Architektura /

Grand Prix OA 2005 | výsledky stále ještě pod pokličkou

Ve dnech 17. až 20. března 2005 proběhlo zasedání poroty letošního ročníku Grand Prix Obce Architektů. Výsledky nelehkého snažení poroty ve složení Sir MICHAEL HOPKINS, ĽUBOMÍR ZÁVODNÝ, Prof. BENGT LUNDSTEN (předseda poroty), MATEJ VOZLIČ, ZDENĚK LUKEŠ se však dozvíme až během slavnostního vyhlášení 4. května 2005. Zeptali jsme se členů poroty na jejich hodnocení letošního ročníku.

Martina Svobodová , 22. 4. 2005

Sir MICHAEL HOPKINS CBE, RA, RIBA 1. Jak by jste zhodnotil letošní úroveň přihlášených prací?Celková úroveň přihlášených prací byla různorodá, jak už to u takových soutěží bývá. Byly zde některé výborné práce, řada prací dobrého standardu a několik prací, které nebyly příliš dobré.2. Během rozhodování o výsledcích jednotlivých kategorií, shodoval se Váš názor s názory ostatních porotců? Oslovilo Vás osobně některé z přihlášených děl?Poměrně překvapivě, s uvážením různorodosti poroty, její členové měli velmi shodné názory na kvalitu projektů, které jsme mohli vidět.3. Zopakuji svoji otázku, kterou jsem položila již před soutěží. Po zkušenosti z poroty GP OA, jak by jste hodnotil nejnovější díla české architektury v kontextu se zbytkem Evropy (světa)?To nejlepší z české dosahuje světové úrovně. Zdá se, že je zde silný vliv švýcarské architektury.4. Významný český teoretik Rostislav Švácha ve své knize nazývá českou architekturu jako „přísnou“, myslíte si, že toto označení je možné použít pro práce se kterými jste se setkal během hodnocení poroty?Vím co myslí! Myslím si, že nejlepší práce které jsme viděli byly obdivuhodně precizní a kontrolované.ĽUBOMÍR ZÁVODNÝ 1. Jak by jste zhodnotil letošní úroveň přihlášených prací?Pokud porovnávám s minulými ročníky Grand Prix OA, které mám možnost sledovat díky naší blízkosti, tak je úroveň stejná. Při osobním zážitku s konkrétními domy vnímám kvalitu děl velmi pozitivně.2. Během rozhodování o výsledcích jednotlivých kategorií, shodoval se Váš názor s názory ostatních porotců? Oslovilo Vás osobně některé z přihlášených děl?Rozhodnutí o udělení hlavní ceny Grand Prix bylo u všech porotců jednoznačné, diskuze začali až při rozhodování o cenách a čestných uznáních. Osobně mě oslovilo při hledání nominací jedno dílo, přičemž jsem se při obhlídce v mém rozhodnutí utvrdil. Které to bylo se dozvíte 4.5.2005.3. Řekl jste, že českou architekturu vnímáte již jako evropskou, jak by jste tedy ohodnotil nejnovější díla české architektury v porovnání se současným děním na architektonické scéně na Slovensku?Vnímám to v souvislostech, které sahají ještě do našeho společného státu. Vždy byli odlišnosti mezi českou a slovensou architekturou, které vyplývají zejména z odlišné mentality obou národů. Dnes to tak ještě zůstává a projevuje se to podle mě větší mírou racionality, pragmatičnosti a kvality technického provedení na české straně a kreativitou, citovostí a volností na straně slovenské.4. Významný český teoretik Rostislav Švácha ve své knize nazývá českou architekturu jako „přísnou“, myslíte si, že toto označení je možné použít pro práce se kterými jste se setkal během hodnocení poroty?Díky mé přitomnosti v Praze jsem si knihu koupil a četl jsem na ní velké chvály i záporná hodnocení. Teď jsem jimy ovlivněný. Dejte mi čas se do této knihy začíst, mám ji jen pár dní. Ale pokud mám reagovat na označení „přísnost“ v architektuře bez Váchova výkladu, je to pro mně osobně pojem vlastní.5. Pokud ne, jaká je tedy současná česká architektura?V těch pracích, které jsem měl možnost vidět jsem mimo zmíněnou přisnost vnímal také poetiku a životaschopnost. A jako architekt z praxe hodnocení české architektury ponechám povolanějším.ZDENĚK LUKEŠ1. Jak by jste zhodnotil letošní úroveň přihlášených prací?Srovnání nemůže být přesné, protože jsem nebyl v minulých porotách a řadu dříve nominovaných staveb neznám, resp. viděl jsem je jen v katalozích. Mám ale pocit, že úroveň prací je rok od roku vyšší.2. Během rozhodování o výsledcích jednotlivých kategorií, shodoval se Váš názor s názory ostatních porotců? Oslovilo Vás osobně některé z přihlášených děl?Co se týče výběru staveb pro ceny a čestná uznání i výběru celkového vítěze, byl názor porotců prakticky shodný. 3. Zopakuji svoji otázku, kterou jsem položila již před soutěží, v trochu jiné podobě. Po zkušenosti z poroty GP OA, jak by jste hodnotil nejnovější díla české architektury v kontextu se zbytkem Evropy (světa)?Myslím, že oceněné stavby snesou plně srovnání s kvalitní evropskou produkcí, vítěz by pak se ctí obstál kdekoli.4. Významný český teoretik Rostislav Švácha ve své knize nazývá českou architekturu jako „přísnou“, myslíte si, že toto označení je možné použít pro práce se kterými jste se setkal během hodnocení poroty?Nepovažuji Šváchovu charakteristiku české scény za příliš šťastnou a výstižnou. Co je přísného na domech dvojice Šafer – Hájek, návrzích Vlado Miluniće (proboha, jen na mne nechoďte s argumentem, že není to Čech!), Jana Línka a mnoha dalších? A podobný termín nejde vztáhnout ani na řadu prací z letošního ročníku GP.5. Pokud ne, jaká je tedy současná česká architektura?Ale docela pestrá, i když ještě ne tak, jako v jiných zemích.Dovolte mi ještě přidat postřeh, který bychom chtěli vtělit do závěrečné zprávy. Doporučujeme pro příště udělovat ceny stavbám, nikoli architektům. Měli by je přebírat ruku v ruce projektanti s investory. Stavby by pak měly nést označení o udělené GP. A jeden technický detail: stručný popis panelů by měl být i v angličtině a v doprovodné zprávě alespoň stručné anglické résumé. V jury jsem byl jediný Čech a věřte, že překládat přes stovku odborných textů kolegům byla docela fuška. Navíc, pokud vím, výstava prací cestuje po zahraničí, takže i proto by se to vyplatilo.

  • autor: Martina Svobodová *
  • publikováno: * 22. 4. 2005

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři