Pařížská výstava NOW! 2010

Pondělí, 18. Duben 2011 - 3:32
| Napsal:

NOW! je pařížská výstava nábytku, který jsme si zvykli označovat jako designový...

Tento vžitý termín není zcela správný. Design je totiž neoddělitelnou součástí každého hmotného objektu, tedy nábytku moderního i klasického. NOW! probíhá dvakrát ročně v rámci salónu Maison&objet. Při velmi velké nadsázce by se dalo říct, že je to menší sestra designové haly milánského salónu. I loni v lednu zde totiž byly k vidění italské firmy, které už dva roky bojkotují kolínský IMM. Mají zde sice nesrovnatelně menší expozice než v Itálii a letošní inovace si většinou nechávají na domácí scénu, jsou však nepřehlédnutelné. Za všechny bych jmenovala firmu Zanotta.

Kartell a Molteni, které jsem v Kolíně nad Rýnem rovněž postrádali, tu ale nenajdeme. Má to prostý důvod. V Paříži mají svoje velkolepé showroomy a jejich inovace jsou k vidění právě tam. Pro návštěvníka salónu má toto řešení oblíbené v Kolíně nad Rýnem, Miláně i Paříži velkou nevýhodu: pokud ho nezajímá speciálně konkrétní firma, zpravidla k návštěvě showroomu nenajde čas. Výstavní areál Villepinte totiž leží daleko za městem.

Designérské celebrity na NOW!

Výstava oslavila loni 10. narozeniny. Právě toto jubileum bylo důvodem ke jmenování letošního „tvůrce roku“. Stala se jím světová celebrita francouzského původu – Philippe Starck. Ten zde sice neměl svoji expozici, ale vyzval 10 mladých francouzských designérů, aby v rámci NOW! předvedli svoji kreativitu, a tím symbolicky předal péči o francouzský design do rukou mladé generace.
V expozici „10 designers créateurs now design à vivre 2010“, která byla ozdobou haly č.7 hned vedle známého Café Intramuros, bylo možné obdivovat práce tvůrců, které zná francouzská veřejnost stejně jako čtenáři Stolařského magazínu. Je to např. Mathieu Lehanneur, Philippe Nigro nebo Constance Guisset. Scénografie výstavy potrhla osobnost designérů jako autorů představených objektů jejich fotografiemi v životní velikosti.

Další celebritou výstavy byl loňský „tvůrce roku“ François Azambourg, který je znám jako neutuchající výzkumník. Neustále bádá a hlavně uvádí v život nové materiály a technologie v nábytkářství dosud nepoužívané. Na NOW! představil len jako surovinu s novou budoucností. Vedle známých lněných výrobků jako ručníky, prádlo atd. předvedl svůj lněný nábytek (stůl a židle vyrobené ze lněné pryskyřice), který byl předmětem jeho výzkumu podporovaného institucí VIA. Vše bylo umístěno v jakémsi lněném domečku. Jen tak mimochodem mne napadlo, co by tomu u nás řekli bezpečností technici.

Snad současně nejznámější francouzská designérka Matali Crasset vedle bohaté prezentace svých modelů moderovala slavnostní zahájení výstavy. Třetí celebritou, která se mi doslova připletla do cesty, byl Thibault Desombre, čestný host veletrhu Mobitex Brno z roku 2008. Narazila jsem na něj zcela náhodou před křesílkem firmy TON ve společné české expozici. Právě komusi nadšeně vykládal, jak byl v Brně velkolepě přijat. To mne utvrdilo v přesvědčení, že se stáváme faktickou a nikoliv formální součástí evropského světa, kde nás i představitelé ekonomicky vyspělých zemí a designových velmocí začínají brát vážně.

 

Zaujalo nás

Letošní NOW! navzdory negativním prognózám přivítala několik desítek nových vystavovatelů a dokonce i nově vzniklé firmy. Není vyloučeno, že to souvisí s přesunem výstavy Meuble Paris do zářijového období. Mezi nováčky mne zaujala firma Moustache (knír). Knír, který si dala do svého znaku, rozhodně není symbolem stáří, ale spíše rafinovanosti a chytrosti. Ke spolupráci totiž vybídla výkvět mladého francouzského designu s autentickým rukopisem a touhou experimentovat. Je to opět Matali Crasset, Inga Sempé či François Azambourg. Výsledkem spolupráce je příjemná kolekce vyzařující lehkou ironii a nonkonformní přístup ke tvarování.

Plošně vévodilo hale č. 7 neodmyslitelné dvojče známých firem Ligne Roset a její francouzské sestry Cinna. Vzhledem komu, že se NOW! termínem překrývala s Kolínem nad Rýnem, musely obsadit obě výstavy a vyrobit dvě série inovací. Ligne Roset je známá bleskovým přebíráním inovací z „líhně“ designu – instituce VIA. Letos uvedla do života univerzální stolní podnož mladého autora Philippa Nigro, jehož předloni prezentovaný odpočivný soubor Confluence je již ověnčen nejrůznějšími cenami. Dalším magnetem firmy bylo křeslo proslulého designéra Pierre Paulina. Jeho odchod v loňském létě je bolestnou ztrátou pro evropské kulturní bohatství, jehož je jeho tvorba nedílnou součástí. Ligne Roset dává neustále možnost i mladé generaci. Velkému úspěchu se těšil i čalounicky náročný odpočivný program Ruché dnes již velmi známé Ingy Sempé.

Celkový dojem z výstavy NOW! je standardně příjemný. Svojí náplní vytváří přiměřený kontrast k paralelně probíhajícímu salónu Maison&objet zaměřenému na široké spektrum bytových objektů. Chyběla mi zde ale francouzská avantgarda – prezentace instituce VIA. Důvod byl jasný: přesunutí výstavy Meuble Paris na září. To je ale období, které inovacím není příliš nakloněno. Rozhodnutí o přesunu proběhlo relativně pozdě, v době, kdy už hala č.7 zřejmě byla obsazena. VIA to vyřešila po svém: inovace předvedla ve své galerii v avenue Daumesnil. Pevně věřím, že v roce 2011 bude opět ve Villepinte. Měl by tu navíc vyrůst zbrusu nový pavilon, který bezpochyby vyřeší veškeré problémy s umístěním. Moc bych si přála, aby byl zcela obsazen. Krize je prý zažehnána a firmy nabírají nový dech. Alespoň tak to proklamují oficiální tiskové zdroje.