V univerzitním centru ČVUT bude hořet automobil

Úterý, 30. Září 2014 - 10:56
| Napsal: | Zdroj: Tisková zpráva

Unikátní požární zkoušku osobního automobilu provedou 8. října 2014 v areálu Univerzitního centra energeticky efektivních budov (Třinecká 1024) v Buštěhradu odborníci z pražského Českého vysokého učení technického v Praze ve spolupráci s Technickým ústavem požární ochrany MV - generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR. Požární zkoušce bude předcházet od 12.00 hodin odborný seminář, samotná zkouška začne ve 14.00 hodin.

UCEEB ČVUT

Na ojedinělé akci se podílí skupina odborníků z několika pracovišť ČVUT: z Univerzitního centra energeticky efektivních budov, z Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství Fakulty dopravní a z Fakulty stavební jsou to katedra konstrukcí pozemních staveb a katedra ocelových a dřevěných konstrukcí. „Cílem zkoušky je ověření numerických modelů při hoření současného moderního osobního automobilu, konkrétně Škoda Fabia, zejména šíření plamene v interiéru auta, rychlost uvolňování tepla, rozvoj teplotního pole v interiéru a blízkém okolí, hustota toku tepla, optická hustota kouře a koncentrace produktů hoření,“ řekl prof. František Wald z Fakulty stavební ČVUT.

Požár automobilu představuje vždy nebezpečí pro jeho osádku, okolní budovy i životní prostředí. Motorová vozidla hoří a plamen se šíří i mimo ně při haváriích, technických závadách nebo při selhání lidského činitele a požár neživí jen palivo v palivové nádrži a provozní motorové kapaliny, ale relativně velký podíl plastů v konstrukci vozidla, čalounění a potazích autosedaček a izolaci kabelů. Parkování vozidel v garážích a u budov vždy představuje potenciální požární nebezpečí. Podle plk. Rudolfa Kaisera, ředitele odboru prevence generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, je nejobjektivnějším hodnocením požárních rizik daného typu motorového vozidla a jedinou možností ověření pokročilých modelů, které k predikci rizik hasiči dnes používají, právě požární zkouška. Ta simuluje požár za definovaných podmínek.

Cílem požární zkoušky automobilu je validovat numerické modely, zejména: šíření plamene v interiéru, rychlosti uvolňování tepla, rozvoj teplotního pole v interiéru a blízkém okolí, hustota toku tepla, optická hustota kouře a koncentrace produktů hoření.