Atika 1987 – 1992 | Emoce a forma
Inspirativní návrat k výjimečnému a mezinárodně uznávanému českému designu z období přelomu 80. a 90. let 20. století nabídne v olomouckém Muzeu moderního umění výstava nazvaná „ATIKA – 1987-1992 / Emoce a forma“. Prostřednictvím reprezentativního výběru z nábytkových kusů, svítidel a dalších objektů představí tvorbu pěti členů dnes již legendární umělecké skupiny Atika, která se ve své době těšila zájmu galeristů po celé Evropě.
EARCH.CZ , 27. 4. 2007
Atika 1987 – 1992 | Emoce a formaVít Cimbura, Jiří Javůrek, Bohuslav Horák, Jiří Pelcl, Jaroslav Šusta jr.Nábytek / Svítidla / ObjektyMuzeum umění Olomouc – Muzeum moderního umění, Denisova 47, Olomouckrátkodobá výstava – Salon, Kabinet26. dubna 2007 – 24. června 2007(vernisáž – 26. 4. 2007 v 18.30 hodin)Výstava, uspořádána při příležitosti 20. výročí založení skupiny, měla svou premiéru na začátku roku ve Východočeské galerii v Pardubicích. Vít Cimbura, Židle Jaro, 1988Vít Cimbura, Židle Saloon, 1988Vít Cimbura, Židle Telč I., 1988Skupina Atika byla založena v lednu roku 1987 v Praze, a to s cílem pozvednout prestiž a kvalitu nábytkové tvorby a současně navázat intenzivní pracovní kontakty se zahraničními designéry. Její zakládající členové Vít Cimbura, Bohuslav Horák, Jiří Javůrek, Jiří Pelcl, Jaroslav Šusta jr. a Vlastimil Vagaday nekompromisně vystoupili s novým, radikálně odlišným designérským názorem. V období 1987 – 1992 vzniklo kolem 160 autorských prací. Podle autorky studie o Atice Dagmar Koudelkové „Atika reprezentovala v českém prostředí směr nazývaný postmoderna. Nový estetický názor, obracející pozornost v protikladu k předchozímu in¬ternacionálnímu stylu k místním tradicím, národním historickým zvláštnostem a individuálnímu autorskému projevu, k nám pronikl se značným zpožděním za ostatními zeměmi Evropy. Byl přijat a rozvíjen v kategorii volného i užitého umění. Přinesl přehodnocení ustálených hodnot a estetických kritérií, nové, konvence rušící výtvarné principy, které kromě jiného vedly k potlačení rozdílů mezi volným a užitým uměním – předměty z oblasti užitého umění, z nichž se dostalo největší pozornosti právě nábytku, měly být schopny umělecké výpovědi stejně jako obraz, socha či grafika.“ Bohuslav Horák, sofa Tlející list, 1988Bohuslav Horák, váza Diego, 1991Jiří Javůrek, židle Mimikry II., 1990Skupina „rozhněvaných designérů“, jak je nazvala v roce 1989 Milena Lamarová, se výrazně zapsala do dějin českého designu především svými nábytkovými objekty (židle, křesla, pohovky, knihovny, zrcadla, lampy, vázy aj.). „Jejich tvorba byla osobitou polemikou s funkcionalismem, soudobou domácí nábytkovou tvorbou a s unifikací na přelomu 80. a 90. let 20. století. Tvarosloví předmětů není v rozporu s jejich užitkovým a funkčním určením, vykazuje všechny rysy kvalitního řemesla, mají však vždy svou individuální a výrazovou řeč, jsou živou a metaforickou reakcí na aktuální společenské a filozofické problémy své doby, “ doplnila kurátorka olomoucké výstavy Anežka Šimková. Jiří Javůrek, sofa Ostroh, 1990Jiří Javůrek, svítidlo Výkvět, 1990Jiří Pelcl, lampa Kornout, 1992Foto: Tono StanoČinnost skupiny, jejímiž vůdčími osobnostmi byli Jiří Pelcl a Bohuslav Horák, se orientovala především na vlastní autorskou tvorbu, kterou prezentovala na řadě výstav, ale zahájila rovněž diskusi o současném designu a jeho poslání. Na šesti domácích výstavách (Praha 1987, 1988, 1989, 1992; Olomouc 1988; Brno 1992) a pěti zahraničních (Paříž 1989, 1992; Berlín 1989; Vídeň 1990; Amsterodam 1990) vystupovali autoři společně jako jediní představitelé neoficiální linie českého designu. „Způsob, jímž se autoři Atiky zmocnili tvorby nábytkových objektů, oceňovala i zahraniční kritika jako jedinečný projev českého prostředí, odlišný od evropského postmodernismu,“ doplnila Šimková. Lze také připomenout, že jedna z prvních výstav skupiny Atika a vůbec první mimopražská výstava proběhla v září 1988 právě v Olomouci v progresivní Galerii pod podloubím pod názvem Studio Atika. Kromě členů skupiny vystavovali také jejich generační souputníci František Skála a Václav Šmolík ze skupiny Tvrdohlaví. Pamětníci si mohou vzpomenout na nápaditou instalaci, která využívala světla, textilu a přírodnin. „Atika neočekávaně vnesla do českého prostředí svěží vítr a ukázala nové možnosti, jak pracovat s tak běžným předmětem, jako je nábytek; předvedla nábytek veselý, hravý, vtipný, který více než pohodlí a komfort nabízel jiné hodnoty. Záměrem autorů nebylo návštěvníky pobavit, spíše je upozornit na všeovládající ubíjející uniformitu, na bezobsažnost, bezduchost a na nešvary doby,“ zhodnotila přínos Atiky Dagmar Koudelková.Skupina měla od roku 1988 v Praze vlastní výstavní síň, svou činnost ukončila v roce 1992, zároveň s otevřením prodejní galerie Genia Loci v Praze Na Újezdě, která se pak do roku 1996 věnovala propagaci současné designérské tvorby. Z mladých designérů se staly uznávané osobnosti, což dokládá například kariéra Jiřího Pelcla, bývalého rektora Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze (2002-2005), který v roce 2006 získal Národní cenu za design a cenu Form 2006 v Německu a letos cenu Czech Grand Design pro nejlepšího produktového designéra roku.Výstavu doprovází reprezentativní česko – anglická publikace, která vůbec poprvé shrnuje a dokumentuje činnost skupiny Atika. Kniha o rozsahu 176 stran, obsahuje asi 80 velkých barevných reprodukcí, více než 150 dokumentačních fotografií. Kromě základní odborné studie Dagmar Koudelkové obsahuje publikace kroniku událostí a výstav a v medailonech jsou představeny profily a tvorba jednotlivých autorů. Jejich příprava je dílem Hany Řehákové. Do publikace přispěly také významné osobnosti ze zahraničí David Crowley (Royal College of Art Londýn), Helen van Ruiten a Peter van Kester (Galerie Binnen, Amsterdam), Christoph Ernst (berlínský designer) a Albrecht Bangert (německý teoretik umění a vydavatel), v publikaci je zařazen text Mileny Lamarové z roku 1989. DOPROVODNÝ PROGRAM:Přednášky:27. 4. | 17.00 Od objektu k designuPřednáška nositele Národní ceny za design 2006 a ceny Designer roku v soutěži Czech Grand Mattoni, Prof. akad. arch. Jiřího Pelcla (VŠUP). Promítání diapozitivů a prohlídka výstavy.9. 5. | 15.00Proměny designu ve 20. stoletíPhDr. Dagmar Koudelková (Design centrum ČR)Další informace naleznete na: www.olmuart.cz