Recenze knihy Calatrava

Nakladatelství Taschen vydalo celou sérii monografií – od Palladia, přes Miese van der Roheho, Adolfa Loose, až po Santiaga Calatravu a mnoho dalších. Všechny se vyznačují stejným formátem 185 x 230 mm, krásnými velkými fotografiemi a stručnými a výstižnými informacemi. Za čtvrtinovou cenu oproti běžným knihám o architektuře většího formátu přinese na svých 96 stranách čtenáři opravdu velký informační užitek i potěšení oka.

Michal Čermák , 22. 3. 2010

Knihu o španělském architektovi Santiagovi Calatravovi napsal Philip Jodidio, kterého určitě zná každý čtenář zajímající se o toto téma. Určitě jste viděli alespoň jednu knihu z jeho série ,,Architecture Now!‘‘ nebo další monografie o Normanu Fosterovi, Richardu Maierovi či například Renzovi Pianovi.

knihu lze přečíst za jeden den, a přesto člověk pochopí Calatravovu inspiraci, projevy v jeho stavbách a stavby samotné. V úvodu je stručně popsán jeho život, vysvětleno, jak se od studia umění dostal ke studiu architektury a od architektury ke studiu stavebně technických věd. Tyto informace jsou prokládány citacemi jeho myšlenek, takže čtenáři vše do sebe logicky zapadne. Dozvíte se i o citacích předních světových kritiků architektury a umění, kteří jeho tvorbu mnohdy nepochopili.

Přesto Calatravu zná snad každý, a mnoho lidí je schopno cestovat stovky kilometrů, aby pocítili na vlastní smysly sílu a emoce jeho staveb. Sám jsem jel s přáteli 370 km z Barcelony do Valencie a zpět na pouhý jeden den, abychom se mohli obdivovat jeho Městu umění ve vyschlém korytu řeky Turia. Ze začátků jsem si tuto nemalou zajížďku musel prosadit, avšak při prvním pohledu na Město umění jsme již byli nadšeni všichni. Calatrava je prostě jedinečný jako architekt, umělec i inženýr. Podobné vzrušení pocítí člověk při listování knihou a nahlédnutí pod roušku jeho projektů a jejich pochopení.

Zbytek publikace je věnován projektům z celého světa, a to těm, které jsou zrealizovány, i těm, které na to čekají. Každému se věnuje dvě až šest stran, jsou doplněny fotkami, skicami a někdy půdorysy. Skici jsou lehce rozpoznatelné stejně jako jeho stavby – používá příjemnou techniku tužky a akvarelu.

Nakonec bych knihu a vůbec celou sérii Taschenu doporučil všem těm, kteří se zajímají o architekturu a chtějí se dozvědět o jednotlivých architektech, jejich počinech a způsobu myšlení. Chtějí prozkoumat vše vypovídající velké fotografie a vlastnoruční skici. Těm, kteří si chtějí vytvořit kvalitní a jednotnou monografii svých oblíbenců, a zároveň nechtějí utratit jmění.

Příjemnou zábavu, Michal Čermák

Název knihy Calatrava

Autor Philip Jodidio