Workshop: Architektura a světlo na STREET FOR ARTu

Středa, 19. Květen 2010 - 12:43
| Napsal:
17. května jsem se rozhodl zajít po práci na festival STREET FOR ART na Jižáku a omrknout workshop, který tam pořádala firma Philips Lighting ve spolupráci s firmou CUBESPACE.

Srdce festivalu - třípatrové dočasné centrum umění BLOX sestavené z kontejnerů - bylo umístěno na širokém prostranství mezi vysokými paneláky, vedle kterých vypadalo centrum jako drobek. Mimo to zde byl dvojkontejner, z kterého se vyklubaly záchody.. ale luxusní... Proč se nepoužívají kontejnerové toalety také na venkovních koncertech apod.? Nic proti hrač-hračkám (toy-toy wc), ale “kontyš” mi příjde opravdu elegantnější řešení hromadného vyměšování. BLOX tvořil z kontejnerů dohromady obří schody se třemi stupni. Spodní patro z celé jedné strany bylo prosklené a vevnitř vítal návštěvníky naproti vchodu bar s občerstvením a točeným pivkem. Zajímavé. Vedle BLOXu mě okamžitě upoutal objekt firmy CUBESPACE, v kterém se koná putovní výstava Pozor, architektura v pohybu! Kontejner jezdí po velkých městech ČR a kromě shlédnutí výstavy si s ním lidé hrají.. o tom ale později.

Chtěl jsem si ho důkladně prohlédnout, protože kromě vyřezaných kruhových oken různé velikosti byl posetý nějakými ostny. Po bližším pohledu to vypadalo jako, ehm, pindíci (jak říká pracovní název). Pravda, trochu pokroucení, ale tato myšlenka napadne 96,5% návštěvníků (podle odhadu). Navhrla je Nina Hedwic a spoustu žen při spatření zalechtá v podbříšku.

No nic, čas ubíhá a workshop o LED světlech začíná. Šel jsem tedy do BLOXu, dal si pivko, sedl si, a čekal, co z toho bude. Místa k sezení už byla téměř plná, v rohu s podiem běhalo po zdech světlo měnící barvy, připomínající světelné odrazy vodní hladiny s příměsí LSD.

Workshop oficiálně zahájil organizátor STREET FOR ARTu Jirka Sulženko, v představení pokračoval majitel firmy CUBESPACE Martin Kokta, na kterého návazal první řečník Filip Müller z firmy Philips Lighting, který účastníkům představil technologii LED a vyzdvihl její souvislosti s architekturou - hry se světlem a stínem, důležitost světla, pocity, hygienické požadavky, zkrášlení, zpříjemnění, zatraktivnění a samozřejmě úsporu energie. Zdůraznil také relativně neznámou profesi - světelného technika (chcete-li designéra), který dokáže naplnit případně rozšířit nápady architekta.

Po panu Müllerovi pokračoval architekt Michal Kutálek, který představil své studíjní i realizované projekty s použitím LED technologie. Osobně mě zaujaly parametrické konstrukce žebrovitých tvarů a jejich skriptové navrhování v ArchiCADu a následná jednoduchá výroba i instalace. Prosvícení LEDkama této konstrukci dodalo další rozměr a vytvořilo tak jedinečnou strukturu. Na těchto projektech spolupracoval s architektem Viktorem Johanisem.

Přednáškovou část zakončil další odborník z Philips Lightingu Jakub Wittlich, který představil různorodé světelné realizace z celého světa - ať už mostů, mrakodrapů nebo historických budov. Dobrá inspirace.

Dále následovala praktická část, při které jsme si mohli hrát s různými světly nasvěcujícími mobilní galerii - kontejner - nebo pomocí počítače ovládat a měnit barvy světla osvětlujícího tři papírové sochy lidí ve vzdálenosti asi 60 metrů. To byl vrchol celého workshopu a potvrdil předchozí slova pana Müllera, že i dospělí si dokážou hrát jako malé děti - pobíhali kolem kontyšu a nastavovali si světýlka:). Pindíci měli svou důležitost - díky jejich tvaru a materiálu házeli stíny a částečně pohlcovali světlo, což v celku vytvářelo opravdu krásné výjevy, jak můžete vidět na fotkách Magdy Havlové.

Shrnul bych to tak, že to byla povedená akce a v časovém úseku, který byl k dispozici, poskytla zajímavé informace, inspiraci i zážitek. Gratuluji tvůrcům a organizátorům, děkuji za příjemný večer a pevně doufám, že se v ČR najde více lidí a organizací, kteří příjdou s něčím nápaditým a hravým.

Zítra se akorát budu muset na STREET FOR ART vrátit, protože jsem nestihl projít galerii BLOX, v které jsem z venku zahlídl, že to za nějaký ten čas taky stojí. 

 

Fotografie: Magdaléna Havlová

Klíčová slova: