Čtvrté číslo je již tradičně věnováno mostům. V rubrice „Téma“ je úvodní článek věnovaný betonovým mostům, jejich poměrně krátké historii, současnému vývoji, vývoji nových materiálů a technologického vybavení.
V rubrice „Stavební konstrukce“ je řada zajímavých projektů – projekt zavěšeného mostu přes Odru, projekt nového mostu přes Vltavu v Praze Tróji, zavěšený most přes Ohři v Karlových Varech, prefabrikovaná lávka přes Svratku v Brně, která získala cenu za estetiku a technické řešení v mezinárodní soutěži Footbridge Awards 2008 v kategorii lávek s rozpětím od 30 do 60 m, Nové spojení v Praze – estakáda Sluncová.
V rubrice „Sanace“ je příspěvek popisující stav Karlova mostu po prvních devíti měsících rekonstrukce. Následuje stručné seznámení se současným stavem dálničních mostů ve Velké Británii a postupy jejich přepočtu včetně příkladů nejčastějších poruch.
V rubrice „Materiály a technologie“ je popsána metoda navrhování složení směsi vysokohodnotných betonů (HPC). Další příspěvek je věnovaný moderní výstavbě betonových vozovek v Německu. Následuje experimentální projekt zaměřený na vliv vybraných typů chemicky agresivních prostředí na lehký hutný beton s využitím lehkého kameniva na bázi expandovaného jílu.
V rubrice „Věda a výzkum“ je diskuze možných příčin kolapsu mostu Koror-Babelthuap v republice Palau. V dalším příspěvku je popsána moderní metodika pro stanovení bezpečnosti a spolehlivosti betonových konstrukcí. Pod názvem Modelování odezvy betonu raného stáří při zatěžování je popsán materiálový model pro vyšetřování okamžité časové závislosti deformace betonu raného stáří.
V rubrice „Spektrum“ je popsán obloukový most Redmond v Oregonu v USA.
Na závěr je recenze publikace, kterou připravilo vydavatelství Birkhäuser ve spolupráci s China Architecture and Building Press, o všech stavbách a objektech vybudovaných pro Letní olympijské hry 2008.
TÉMA
BETONOVÉ MOSTY - MINULOST A BUDOUCNOST
Jan Vítek
PROFILY
REDROCK CONSTRUCTION, S . R. O.
STAVEBNÍ KONSTRUKCE
PROJEKT ZAVĚŠENÉHO MOSTU PŘES ODRU
Jiří Stráský, Libor Konečný, Richard Novák, Tomáš Romportl
PROJEKT NOVÉHO MOSTU PŘES VLTAVU V PRAZE TROJI
Lukáš Vráblík, Vojtěch Hruška, Libor Kábrt, Milan Kodet, Roman Koucký, Ladislav Šašek
ZAVĚŠENÝ MOST PŘES OHŘI V KARLOVÝCH VARECH
Jan Procházka, Luděk Oberhofner, Zdeněk Batal, Miloš Šimler
PREFABRIKOVANÁ LÁVKA PŘES ŘEKU SVRATKU
Jan Tichý, Pavel Markovič, Radim Votava, Petr Štefan, Aleš Mendel
NOVÉ SPOJENÍ – ESTAKÁDA SLUNCOVÁ
Petr Drbohlav, Ivan Anděl
MOSTY NA SILNIC I I/48 TOŠANOVICE-ŽUKOV
Pavel Mikuláštík, Petr Nehasil, Vojtěch Hruška, Radek Falář, Marek Foglar
MOST NA DÁLNIC I D8 POD VRCHEM ŠPIČÁK
Ivan Batal, Jindřich JindraSANACE
OPRAVA KARLOVA MOSTU KONEČNĚ BĚŽÍ
Daut Kara, Zdeněk Batal, Václav Krch
PŘEPOČTY DÁLNIČNÍCH MOSTŮ VE VELKÉ BR ITÁN I I
Radek Falář MATERIÁLY A TECHNOLOGIE
NAVRHOVANIE ZLOŽENIA VYSOKOHODNOTNÝCH BETÓNOV
Jacek Śliwinski, Tomasz Tracz, Tibor Ďurica
MODERNÁ VÝSTAVBA BETÓNOVÝCH VOZOVIEK V NEMECKU
Thomas Wolf, Walter Fleischer
CEMENT A ZDRAVOTNÍ BEZPEČNOST
Jan Gemrich
ODOLNOST LEHKÉHO BETONU V CHEMICKY AGRESIVNÍCH PROSTŘEDÍCH
Michala Hubertová, Rudolf Hela, Roman StavinohaVĚDA A VÝZKUM
DISKUSE MOŽNÝCH PŘÍČ IN KOLAPSU MOSTU KOROR–BABELTHUAP V REPUBLICE PALAU
Lukáš Vráblík, Jan Loško, Vladimír Křístek
MODERNÍ METODIKA PRO STANOVENÍ BEZPEČNOST I A SPOLEHLIVOST I BETONOVÝCH KONSTRUKC Í
Radomír Pukl
MODELOVÁNÍ ODEZVY BETONU RANÉHO STÁŘÍ PŘI ZATĚŽOVÁNÍ
Petra Kalafutová, Petr Štemberk
ZAMĚŘENÍ TVARU NOSNÉ KONSTRUKCE MOSTU PŘES LABE V MĚLNÍKU
Lukáš Vráblík, Martin Štroner, Rudolf UrbanSPEKTRUM
OBLOUKOVÝ MOST REDMOND, OREGON, USA
Jiří Stráský, Radim Nečas, Petr Hradil