Architektura /

Vláda se chystá schválit novou Politiku územního rozvoje

Politiku územního rozvoje, která je základním klíčem pro územní plánování v Česku a příští týden ji má v plánu schvalovat vláda, kritizují některá ekologická sdružení a obce. Její schválení by podle nich dalo zelenou výstavbě dálnic, vybudování paralelní dráhy na ruzyňském letišti nebo jaderných úložišť bez možnosti pozdějších změn. Novinářům to dnes řekl Martin Fadrný z Ekologického právního servisu. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) považuje argumenty sdružení za účelové.

EARCH.CZ , 17. 7. 2009

Sdružení požadují odložení a dopracování dokumentu. Podle MMR, které materiál vládě předkládá, jsou například lokality pro uložení jaderného odpadu už dávno známé, a materiál tedy v tomto nepřináší nic nového. Kvůli úložištím jaderného odpadu se navíc dnes uskutečnilo jednání zástupců čtyř ministerstev, po kterém byl podle MMR seznam lokalit z materiálu vyškrtnut.

Pokud bude dokument schválen v navržené verzi, zablokuje podle Fadrného jakoukoli debatu o variantách, o posuzování vlivu na životní prostředí a také o financích na jednotlivé projekty. Podle něj totiž materiál v mnohých případech velmi konkrétně definuje umístění staveb nebo trasu komunikace, a tím neumožňuje jinou variantu.

"Nejen my, ale i Česká komora architektů říká, že takovýto dokument by měl zadávat úkol. Měl by například říct, že je potřeba spojit konkrétní města, ale neměl by hovořit o variantách nebo trasách," uvedl Fadrný. "Navíc si myslíme, že úřednická vláda vůbec nemá mandát na to, aby projednávala a schvalovala dokument, který bude mít takovéto dopady," dodal.

S tím ale nesouhlasí MMR. "Přípravy začaly již v roce 2006 a současný předkládaný návrh je tak výsledkem této dlouhodobé práce jednotlivých meziresortních týmů. Ministerstvo ho považuje za koncepční, propracovaný s řádně vypořádanými připomínkami veřejnosti," reagovalo tiskové oddělení MMR.

Některé projekty byly zakresleny už v dřívějších územních plánech. Podle Luďka Šikoly, právního zástupce obce Dolní Dunajovice, ale dnes tato řešení už nemusejí být vhodná. To se podle něj týká například rychlostní silnice R43, která by podle návrhu dokumentu dnes protínala několik městských částí Brna, kde žijí desítky tisíc obyvatel. "Rozumným řešením by přitom bylo vybudování plnohodnotného obchvatu Brna s odvedením tranzitní dopravy mimo celé město," poznamenal Šikola.

Starosta obce Nadějkov Zdeněk Černý zase kritizuje, že materiál už nyní vymezuje šest lokalit pro možné vybudování úložiště jaderného odpadu, z kterých má být teprve v roce 2015 vybráno jedno místo. "Předchozí vláda slíbila, že výběr bude podmíněn souhlasem dotčených obcí. Politika (územního rozvoje) ale s ničím takovým nepočítá," uvedl Černý. Kromě Nadějkova je mezi těmito lokalitami také mimo jiné Horní Cerekev.

Politika územního rozvoje má významný vliv na územní plány krajů i obcí, kterým například ukládá řešit negativní dopady stěhování obyvatel na okraje měst nebo znovu využívat opuštěné areály a plochy. Pro kraje a obce je závazná.

Vláda měla materiál na programu už na konci června, jednání ale přerušila.

Kritizované projekty:

- vybudování paralelní vzletové a přistávací dráhy na ruzyňském letišti - stanovení šesti lokalit pro úložiště vyhořelého jaderného paliva - rychlostní silnice R43 - dálnice D3 v úseku Praha - Tábor - rychlostní silnice R52 Brno - Mikulov - rychlostní silnice R35 Turnov - Hradec Králové - severozápadní část pražského okruhu - stavební úpravy na Labi, které umožňují zkapacitnění lodní dopravy - rozšíření jaderných elektráren Temelín a Dukovany a možná výstavba elektrárny v Blahutovicích

sdv pba

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři