KRÁVA Č. 23, INFORMACE A DEZINFORMACE
Nejedná se o žádný vandalismus. Studenti na svou vlastní a nepopíranou odpovědnost vyjádřili - způsobem, který ve své stručnosti, výstižnosti a účinnosti nemá ekvivalent - svůj občanský názor. Na politickou agresi odpověděli politickou obranou, úctu k padlým vojákům povýšili nad cynické takyumění, statek duchovní nad statek hmotný, hodnotu mravní nad kus bakelitu v soukromém vlastnictví. Rozbili kus seriově vyraběného plastu a vydali se "zákonu". Takové chování ovšem nemůže naše společnost tolerovat. Datum: 18.06. 2004, 07:49
Dominik Herzán , 23. 6. 2004
Tento citát z internetové diskuse na www.novinky.cz je asi nejvýstižnějším komentářem toho, co se vlastně stalo. Nešlo přece jen o snahu zviditelnit se? Nikoliv, všichni tři máme vlastních starostí nad hlavu. Kdo z těch, co nás obviňují ze snahy získat mediální pozornost by byl ochoten zaplatit 50.000 (odhadní cena krávy) za to, aby měl půl minuty v televizi na pronesení něčeho důležitého? A co tak důležitého by vlastně chtěl říct?Možná je to obtížně pochopitelné, ale odstranění symbolů rudé hvězdy a čísla 23 nemělo ambici řešit komplikované historicko-politické vztahy se Sovětským svazem a Ruskem jako jeho nástupnickým státem, velmocenské dohody z konce 2. světové války, okupaci z roku 1968 ani to, jestli nás mohl nebo nemohl osvobodit pouze Západ. Jistě, kdyby se tak stalo, mohli jsme si ušetřit čtyřicet let komunismu.To, že při osvobozování Československa padly desítky tisíc vojáků Rudé armády je nesporným historickým faktem. A použití symbolů Rudé armády v rámci akce, která má, slovy Bessela Koka, spolumajitele licence CowParade Prague 2004 „…s vtipem a grácií rozesmát Pražany…“, není ničím jiným, než lehkomyslným přehlížením jejich oběti.OCELOVOU TRUBKOUV Normandii se objímali Jacques Chirac a Gerhard Schröder, prvně jmenovaný pak připomněl úlohu Rudé armády na východní frontě. Francie se usmířila s Německem, o Rusku se mluví s úctou. Pokud chceme patřit k civilizovanému západu, měli bychom také pamatovat na oběť, kterou Rudá armáda přinesla. A zatím? U Atlantiku se slaví a usmiřuje, v Praze je možné vystavovat krávu pomalovanou rudou hvězdou a číslem 23. Jaké jsou možnosti? 1.Podat žalobu, 2.Demonstrovat s transparentem, 3.Přemalovat, 4. Fyzicky odstranit symboly, 5.Totálně krávu zdemolovat.Žaloba je častým a populárním cílem autorů, skoro mi připadá, že ti, kteří tvrdí, že provozují prerformance či komunikují s veřejností mezi sebou soutěží o počet žalob na svou osobu. Transparent by měl smysl, kdyby byl fyzicky přítomen 24 hodin denně, což nelze. S přemalováváním máme v Čechách bohaté zkušenosti, ale je to spíš léčba barvou (arterapie) než způsob komunikace, omezenost na tomto poli lze ilustrovat jedním velmi názorným příkladem: David Černý přetřel tank na růžovo, což mu přišlo ohromě vtipné, ale když Černého černé mimino před palácem Kinských přemaloval na růžovo někdo jiný /Maxim Velčovský, poznámka redakce/, už mu to tak vtipné nepřišlo. Totální demolice taktéž nemá smysl. Může to znít zvláštně, ale vhodnější prostředek než ocelovou trubku těžko hledat.ZAMYŠLENÍ ÚVODEMNa jednu stranu lze chápat, že žijeme ve velmi rychlé době a lidé cítí potřebu rychle vnímat a rychle si utvořit názor. Vzít ocelovou trubku a něco rozmlátit, to je vandalismus. Když se mi něco nelíbí, není řešením to rozbít. Ovšem to by byl spor o estetiku. Otázka nezní: líbí-nelíbí, otázka zní: uráží-neuráží. Jedná se tedy o spor etický.Kdyby se jednalo pouze o spor estetický, je takový urychlený soud namístě. Ale tato kauza má další vrstvy, a není jich málo. Objevuje se totiž několik zásadních sporů. Jednak je to fakt, že takovéto výtvarné pojednání nevyhovuje statutu CowParade a nemělo projít vnitřními schvalovacími mechanismy. Dalším stupněm je spor o právo na svobodné vyjádření autora. Svoboda projevu má své hranice, které jsou stanoveny jednak zákony a jednak nepsanými morálními zvyklostmi a tradicemi, na kterých stojí každá civilizace. A v neposlední řadě zodpovědností autora. Po demonstrativním odstranění symbolů rudé hvězdy a čísla 23 je to také spor etiky a práva, tedy ochrany hodnot morálních za cenu poškození hodnot hmotných. Rozhodně se nejedná o útok na umění, v případě CowParade nemůže být o umění řeč, pokud by se někdo chtěl ohánět obrazoborectvím nebo právem na svobodu uměleckého vyjadřování. Hranice svobody vyjadřování je jiná v galerii či na akademické půdě, než ve veřejném prostoru. To, že se nejedná o umění, je zřejmé z oficiálních webových stránek CowParade, které se slovu umění důsledně vyhýbají, volí vhodnější termíny jako oživení a nebo happening, popřípadě kulturně-společenský projekt. Kdo si dá tu práci a podívá se na http://www.cowparade.net/prague/artists_czech.pdf, kde je ke stažení „Přihláška výtvarníka“, zjistí, že kráva vůbec neměla být povolena. PŘIHLÁŠKA VÝTVARNÍKAVýtvarní umělci musí přihlížet k tomu, že návštěvníci budou různí a nejrůznějšího věku a že díla musí vyhovovat podmínkám veřejného vystavení. Díla, která budou mít náboženský, politický nebo sexuální charakter, nebudou přijata. Není také dovoleno použít žádné firemní logo ani reklamu. Jak je uvedeno níže, bude řešení plastik posouzeno ze strany [Serge & Cow, s.r.o. ] [resp. Schvalovací komise], zda plastiky odpovídají těmto pokynům. [Serge & Cow, s.r.o. ] [resp. Schvalovací komise] může výhradně na základě svého vlastního uvážení odmítnout každé dílo, které nebude těmto pokynům vyhovovat. …V první instanci tedy selhal výtvarník, v daném případě Roman Týc. Použití znaků armády, která měla opakovaně značný vliv na politickou situaci v Českých zemích, je naprosto neoddiskutovatelně politickým motivem. Použití takových symbolů je v přímém rozporu se statutem CowParade. Další, kdo selhal, je společnost Serge & Cow, s.r.o., která tuto krávu neměla přijmout, tedy za předpokladu, že ji opravdu přijala (pokud ne, tak je s podivem, že tam Týceho kráva byla umístěna). Autor výtvarného pojednání dané krávy mi totiž při osobním rozhovoru sdělil, že původní výtvarné řešení mělo být odlišné a motiv rudé hvězdy a čísla 23 je až druhou variantou, která údajně nebyla schválená či povolená. V tomto konkrétním bodě musím spoléhat na to, co mi autor tvrdil, zda se jedná o pravdivou informaci bude záležet na vyjádření společnosti S&C a také konkrétního úředníka magistrátu nebo radnice pro Prahu 5, který měl umístění sochy povolit či zakázat. Všichni by to, že právě oni nepochybili, měli být schopni doložit písemnými dokumenty. Mě osobně by opravdu zajímalo, kde konkrétně došlo k tomuto pochybení a myslím, že veřejnost by to mělo zajímat také.O NOVINÁŘÍCH A LIDECHProč redaktoři Reflexu nebo Respektu, kteří se kauzu rozhodli komentovat, neosloví ty, kterých by se měla týkat nejvíce? Volal Jiří X. Doležal někomu, kdo zažil 2. světovou válku na frontě nebo při osvobozování Prahy? Ptal se na jeho názor? Na jeho hodnoty? Nikoliv, spokojil se s egocentrickým moralizováním a urážením, které je v přímém rozporu s Deklarací principů novinářského chování téměř ve všech jejích bodech. Z toho důvodu také zvažujeme další kroky, které ve vztahu k časopisu Reflex podnikneme, pokud tento nezveřejní omluvu JXD a dopis, který nám přišel od Českého svazu bojovníků za svobodu (citován níže). Článek v Respektu asi ani není potřeba dlouze rozebírat, hraje si s několika fakty vytrženými z kontextu.Drtivá většina lidí mluví o SVÉM vztahu k této plastice. Nechápou, že nemá urážet JE, že JE používá pouze jako obecenstvo, zatímco znevažuje něco jiného, někoho jiného. Evidentně se každý stará sám o sebe a běda tomu, kdo se zastane mrtvých Rusů, protože teď jsou „in“ Američané. Z Rusů je už patnáct let populární a legální si dělat „prdel“. To snad bylo pochopitelné v polistopadové euforii, před odchodem sovětských vojsk z našeho území. Ale připadá mi, že patnáct let na vystřízlivění opravdu stačí. Myslím, že už nazrál čas si znovu vzpomenout, kdo všechno umíral. A ti, kteří v roce 1945 v řadách Rudé armády padli za naše osvobození si přinejmenším zaslouží naši elementární lidskou úctu.Představme si, že v Praze stojí monumentální pomník těm 140 000 mrtvých vojáků. Dovolil by si Roman Týc použít symboly jednoho z našich osvoboditelů stejně povrchním způsobem v přímé konfrontaci s tímto pomníkem? Tvrdím, že nikoliv. Na to už je totiž potřeba odvaha.DOPIS OD SVAZU BOJOVNÍKŮ ZA SVOBODUProhlášení o svém činu jsme zaslali na ruskou ambasádu a na Český svaz bojovníků za svobodu (ČSBS). Zde je vyjádření ČSBS:Vážení pánové,Děkuji za zaslání Vašeho prohlášení, se kterým se plně ztotožňuji. Nejen, že považuji rozmístění krav v pražských ulicích za nevhodné, ale umístění krávy na náměstí Kinských a označením rudou hvězdou a č. 23 za vrchol cynizmu. Velice správně uvádíte, že zacházení se symboly má své hranice a potrestáni by měli být místo Vás ti, kteří toto ve svém obvodu povolili. Předložím Vaše prohlášení zastupitelům Prahy – Smíchov. Jinak otiskneme buď celé Vaše prohlášení nebo hlavní pasáže do našeho časopisu „Národní Osvobození“, materiál jsem ihned předala do naší redakce. Pro mne je Váš postoj pohlazením na duši a to proto, že je opravdu radostným zjištěním, že máme ještě takto uvažující mladé lidi v naší společnosti! Pokud byste potřebovali jakoukoliv pomoc, ať už morální či jinou, prosím, zavolejte!S úctou Anděla Dvořáková Předsedkyně ČSBSV naprostém kontrastu stojí informativní text na stránkách společnosti CowParade, která obdržela naše prohlášení, takže měla čas svůj komentář k činu zrevidovat. Nestalo se tak. Do jaké míry se jedná o věcný text a do jaké míry lze mluvit o tendenčním zkreslování a romantické stylizaci účastníků kauzy na hodné a zlé, nevinné a zákeřné, nechť čtenář posoudí sám. Pouze mu napovím: Jednou větou se banalizuje oběť 144 000 vojáků Rudé armády tím, že se toto číslo cituje z ultralevicových Haló Novin. Toto číslo jistě potvrdí každý historik, bez rozlišení politické příslušnosti. Kus plastu pomalovaného vojenskými symboly je eufemisticky nazýván kravičkou. Demonstrativní odstranění symbolů za bílého dne je směšováno s projevy vandalismu na ostatních krávách a údajně se stalo v noci. Používání vojenských symbolů v rozporu se statutem společnosti CowParade je vtipné…ROMEO 23 NEPŘEŽIL/PRAHA 9. 6. 2004/ Kulturně společenský projekt CowParade Prague 2004 se potýká s nebývalou vlnou vandalismu. Krávy v Praze vyvolávají u lidí nejen úsměv na tváři, ale také nesmyslné a nepochopitelné reakce násilí.Ze včerejší noci na dnešek byla velmi poničena kráva na náměstí Kinských v Praze 5, která nese název ROMEO 23 a patří společnosti IRNERIO PRAHA s.r.o. Tato kravička byla ztvárněna jako legendární tank č.23, který na tomto místě stál před listopadem 1989. Smyslem této krávy nebylo pošpinit památku 144 tisíc padlých vojáků Ruské armády, jak napsaly v minulých dnech Haló Noviny, ale s vtipem a grácií rozesmát Pražany, které akce CowParade Prague 2004 zaujala.Bessel Kok, spolumajitel licence CowParade Prague 2004, řekl: „Je smutné, že se lidé nedokáží pozastavit a pousmát se nad barevnými krávami, které pomáhají zviditelnit Prahu a při závěrečné aukci přinesou peníze pro charitu. Jsem z toho velmi zklamaný.“ Pane Koku, já jsem zklamaný, že došlo k profesionálnímu pochybení na Vaší straně, ať už bude shledán vinným autor, který danou symboliku neměl použít, společnost S&C, která měla motiv zamítnout, nebo společnost CowParade, pod jejíž hlavičku celý projekt spadá. Mimochodem, děkuji za upřesnění, měl jsem pocit, že těch mrtvých bylo jen 140 000. PS: Haló Noviny nečtu.Dominik Herzánodkazy>>>oficiální stránky COWPARADEpřihláška na COWPARADE /pdf/NOVINKY.CZ, 16.6.2004, PRÁVO, 17.6.2004, str.4REFLEX č.25, str. 82 (hned za článkem o oslavách 60.výročí dne D.)RESPEKT č.26 (21.6.2004), strana 5TV PRIMA, reportáž v hlavním zpravodajství, 20.6.2004