Architektura /

The Roosevelt Island Universal Art Center

Veronika Bartošová 1. MÍSTO

EARCH.CZ , 8. 12. 2006

Úkolem bylo navrhnout prehistorické muzeum jako součást jeho okolí. Důvodem potřeby tohoto muzea byl významný nález kamenného pěstního klínu v lokalitě Jeongok-ri (Jižní Korea) zpochybňující teorii Moviovy linie. Řešením daného úkolu by měla být jasně a jednoduše tvarovaná stavba podřízená své základní koncepci:- muzeum bylo umístěno do vymezeného prostoru, do prolákliny mezi dvěma výběžky kopců, které tvoří výrazný prvek v řešeném území. Touto proláklinou procházela původní pěší stezka vedoucí z historické vesnice na jihu do Prehistorického parku, který sousedí se severní hranou území. Poloha stezky byla zachována a prochází přes zešikmenou část navrženého muzea. Byla také snaha zachovat přirozený předěl (proláklinu) mezi výběžky a stavbou muzea co nejméně narušit průhled mezi nimi.- budova muzea je rozdělena do dvou hlavních částí – výstavní část a servisní část. Obě tyto části jsou propojeny krčkem, v němž je umístěna restaurace a přes nějž vede pěší stezka do Prehistorického parku.- řešení výstavní části muzea vychází z hlavního požadavku zadání odhalit vertikální řez sprašovými usazeninami nad čedičovým základem. Tento řez má zobrazit jednotlivé vrstvy nánosů ukládané v průběhu půl miliónu let a dokladujících vývoj zdejší přírody. Hlavní výstavní část muzea je tedy koncipována jako jakýsi „klín“ vtlačený do výběžku kopce protínající pásmo usazenin nad čedičovým základem v jeho nejširší části. Budova muzea je tedy zapuštěna do terénu, kterým prochází sprašový pás. Tento pás není budovou přerušen, naopak je budova rozdělena na dvě části původní sprašovou stěnou odhalenou uvnitř muzea v celé výši vnitřního prostoru. Vnitřní prostor muzea je tak rozdělen na dvě části – před stěnou a za stěnou – prostor s přirozeným osvětlením a s umělým osvětlením. Návštěvník se „klínem“ pohybuje po rampách, které se ke stěně přibližují, či se od ní vzdalují, někde procházejí podél ní. V několika místech návštěvník sprašovou stěnou prochází pomocí skleněných osvětlených tubusů.Součástí řešení je i venkovní naučná stezka napojená na přístupovou plošinovou cestu k muzeu, ve které jsou formou reliéfu umístěny informace navazující na vnitřní expozici muzea. autor: Bartošová Veronika škola: FA TU Liberecvedoucí: Prof. Suchomelnázev: The Roosevelt Island Universal Art Center Hodnocení porotyPorota ocenila čistou architektonickou formu dobře vyjadřující základní ideu konceptu. Autorka citlivě zhodnotila potenciál místa, které je výjimečné. Práce je výborně zvládnutá v daném měřítku a je zde velmi dobře používán materiál. Návrh řeší bezprostřední přístup návštěvníků centra k vodní ploše, který je zapojen do parteru. Porota hodnotí i možnou přiměřenou ekonomickou náročnost návrhu.

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři