Belgičtí architekti si postavili vlastní studio uvnitř památkově chráněné kaple

Pondělí, 4. Prosinec 2017 - 0:50
| Napsal: | Zdroj: Autorská zpráva

Navrhnout si několik pater vlastních kanceláří a sdílených prostor vlastního ateliéru je pro mnoho architektů pouhým snem. Malému belgickému studiu Klaarchitectuur se ovšem taková možnost naskytla, a to navíc v dech beroucím prostředí památkově chráněné kaple. Sekundárně tak projekt ukazuje, jak je v Belgii možné pomocí současných prostředků pracovat s historickými památkami.

The Waterdog, vestavba architektonického studia do kaple, Klaarchitectuur © Toon Grobet
Fotoalbum: 
Katalogový list: 
Ateliér Kaarchitektuur
Světadíl Evropa
Země Belgie
Město Sint-Truiden
Ulice, číslo Breendonkstraat 41
PSČ 3800

Vlastní ateliéry architektů představují kapitoly samy o sobě: někteří je řeší do posledního detailu, jiní se spokojí s již zařízeným prostorem. Belgičtí architekti se řadí do první kategorie - navrhli si totiž vlastní prostor nazvaný The Waterdog, kde se z práce stává doslova spirituální zážitek. V jejich novém pracovním prostředí se totiž minulost setkává se současností, kterou reprezentují nové prostorové intervence. 

Jednu z nejdůležitějších okolností na samém začátku projektu, kterou museli architekti řešit, bylo zpřístupnění historické budovy veřejnosti. Vytvořili proto velký otevřený prostor přímo v srdci staré kaple určený pro výstavy, přednášky a další události. Uvolnění centrálnígo prostoru umožnilo umístění kanceláří do integrovaného boxu uvnitř kaple, který vyčnívá z její střechy ven.

"Budova kaple měla v minulosti mnoho rozdílných funkcí a hrála zcela klíčovou roli v životech mnoha lidí. Nyní může znovu ožít a sloužit celé společnosti," říkají k projektu architekti.

Kvůli památkové ochraně budovy ovšem architekti museli navrhnout řadu komplikovaných řešení. Celý projekt byl také limitován řadou regulí a předpisů památkových úřadů. Celkový charakter budovy musel zůstat nedotčen. Integrovaný box kanceláří má proto vlastní konstrukci, zcela nezávislou na konstrukci kaple, od které se zároveň vizuálně zcela záměrně odlišuje, čímž vzniká ostrý kontrast.

"Bylo rozhodnuto o zachování budovy v její celistvosti a celkové kráse i přes výrazný podpis zubu času na tváři kaple. Jakákoli obnova stávající podoby budovy by způsobila nezvratné škody a znamenala by újmu botahé historii kaple."

Barevný svět architektury.

Diskuse: