Novinky a názory / zprávy

Zdeněk Lukeš | Zemřel Karel Hubáček

Po dlouhé těžké nemoci zemřela jedna z nejvýznamnějších osobností české moderní kultury. Karel Hubáček (*1924 v Praze) vykonal pro českou architekturu totéž, co dokázal pro náš film František Vláčil nebo Miloš Forman, pro divadlo Otomar Krejča, literaturu Bohumil Hrabal či Ladislav Fuks nebo výtvarné umění Adriena Šamotová a Mikuláš Medek.

Zdeněk Lukeš , 5. 12. 2011

Foto: eArch
Na rozdíl od těchto legend však skromný architekt velkého věhlasu nikdy nedosáhl. Navíc byl poněkud neprávem spojován jen s jedinou stavbou – ještědským vysílačem, takže tu už hrozil tzv. Utzonův syndrom (jméno dánského architekta je notoricky spojováno s jeho Operou v australském Sydney, ačkoli má za sebou řadu dalších významných děl).

Karel Hubáček absolvoval hned po válce pražskou techniku. Tehdy – před nástupem komunistické diktatury, tak ještě vládl prvorepublikový duch, který kdysi charakterizoval takto: "V Zikově ulici v Dejvicích ještě vládl starý pan profesor Ausobský. Chodil v černých proužkovaných šatech, měl černý širák. Většinou zkoušel od jedné hodiny v noci do čtyř do rána. Když korigoval, byla to obrovská zábava. Jinak byl ale dost konzervativní (…), ale my ho měli rádi, u něj byla báječná tolerance, ta demokratičnost vrozená". Po tomhle příjemném období následovala bohužel neblahá éra tzv. sorely – tedy historizující architektury stalinského typu. Teprve na přelomu padesátých a šedesátých let začaly ledy tát. Mladý projektant, usazený tehdy již v Liberci, měl již za sebou projekty řady továrních areálů, u nichž naštěstí socialistickorealistický dekor vyžadován nebyl. Stavěly se v Mnichově Hradišti, Hlinsku nebo Rýnovicích. K drobným stavbám, které ale přinesly osvěžení, patřil netradičně zastřešený biograf v Doksech (1957-63) a vlastní montovaný dům v Liberci z počátku šedesátých let – neokázalá horizontální stavba, která však časem neztratila nic na své prosté kráse.

Foto: eArch
V případě zadání nového hotelu a vysílače na hoře Ještěd u Liberce (1965-73) sehrálo roli několik příznivých okolností. Místo vyhořelé chaty měly vlastně stát objekty dva a tak byla vypsána i vnitroústavní soutěž mezi architekty libereckého Stavoprojektu. Hubáček zadání ignoroval a přišel s nápadem obě stavby spojit do jedné. Přestože tenkrát nesplnil hned několik soutěžních podmínek, osvícená porota pochopila, že toto řešení je jasně nejlepší a dala Hubáčkově studii zelenou. Genialita věže tkví i v samotné konstrukci, která je kombinací ocelové a betonové stavby s pláštěm, upnutým na laminátových tyčích, jenž tvoří onen pověstný rotační hyperboloid. Řada dílců je z plastu, aby nedošlo k rušení signálu. Celkový tvar navíc navazuje na komolé ukončení kopce, takže stavba jakoby horu tvarově dotvářela. Hubáček měl vždy k ruce mimořádně nadané konstruktéry, kteří mají na stavbě rovněž velký podíl. V tomto případě to byli Zdeněk Zachař, Zdeněk Patrman a další (Hubáček vždy hovořil o týmové práci a trval na tom, aby byli uváděni jako spoluautoři Ještědu, podobně, jako architekt interiérů Otakar Binar). Pokud si dnes někdo představuje, že všichni stavbě fandili a dnešní pýchu a dominantu kraje podporovali, budou možná překvapeni. Sám Hubáček to věcně, bez hořkosti komentoval: "Takovéhle stavbě většinou na okrese nikdo nefandí. Ale my měli štěstí – fandili nám čtyři lidé, kteří mohli stavbě pomoci: investor, já a stavbyvedoucí, tím čtvrtým byl šéf odboru výstavby ONV, ten nás držel a bylo neuvěřitelné, jakou měl sílu. Jinak lidi nadávali, útočily na nás noviny, kdybych býval byl chytřejší, tak bych toho nechal".

Foto: eArch
Naštěstí nenechal, dostal za ni prestižní Perretovu cenu (když si ji měl už v době normalizace vyzvednout, nechtěli mu naše orgány dát devizový příslib, nakonec mu přiděli peníze, které sotva stačily na taxík z letiště).

Foto: eArch
Na sklonku 60. let vytvořili někteří liberečtí architekti sdružení SIAL. Po ruské okupaci se museli vrátit do lůna Stavoprojektu, ale Hubáček si v jeho rámci svůj tým udržel. Z iniciativy jeho spolupracovníka Miroslava Masáka pak vznikla známá Školka, kde dostávali příležitost nadaní mladí projektanti a Hubáček jim dával zajímavá zadání a dokonce zprostředkoval možnost účastnit se zahraničních soutěží. I v té těžké době vznikají kvalitní Hubáčkovy stavby: přečerpávací věž v Praze na Děvíně, meteorologická věž v Praze-Libuši, kulturní dům v Teplicích a řada dalších. Svým mladšíma méně zkušeným kolegům pak nezištně pomáhal dokončovat jejich vlastní projekty. Poslední realizací – již z 90. let - je malé divadlo pro DAMU ve vnitrobloku při Karlově ulici v Praze.

V éře normalizace byl oficiálními kruhy Hubáček ignorován, dokonce i rozhovor, z něhož tu cituji a který jsem s ním vedl v roce 1988, nemohl vyjít v architektonickém tisku (ujal se ho časopis Umění a řemesla; z článku je také náš portrét od Pavla Štechy). Teprve po "Sametové revoluci" se Karlu Hubáčkovi dostalo řady poct, měl být také jmenován profesorem nově založené fakulty v Liberci, u jejíhož zrodu stál, což ve své příslovečné skromnosti odmítl. Na závěr ještě jeden citát z našeho tehdejšího rozhovoru: "Toleranci a demokracii jsem vždy považoval za etickou nutnost."

Psáno pro Neviditelného Psa Foto autor a Pavel Štecha

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři