Recenze knihy Container Architecture

Knihu napsal slovinský architekt Jure Kotnik, který dostal od Lubljanské university nejvyšší certifikát za přínos moderní nízkonákladové archtitektuře. Mimoto vyvinul systém kontejnerového bydlení, díky kterému vyhrál v roce 2006 cenu Trimo Research Award.

Michal Čermák , 2. 3. 2010

Kniha s 256 stranami a 6441 kontejnery v úvodu představí čtenářům vznik přepravních kontejnerů a jejich vývoj k vytvoření standardizovaného ISO kontejneru, který se stal symbolem celosvětového obchodu a globalizace. Následně popíše jejich vlastnosti, výhody a možnosti použití. Zbytek knihy je rozdělen do tří kapitol podle typu použití kontejnerů v architektuře. Veřejné budovy, obytné budovy, a projekty budoucnosti. Jury Kotnik každý projekt popíše na jedné stránce, přiloží dostatek velkých fotografií a půdorysů, aby si čtenář o stavbě udělal dostatečnou představu.

Oproti klasickým stavbám jsou kontejnery dostupné, odolné proti mechanickému poškození a přírodním živlům, levné, recyklovatelné, a jednoduše přepravitelné po celé Zemi kvůli přizpůsobeným přepravním prostředkům. Celosvětový obchod směřuje převážně z východu na západ, a proto leží v Evropě a Severní Americe ladem statisíce kontejnerových jednotek, které nemají využití. Přepravcům se nevyplatí vozit je přes půl planety zpět. Co s nimi? Architekti našli řešení. Od Japonska přes Evropu do USA a Kanady se realizují projekty od obytných buněk, přes kavárny, kanceláře až po bytové domy a výstavní prostory obsahující stovky kontejnerů.

Většina lidí, s kterými jsem se o dané problematice bavil, mají velké předsudky a pochybnosti vůči takovýmto stavbám. Nedokáží si představit pracovat či bydlet ,,v kontyšu‘‘. Ale co když uživatele přestane bavit pohled z okna? Nebo se budou muset přestěhovat? V případě kontejnerové architektury jednoduše naloží svůj dům na kamion, vlak nebo loď a postaví si ho tam, kde je jim libo a nemusí draze investovat do nové stavby. Navíc kontejnery se mohou upravit do takové podoby, že jejich uživatelé ani nepoznají, z čeho je stavba postavena. Přesto řada architektů přizná vzhled kontejneru a naopak ho využije k vytvoření osobitosti objektu.

Je otázka času, než se lidé přenesou přes svoji zaujatost a kontejnerová architektura se stane populární a módní. Tato kniha ukazuje nejzajímavější současné i plánované projekty postavené z kontejnerů a pomáhá lidem a architektům objevit nové obzory a možnosti v architektuře a možná budoucí trend.

Název knihy:  Container architecture

Autor:  Jure Kotnik

Rok vydání:  2009