Architektura /

Znovuzrození VELETRHU

Tendence 2003, Praha, Letňany. V posledních letech vždy, když reklamní tamtamy začnou ohlašovat příchod veletrhu s tematikou stavařskou, interiérovou nebo designovou, zmocní se mých vnitřností podivné svírání. Pocit, že právě tady by člověk neměl chybět a zároveň panická hrůza z kilometrů bezcílně prochozených po kobercích hal, strkání a šťouchání s ostatními bloudícími, křečovitých úsměvů věnovaných obchodním partnerům a litrů kávy na probuzení.

Martina Svobodová , 17. 10. 2003

Přesně s takovými pocity jsem v neděli, v den nejvyššího veletržního šílenství, mířila na Letňanské výstaviště v očekávání klasické směsky vkusu a nevkusu, stánků již známých veletržních harcovníků. Od první chvíle mě však čekala jen samá příjemná překvapení. Autoři letošního ročníku veletrhu Tendence vyvolali nebývalou dávku osvěžující fantazie a snahy přivést letošní veletrh k životu.A tak jsem stála ve veletržním městě s vlastními pojmenovanými ulicemi, náměstím, se spoustou atraktivních zákoutí a ucelenou koncepcí, za kterou by se nemusel stydět žádný urbanista. Samozřejmě klasická bolest veletrhů, které nejsou přehlídkou toho nejlepšího co na trhu v dané oblasti existuje, ale spíše jeho orientační mapou se nevyhnula ani Tendenci. A tak i zde vedle kvalitních výrobků s kvalitním designem stály výrobky přesně opačné. Ale i v tomto směru mě i ostatní návštěvníky čekalo milé překvapení v podobě silného zastoupení právě na straně kvality, včetně několika skutečně příjemných designových osvěžení jako v případě firem Koziol, Lexon či nakladatelství Divus.Celý veletrh přímo dýchal příjemnou atmosférou, přesto, nebo možná právě proto, že celý veletrh působil jako jeden velký Babylon, a to jistě nebylo zásluhou jen kvality zúčastněných firem, ale jistě se na tomto faktu podepsala i promyšlená snaha organizátorů o vdechnutí života do mrtvého těla veletrhu. Probíhala zde řada doprovodných akcí jak pro odbornou veřejnost tak pro laiky. Ti měli možnost soutěžit o řadu hodnotných cen, zúčastnit se dobročinné aukce, ale také odložit své neposedné děti ve sklenářských a keramických dílnách a sami si pak v klidu veletrh projít.Pro odbornou veřejnost byly atraktivními zejména různé soutěže zaměřené z velké části na studenty. Proběhlo jich celkem devět. - Okno v interiéru- Prostřený stůl- Studentský design- Kuchyně 2003- Koupelna 2003- Ložnice 2003- Světlo 2003- Květiny v interiéru- Expo DesignSTUDENTSKÝ DESIGN 2003Ve spolupráci s Design centrem ČR vyhlásil organizátor veletrhu Terinvest s.r.o. soutěž Studentský design. Hodnotitelská jury:Prof. akad. arch. Jan Fišer, Doc. akad. arch. Jaroslav Kadlec, Akad. arch. Jiří Kočandrle, Prof. akad. soch. Václav ŠerákTajemník poroty: Ing. Milan KabátHodnotitelská jury vyhlásila dne 9. října 2003 v rámci konání projektu TENDENCE 2003 tyto vítězné práce studentů:1. místo v kategorii Středních škol - Silicium Bohemica 2003 získal

Foto: eArch
Martin Kettnerza soutěžní práci: Hrnek II.škola: Střední umělecká škola Ostravadůvod ocenění: Proporčně vyvážený korpus hrnku s tvarově zajímavými úchyty. Organické připojení ouška tvoří s tělem harmonický celek.sponzor soutěže: TGK - technika, sklo a umění s.r.o.1. místo v kategorii Vysokých škol - Silicium Bohemica 2003 získala
Foto: eArch
Jana Benešová za soutěžní práci: Centra - kolekce šperkovnicškola: Ateliér keramiky a porcelánu UJEP FUUD Dubídůvod ocenění: Nápaditým způsobem zvládnutý kontrast subtilního keramického kontejneru kulovitého tvaru a jemné metalické konstrukce. Kolekce využívá různé mechanické způsoby otevírání.sponzor soutěže: Karlovarský porcelán a.s.Zvláštní cena v kategorii Vysokých škol - Profi Interiéry 2003 získala Eva Polachováza soutěžní práci: Exkluzivní umyvadloškola: VŠUP Praha 1důvod ocenění: Exkluzivní umyvadlo pro výjmečný prostor představuje invenční koncept a netradiční tvarové zpracování sanitární keramiky. Umyvadlo plní funkci exkluzivního solitéru v bytovém interiéru jak po stránce užitné, tak i estetické.Zdroj fotografií www.czechdesign.cz.Stařičký fenomén veletrhu, v dnešní době silně utlačovaný televizí a internetem, má stále svou šanci na znovuzrození, a to jako místo pro příjemné setkání tváří v tvář lidí, které něco spojuje. Důležité však je, kdo a jakým způsobem se mu snaží vdechnout život. Dalším pokusem o znovuzrození jiného veletrhu je projekt s názvem designstory.
  • autor: Martina Svobodová *
  • publikováno: * 17. 10. 2003

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři