rozpočet desetkrát překročil požadavky investora. Přesto dokonale mapuje způsob Henryho práce. Inspirací pro tento návrh byla ryba a její kostra. Některé prvky této inspirace je možné vysledovat i na prosklené části budovy Tančícího domu.
Foto: eArch
V roce 1989 mělo jeho studio 20 zaměstnanců. Pracovali na návrhu Walt Disney Concert Hall. I v tomto případě zůstalo pouze u návrhu. Gehry nebyl schopný pomocích jemu dostupných prostředků dostatečně prokázat finanční realizovatelnost návrhu.V té době přichází do jeho ateliéru specialista na počítače, James Glymph. První projekt na kterém spolupracuje je Barcelona Fish. Ten je realizován během velmi krátké doby.Glymph hledá software, který by nejlépe odpovídal Gehryho představám a požadavkům. Jako takový se nakonec ukazuje program sloužící původně pro navrhování součástí automobilů - CATIA (Computer Aided Three-Dimensional Interactive Application). První projekt pro který byl program využit je právě Tančící dům.
Foto: eArch
Metoda práce:- SKICI: zaměstnanci jeho ateliéru jsou vychováváni k tomu, aby byli schopní jeho skici interpretovat- MODELY V MĚŘÍTKU: skutečné 3D modely, které jsou jednoduché a vyjadřují hlavní prostory. Pro jednu budovu jich vytvoří kolem tisíce. Zaměstnává 20 – 30 lidí, kteří se jejich tvorbou zabývají.- CAD MODELY: skutečné modely jsou naskenovány a převedeny do digitální podoby. Jsou pak dále upravovány a interpretovány.- OVĚŘUJÍCÍ MODELY – komplexní superrealistický model dokládající reálnost provedení stavbyLiteratura:Walker Art Center: The Architecture of Frank GehryMildred Friedman: Gehry TalksCoosje van Bruggen: Guggenheim Museum BilbaoIrena Fialová: Dancing BuildingPřednáška Dr.Ir. Henri Achtenak zahájení WORKSHOPU DigiReal Architecture 2004 v Praze.Přednáška je k dispozici ke ve formátu Powerpoint (8 Mb).Překlad: Martina Svobodová
  • autor: Martina Svobodová *
  • publikováno: * 24. 2. 2004

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři