Nové spojení Praha Hl.n., Masar.n. - Libeň, Vysočany,Holešovice
Stavba roku 2009 [46/55] | Dopravní liniová stavba vmístěná v intraviálu hl.m. Prahy.
EARCH.CZ , 21. 8. 2009
Hlasujte o cenu veřejnosti!
Chcete-li hlasovat pro tuto stavbu, zašlete SMS hlas pro tuto stavbu ve tvaru:
SR 46
na telefonní číslo:
+420 731 350 683
Hlasovat můžete také prostřednictvím webových stránek www.stavbaroku.cz
Popis a charakteristika stavby
Stavba umožňuje zvýšení kapacity tratí přivádějících osobní dopravu do železniční stanice Praha Hlavní nádraží ze směrů Praha – Libeň, praha – Vysočany a Praha – Holešovice a zlepší zapojení železniční stanice Praha – Masarykovo nádraží do systému příměstské a městské železnice.
Současně probíhající modernizace západní části železniční stanice Praha Hlavní nádraží završí přestavbu pražského železničního uzlu, započatou v 60. letech 20. století
Rozsah stavby
Stavba je umístěna na pozemcích Prahy 2, 3, 8, 9 a 10 v prostoru železničních stanic Praha hl.nádraží a Praha Masarykovo nádraží, vrchu Vítkov a území mezi nimi, a dále východně od Vítkova na Balabence až po železniční stanici Praha - Libeň, tj. v úseku ohraničeném ulicemi Italská, Wilsonova, Husitská, Pernerova, Sokolovská, Českomoravská, Novovysočanská, Pod Krejcárkem, Koněvova a Husitská a dále v železničním tělese dráhy mezi hlavním nádražím a vršovickým nádražím.
Zobrazit místo STAVBA ROKU 2009 na větší mapě
Původní stav
Rozmach individuální automobilové dopravy na konci minulého století a jeho neblahé následky potvrdily význam výstavby rychlostních tranzitních železničních koridorů v České republice, které přispívají ke zvýšení rychlosti a pohodlnosti hromadné přepravy osob. Expandující pražská aglomerace a středočeský region vyžadují zkvalitnění páteřní městské a příměstské železniční dopravy.
Zvyšující se význam České republiky a Prahy v celoevropském měřítku pak klade důraz na kvalitní tranzitní železniční napojení.
S touto skutečností kontrastuje stávající stav železničních tratí zaústěných do Prahy od severu a východu republiky. Doposud vyhovovalo kapacitně a částečně i technicky pouze dvoukolejné propojení mezi Libní a Masarykovým nádražím.
Mezi Hlavním nádražím, Vysočany, Holešovicemi a Libní existovalo jednokolejné spojení tzv. vítkovskou tratí.
Od Libně pak bylo možné spojení ještě po jednokolejné hrabovské spojce.
Obě tato spojení byla, s ohledem na jejich jednokolejnost a směrové a sklonové poměry dané dobou jejich vzniku (r. 1872), nekapacitní a technicky nevyhovující. Obě trati byly pojížděny maximální rychlostí 50 km/h s omezeními na 30 km/h.
Na „Hrabovské spojce” jsou (byly) navíc z důvodu náročných sklonových poměrů vyloučeny jízdy některých rychlíkových souprav.
Mezi Vysočany a Masarykovým nádražím pak přímé spojení před zahájením stavby Nového spojení neexistovalo.
46 / 55 Přihlášená stavba --> Postup do II. kola --> Nominace na titul
Název: Nové spojení Praha Hl.n., Masar.n. - Libeň, Vysočany, Holešovice
Místo: Pod plynojemem 1603/17, Praha 8
Typologický druh: Dopravní stavba
Typ stavby: Novostavba
Autor: SUDOP PRAHA a.s.
Dodavatel: Skanska DS a.s. Metrostav a.s. Subterra a.s. Sdružení Pražské spojení
Přihlašovatel: Skanska DS a.s.
Investor: Správa železniční dopravní cesty, s.o., Stavební správa Praha