Architektura /

Eiffelova věž | Gustave Eiffel, Maurice Koechlin a Emile Nouguier

Až do požáru Londýna v roce 1666 byla nejvyšší stavbou světa gotická katedrála sv. Pavla. Byla také první stavbou, která svou výškou překonala egyptské pyramidy. Její věž se tyčila do výšky minimálně 150 metrů, některé odhady hovoří až o 171 m. Od té doby až do roku 1889 byla nejvyšší stavbou světa opět Cheopsova pyramida. Eiffelova věž překonala její výšku více než dvojnásobně a byla jasnou demonstrací technokratického optimismu konce 19. století. Přesto, že odpůrci argumentovali poničením historické siluety města či monstrózností, stavbu prověřil čas a dnes je právem oslavována její výjimečnost. Inženýr Eiffel ukázal architektům, jak se dělá architektura průmyslového věku.

Dominik Herzán , 28. 11. 2006

Tradiční francouzská demonstrace velkolepostiFrancie za sebou měla velkolepý projekt Suezského průplavu (1869), který zrealizoval inženýr Ferdinand de Lesseps. Ten o deset let později představil velkolepou studii pro Panamský průplav. Další francouzská monstrakce však neskončila slavně – dvacet tisíc mrtvých je důvodem, proč Francouzi dodnes nemohou Lessepsovi přijít na jméno (nicméně Eiffelova společnost nakonec dodala pro Panamský průplav zdymadlové komory). Mezitím však Francie věnovala ke stému výročí vyhlášení nezávislosti Spojeným státům slavnou Sochu Svobody (1886).I Eiffelova věž zapadá do schématu francouzské velkoleposti, kterou lze pozorovat už ve Versailles či Haussmannově přestavbě Paříže za Napoleona III. v letech 1852-1870.Železnice, mosty, věžZa počátek éry železnic, která byla jedním z produktů průmyslové revoluce (1750-1900), lze považovat otevření tratě Liverpool-Manchester v roce 1829. Druhá polovina 19. století pak byla obdobím prudkého rozvoje železniční dopravy. Ten si vyžádal i potřebu do té doby nevídaných mostů. Eiffel patřil k průkopníkům empirických výpočtů, jeho konstrukce tak nebyly předimenzovány, naopak se vyznačovaly lehkostí, jako například most přes řeku Truyere u Garabit v jižní Francii (1881-84). Jeho parabolický oblouk překonává rozpětí 165 m a dosahuje výšky 122 m a ve své době byl nejvyšším mostem světa, přitom v té době nebyly pády mostů výjimkou. Touha byla často větší než technické dovednosti a znalosti.Bastila + 100 = EiffelovkaU příležitosti stého výročí pádu Bastily byla v Paříži uspořádána Světová výstava, která měla demonstrovat průmyslový pokrok. Organizační výbor oznámil, že mezi nabídkami je i plán na železnou věž vysokou přes 300 m. Snad i díky pověstnému francouzskému smyslu pro okázalou velkolepost byl Eiffelův návrh vybrán k realizaci. Samotný záměr však pochází již z roku 1884 a Eiffelovi s návrhem významně pomohl hlavní plánovač Maurice Koechlin. Smělý byl i odhad potřebné doby realizace – stavba měla vzniknout během dvou let.Věž byla postavena 250 dělníky za 26 měsíců a až do roku 1931, kdy byla dokončena Empire State Building, byla nejvyšší stavbou světa. Neobešlo se to však bez problémů: Jistý matematik tvrdil, že věž se zřítí, když dosáhne výšky 229 metrů, lidé z okolí nešetřili obavami. Proti věži byly sepisovány petice, negativně se k ní postavila i vláda a významní umělci. Eiffel do ní proto investoval vlastní peníze a po dokončení mu 20 let patřila, poté přešla do majetku města Paříže. Protesty proti stavbě se vyskytovaly i po dokončení, i když mnoho protestujících změnilo názor. V roce 1910 byly dokonce vypracovány návrhy na její demontáž.Jako žirafaNěkomu může štíhlá, čtyřnohá, vysokánská věž připomínat žirafu. Tuto žertovnou analogii lze dovést dál: žirafa i člověk mají 7 krčních obratlů, žirafí krk je však proporčně k tělu značně výraznější. Eiffelova věž má tři obratle – patra, což při její výšce poněkud mate: První je ve výši 57 m, a nalézá se v něm restaurace, kavárna, bufet a kino, kde se promítají filmy o historii věže. Druhé poschodí je v výšce 116 m. Zde se nachází obchody, galerie a luxusní restaurace Julese Verna. Třetí patro je ve výšce 276 m a je odtud vidět podstatná část Paříže. Zde měl Gustave Eiffel kancelář. 7155 tun oceli na televizní věžNad čtvercem o ploše 1,6 ha se šikmo zvedají čtyři čtveřice pilířů, na nichž věž spočívá. Základy sahají do hloubky 14 metrů. Bylo na ni spotřebováno 7.155 tun oceli, 2,5 milionu nýtů spojovalo 12.000 jednotlivých prefabrikovaných dílů. Během světové výstavy si ji prohlédly na dva miliony lidí. Na vrchní plošinu se mohli dostat po 1710 schodech, nebo výtahem. Celkové náklady dosáhly 6,5 milionu franků. Dokončena byla 31.3.1889. Údržba - nátěr věže se provádí každých 7 let, přičemž se pokaždé spotřebuje přes 50 t barvy. V roce 1964 byla Eiffelova věž vyhlášena za historickou památku. V současnosti ji ročně navštíví 3 miliony lidí. 400 z nich z Eiffelovky dobrovolně ukončilo svůj život.Na vrcholku věže instaloval Gustav Eiffel meteorologická zařízení, která umožňovala porovnávat data s údaji ze země. Věž byla využívána pro aerodynamické experimenty, u její základny byl zkonstruován větrný kanál. Byla také svědkem průkopnických pokusů v oblasti rádiového přenosu a poskytla přístřeší prvním rozhlasovým a televizním stanicím. Dnes je zde také zařízení pro leteckou navigaci.TECHNICKÉ ÚDAJEArchitekt: Alexandre Gustave Eiffel, Maurice Koechlin a Emile NouguierNázev: La Tour Eiffel (Eiffelova věž)Ulice: Champ de MarsMěsto: PařížZemě: FrancieRealizace: 1887-89Výška: 320 m s anténou, bez ní 301 mPodlaží: 3

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři