Architektura /

Přeložka silnice I/14 Liberec-Kunratická, II. a II

Stavba roku 2009 [16/55] | Dopravní spojnice mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. Pozemní komunikace celk.délky 3200m kategorie S22,5/80 a S11,5/80, 6 mostních objektů celk.délky 245m, 2 mimoúrovňové a 1 okružní křižovatka, 45 přeložek inženýrských sítí, 5 protihlukových stěn celk. délky 943 m.

EARCH.CZ , 16. 7. 2009

Údaje o stavbě

Silnice I/14 je hlavní dopravní spojnicí mezi městy Liberec a Jablonec nad Nisou. Vzhledem k objemu prací na zbudování přeložky silnice I/14 byla stavba rozdělena do tří etap. V roce 2005 byla dokončena a zprovozněna první etapa v úseku mezi komunikací I/35 a Zeleným údolím, kde byla komunikace provizorně ukončena.

Na I. etapu navazuje nově vybudovaný úsek II. a III. etapy. Pro výběr dodavatelů každé z etap stavby uspořádal zadavatel zakázky veřejnou obchodní soutěž, ze které s vítěznou nabídkou na zhotovení

II. etapy uspěla firma Stavby silnic a železnic, a.s., dnešní EUROVIA CS, a.s. III. etapy uspěla firma COLAS CZ, a.s.

II. etapa Trasa silnice I/14 se napojuje v Zeleném údolí na dokončenou I. etapu, pokračuje severním směrem mezi pekárnami a firmou DYNATAN, v km 2,496 podchází tramvajovou trať a je ukončena za ulicí Tanvaldskou. V rámci této etapy byla dokončena MÚK v Zeleném údolí, zhotovena MÚK v křížení s ulicí Tanvaldskou a v místě křížení s tramvajovou tratí vybudován přesypaný mostní objekt s galerií. V rámci této etapy bylo třeba provést 25 přeložek inženýrských sítí.

III. etapa Trasa silnice I/14 se napojuje za ulicí Tanvaldskou na II. etapu stavby a pokračuje nezastavěným územím jižně od pivovaru Vratislavice nad Nisou až k ulici Kunratická, kterou připojuje okružní křižovatkou. Před ní je čtyřpruhový úsek ukončen a dále ve směru na Jablonec nad Nisou je přeložka silnice I/14 vedena až do konce úseku v km 4,640 ve dvou pruzích. V této etapě byly vybudovány dva mostní objekty, lávka pro pěší a 20 přeložek inženýrských sítí.

Konstrukční a stavební řešení

Hlavní trasa II. a III. etapa přeložky silnice I/14 je navržena ve čtyřpruhovém úseku v kategorii S22,5/80, dvoupruhový úsek za okružní křižovatkou je kategorie S11,5/80. Navazující úsek délky 240 m slouží k napojení mezi definitivním a stávajícím stavem.

Směrové poměry celé trasy odpovídají návrhové kategorii S22,5/80, resp. S11,5/80. V trase osy komunikace jsou navrženy úseky v přímé a směrové oblouky s přechodnicemi, nejmenší poloměr směrového oblouku je 350 m a nejmenší délka přechodnice 120 m.

Výškové vedení nivelety vychází z výškového vedení křížených komunikacích a tramvajové trati. Největší navržené stoupání v trase je 3,90%, nejmenší výškový oblouk R=9900 m.

Konstrukce vozovky je navržena na třídu dopravního zatížení II a na návrhovou úroveň porušení vozovky D0.

Základním principem odvodnění přeložky silnice I/14 je podchytit vodu z vozovky a odvést ji kanalizací přes havarijní objekty do stávajících vodotečí. Protože trasa III. etapy komunikace prochází v převážné části vodárenským ochranným pásmem, byl při její realizaci na ekologii kladen nejvyšší důraz.

Na trase přeložky silnice I/14 jsou použita ocelová svodidla typu NH4 a železobetonová svodidla typu New Jersey. Podél trasy jsou osazeny směrové sloupky, resp. nástavce směrových sloupků z PVC. Vodorovné dopravní značení je provedeno z plastu, vodicí proužky jsou zvučicí.

Mostní objekty

V II. etapě stavby silnice I/14 byly vybudovány celkem 3 mostní objekty:

most přes ulici Rochlickou na začátku budovaného úseku přesypaný most v křížení s tramvajovou tratí most přes ulici Tanvaldskou

III. etapa opět obsahuje 3 mostní objekty:

most na místní komunikaci přes silnici I/14 lávka pro pěší a cyklisty most přes místní komunikaci k chatové osadě

SO 209 – Most v křížení tramvajové trati

Kritickým bodem II. etapy stavby byl most SO 209 v křížení budované komunikace s tramvajovou tratí. Podle původního návrhu zde při realizaci měla být zbudována provizorní přeložka koleje tramvajové trati a její definitivní položení bylo zamýšleno až po zhotovení monolitického betonového mostu a položení nadložních vrstev. Operativně však bylo využito výluky trati během její údržby plánované jejím provozovatelem, proto byla část monolitického mostu v místě vedení koleje nahrazena prefabrikovanou, aby se doba výstavby zkrátila. Tím bylo dosaženo úspory jak časové, tak i finanční, neboť nebylo nutno budovat objízdnou kolej.

Prefabrikovaná i monolitická část mostu je rámová přesypaná konstrukce o dvou polích rozpětí 2x15 m se stojkami vetknutými do základových pasů.

Materiálem mostu je beton C35/45-XF2, výztuž z oceli 10505. Vlevo ve směru na Jablonec n.N. svou šířkou most přesahuje pravou část o cca 73 m a tvoří galerii se stojkami z ocelových šikmo skloněných trub O 356 mm tl.stěny 22 mm.

Zobrazit místo STAVBA ROKU 2009 na větší mapě

SO 212 – Lávka pro pěší a cyklisty

Protože trasa III. etapy nové komunikace kříží cestu veřejností hojně využívanou k rekreaci, bylo třeba této skutečnosti přizpůsobit i projekt. Stezka pro pěší a cyklisty je přes silnici I/14 převedena po subtilní lávce z dřevěných lamelových vazníků.

Po statické stránce se jedná o spojitý nosník o dvou polích rozpětí 17,5 a 18,1 m se dvěma plnostěnnými parapetními nosníky z lepeného lamelového dřeva, se štíhlou ocelovou střední stojkou. Volná šířka na mostě je 3,0 m. Hlavní nosníky mají průřez 1140x220 mm, jsou navrženy z lepeného lamelového dřeva třídy SA a zároveň částečně tvoří zábradlí lávky.

Křižovatky

V rámci II. etapy stavby byla dokončena mimoúrovňová křižovatka v Zeleném údolí, částečně rozpracovaná v I. etapě, a vybudována nová mimoúrovňová křižovatka s ulicí Tanvaldskou. Ve III. etapě byla na silnici I/14 vybudována okružní křižovatka.

Okružní křižovatka

Okružní křižovatka svou větví „A“ připojuje k novému úseku silnice I/14 ulici Kunratickou. Jedná se o křižovatku s jednopruhovým okružním pásem a s dlážděným vnitřním mezikružím. Vjezdy na okruh jsou jednopruhové a jsou odděleny dlážděným dělicím pásem.

Vnější průměr křižovatky je 56 m, průměr středního ostrůvku 39 m. Ve středním ostrůvku je osázena vegetace a po obvodě umístěny valouny z místní žuly.

Ostatní objekty

V průběhu stavby bylo nutno přeložit velké množství vedení inženýrských sítí. Byly to přeložky elektro (23 ks), vodovohospodářské (19 ks) a plynovodu (3 ks). Pro omezení vlivu hluku bylo na novém úseku zbudováno 5 protihlukových clon celkové délky 943,6 m.

V rámci III. etapy stavby byl vyřešen i příjezd z nové trasy silnice I/14 k liberecké multifunkční Aréně ve směru od Jablonce nad Nisou. Ten je nyní zajištěn jednosměrnou sjezdovou rampou, která začíná těsně před připojením silnice I/14 k silnici I/35 a vyúsťuje na okružní křižovatce u Arény.

Shrnutí

Dokončením II. a III. etapy výstavby přeložky silnice I/14 dostává Liberecký kraj do užívání dílo, které přispěje ke zlepšení průjezdnosti městem Liberec, ke zkvalitnění trasy od hraničního přechodu v Hrádku nad Nisou přes Liberec do Jablonce nad Nisou, k dopravnímu zklidnění centra Liberce a Vratislavic nad Nisou a tím ke snížení nehodovosti na dopravně silně exponovaném úseku trasy silnice I/14. Významně se také zlepší příjezd do oblasti Krkonoš. Motoristickou veřejností byl nově vybudovaný úsek vstřícně přijat záhy po jeho zprovoznění.

 16 / 55  Přihlášená stavba

 Název:  Přeložka silnice I/14 Liberec-Kunratická, II. a II

 Místo:  Liberecký kraj, Liberec

 Typologický druh:  Dopravní stavba

 Typ stavby:  Novostavba

 Autor:  VALBEK, spol. s r.o.

 Dodavatel:  Eurovia CS, a.s.

 Přihlašovatel:  Eurovia CS, a.s.

 Investor:  Ředitelství silnic a dálnic ČR, správa Liberec

Mohlo by vás zajímat

Generální partner
Hlavní partneři