Architektura /

Veletrh v době elektronických médií | Mobitex 2005

Žijeme v době elektronických médií, zkracování vzdáleností a snadné komunikace. Jakou úlohu má v této době veletrh? Jaký je veletrh světového formátu? Jakou úlohu může mít veletrh regionálního významu? Jaký byl Mobitex 2005?

Martina Svobodová , 29. 3. 2005

Původním smyslem veletrhů byla prezentace nejnovějších výrobků, výměna informací mezi odborníky a v neposlední řadě prezentace firem potencionálním zákazníkům, kteří mohli na jednom místě v koncentrované podobě vidět firmy,které se jinak nacházely na různých místech republiky, případně Evropy nebo dokonce světa. Dnes již dávno nahradil toto poslání veletrhů internet, kde se mohou snadno prezentovat informace i firmy z celého světa.Zdálo by se, že poslání veletrhů se tedy vyčerpalo. Přesto se jich koná i na území malé České republiky dlouhá řada. Mezi nimi jsou veletrhy kvalitnější, méně kvalitní i veletrhy pohybující se na hranici existence. Některé české veletrhy, mezi nimi i Mobitex na výstavišti v Brně mají dokonce ambice srovnávat se s veletrhy konanými tradičně například ve Frankfurtu nebo ve Vídni. Před jejich organizátor stojí ještě hodně, než se jim podaří těmto tradičním veletrhům vyrovnat. Brněnské výstaviště má mnohem lepší výchozí pozici než výstavní plochy v Praze. Je obsazeno kvalitními stavbami pavilónů. S nimi se může v Praze měřit snad jedině Veletržní palác, který však neoplývá tak velkoryse rozvrženými plochami a hodí se proto více pro malé prestižní přehlídky, než pro veletrhy světového měřítka. Novým prostorem pro konání veletrhů na území města Prahy se má stát nový areál v Letňanech. Současná absence dopravní obslužnosti, která bude v dohledné době sanována výstavbou metra, je bohužel jen jednou z negativních stránek tohoto areálu. Nevzhledné skladištní haly umístěné uprostřed oranice okolních polí bohužel světové parametry také nesplňují.O to smutnější je fakt, že ani krásné prostory Brněnského výstaviště ani zdaleka nevyužívají svého potenciálu. Pro nedostatečný zájem vystavovatelů je řada hal zaplněna jen z poloviny, což působí poněkud skličujícím dojmem. Co je tedy posláním veletrhu v moderní době? Je to nenahraditelný fyzický kontakt lidí. Veletrhy se stávají místem setkávání, obchodních schůzek a navazování nových kontaktů. Prezentace firem proto mění svou podobu. Tedy především firem, které novou situaci pochopili a umí ji využít. Na stáncích firem se zmenšuje poměr vystavovaného zboží ku prospěchu míst pro pohoštění a zabavení příchozích. V plné míře tento trend uchopila na Mobitexu 2005 Tescoma, která většinu plochy ve své výstavní hale věnovala baru a kuchyni, kde se skutečně „vaří s radostí“.A jaký vlastně byl letošní Mobitex? Bohužel stejně nepřekvapivý jako všechny další veletrhy, které jsme během letošního roku již mohli vidět. Prezentace v některých halách se přibližovala více blešímu trhu než akci řekněme jen celorepublikového charakteru. Několik firem zde přeci jen předvedlo kultivovanou expozici, která mohla potěšit návštěvníky veletrhu a společně s příjemným prostředím areálu z návštěvy Mobitexu udělat poměrně smysluplně strávený čas.Mezi těmito firmami je třeba jmenovat Korynu, která zde předvedla kuchyň navrženou Bárou Škorpilovou i několik nových modelů. Jako příjemné osvěžení z čistě českých rukou lze jmenovat kultivovanou prezentaci s kancelářského nábytku s rodinné firmy Kořan, který překvapuje svěžím designem.Jak již bylo řečeno, dnešního návštěvníka veletrhu je třeba hýčkat a bavit. V loňském roce na půdě Mobitexu pod taktovkou občanského sdružení Archinet vznikl projekt Designstory, jako výběrová expozice, která vedle sebe staví k porovnání školní práce studentů a výsledky činnosti vybraných firem. V letošním roce se Designstory odehrála v prostředí svěžího návrhu expozice, v nepatrně komerčnějším duchu, za účasti vybraných škol i Designcentra České Republiky, v zábavném sousedství expozice lidového nábytku. Mobitex 2005 na Czechdesign.cz

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři