Petr Kunt: Jestli v dnešním světě něco chybí, tak jsou to emoce

Středa, 20. Duben 2016 - 0:00
| Napsal:

Petr Kunt je majitelem firmy Archtiles, která je architektům a designérům známa nejenom díky ojedinělým obkladům a dlažbám, které nabízí, ale také díky všestranné podpoře, kterou jim poskytuje. „Architekti si náš sortiment v podstatě sestavují sami,“ říká Petr Kunt.

Petr Kunt, Archtiles - foto © ARCHTILES s.r.o.
Fotoalbum: 

Co pro vás znamená keramika?

Keramika začíná u suroviny. Když ji patřičnou technologií zpracujete a zapojíte představivost, má nečekané možnosti. Ve spojení s ideou architekta pak vznikají neuvěřitelná vizuální překvapení. Výrazná dlažba v kontextu celého interiéru zjihne jako štěně a podpoří celkovou ideu interiéru nebo naopak se sama stane dekorací. Jestli v dnešním světě něco chybí, tak jsou to emoce. Máme mnoho zprostředkovaných zážitků a vjemů přes monitory našich počítačů a telefonů, ale co se děje kolem nás, nám často uniká. Díky skvěle navrženému interiéru můžete pozornost lidí navždy upoutávat.

Jak jste ke keramice dostal?

Celý můj život se odehrává v náhodách. Před 15 lety jsem potkal jednu ženu, která v ČR zastupovala italské firmy. Začal jsem pro ni pracovat a dělal jsem agenta pro ČR a SR pro některé výrobce dlažeb a obkladů. Tehdy jsem uviděl díru na trhu. Někdo dělal distribuci, někdo prodával koupelny. Nikdo se ale neuměl starat o architekty, neuměl s nimi mluvit, hledat řešení a nabídnout jim fundovaný servis. Začali jsme se tedy orientovat tímto směrem.

Takže vaším mottem je přístup k zákazníkovi?

Když to tak říkáte, zní to jako pořádné klišé.... Jsme obchodní firma, ale nejsme primárně prodejci. Cítíme se jako servismani, kteří lidem hledají řešení. Bylo by asi jednodušší mít výhradní zastoupení na pár značek a pomocí marketingu, reklamy, různých obchodních praktik a taktik distribuovat aktuální trendový sortiment. My se na celou věc snažíme dívat trošku méně přes ty brýlky se znakem dolaru – u nás tedy koruny - které asi každý zná z pohádky.

To zní skoro jako byste nepotřebovali prodávat?

Samozřejmě musíme z něčeho žít a samozřejmě prodáváme. Já ale nedovedu sedět najednou ve dvou autech, nesním čtyři večeře za večer. Nemáme ambice rozrůstat se do firmy, která by aspirovala na největší firmu v ČR. Děláme, co nás baví nejlíp, jak umíme, a architekt to buď ocení nebo ne. Kdo staví stovky bytů ročně za účelem masového prodeje, vybírá si firmy jiného charakteru, než je ta naše.

Váš showroom v 7. patře administrativní budovy v pražských Holešovicích je dost nezvyklý. Jen tak z ulice k vám zákazníci asi nechodí.

Abychom o sobě dali vědět, museli jsme na začátku aktivně kontaktovat architektonická studia. Vysvětlovali jsme jim, čím bychom jim mohli být užiteční a co nabízíme. Získat si něčí důvěru je těžké, ale ještě těžší je si ji udržet. Snažíme se architekty neobtěžovat neustálými žádostmi o prezentace a schůzky. Naopak jim snad čas šetříme. Aktuálně jsme v pozici, že je 80% schůzek předem domluvených. Předchází jim pár otázek například o představě typu designu, o předpokládaném umístění kvůli technickým vlastnostem a pochopitelně o cenové hladině. Když se naučíte naslouchat a uvědomíte si svou roli ve vztahu k architektovi, tak se ukáže, že dobrá pověst se šíří docela rychle a lidé si Vás najdou i v 7. patře. A navíc tu máme krásný výhled.

Lidé Vás určitě hledají i kvůli Vašemu sortimentu. Kterých výrobců z těch, co jsou ve vašem showroomu zastoupeni, si vážíte nejvíce?

Máme opravdu širokou základnu výrobců. Jinak to ani nejde. Nesmíme připustit, abychom v případě, že se ne zcela přesně trefíme do představy architekta, neměli další varianty. Nevnucujeme, neobhajujeme, nepřekrucujeme, zkrátka hledáme jinde. Ale nejvíce jsme hrdí na výrobce, kteří nepodléhají aktuálním trendům, ale spíše vyrábějí trvale hodnotný produkt. Je to krátká formulace, ale skrývá v sobě velmi důležité aspekty.

Například francouzský výrobce Winckelmans je dokonalá stará tradiční továrna. Vyrábí keramiku za úžasného přispění lidské práce a s ohledem na surovinu. Její keramika nezměnila vzhled už několik desetiletí. Nepotřebuje to. Je to totiž keramika, která také jako keramika vypadá a v rukou architekta se stává součástí jak rekonstrukcí historických staveb, tak moderních interiérů. A funguje. Když vidíte moderní velké továrny, kde linku obsluhují dva lidi, vedle kterých už rostou další výrobní haly a area manažeři Vám neustále troubí, že musíte prodávat víc a víc, pak se přirozeně ptáte proč? Pro koho?

Tak například pro velké developery?

Budete se asi divit, ale jsou na trhu developeři, kteří náš přístup dokážou ocenit. S těmi je pak radost spolupracovat! Zajímá je morální i technická životnost materiálů, přístup výrobce atd. Pro nás je ctí se zúčastnit jejich projektů. Jdeme za nimi a oslovíme přímo investory, aniž bychom tušili, se kterým architektem aktuálně jednají.

Pro nás je ctí se zúčastnit jejich projektů. Jdeme za nimi a oslovíme přímo investory, aniž bychom tušili, se kterým architektem aktuálně jednají.

A když přijde člověk z ulice, že by chtěl novou koupelnu?

I to se stává, ale v polovině případů jim nedokážeme pomoci. Prodávat obklady do koupelny, kterou za 5 let budete nenávidět, rádi přenecháme jiným firmám. Okamžitý zisk je sice lákavý, ale jsme raději, když se k nám lidé vracejí kvůli novým projektům a ne kvůli rekonstrukcím před pár lety zhotovených prostor.

Jak hlídáte, že materiál bude použit kvalitně?

Ne vždy se to dá pohlídat, ne vždy se dá stavební firmě nadiktovat, jak to pokladačům zadat. Jezdíme se ale na stavby dívat, hlídáme pokládky. A to i přesto, že za to nezodpovídáme.

Když se vrátíme k samotným obkladům. Co si myslíte o kachličkách, které se tváří jako dřevo?

Nemám tušení, proč vznikly a uniká mi, proč nám výrobci tvrdí, že jsou ve světě ohromně populární. My jsme je párkrát dodali do nějakých wellness center nebo obchodních pasáží či foodcourtů, ale pro privátní použití je určitě lepší přírodní dřevo. Keramika se podle mne vůbec nemusí tvářit jako dřevo, koberec nebo korek. Má nezastupitelnou hodnotu a pozici, pokud si tedy drží svůj vlastní charakter. I proto jsme (původně trochu z recese) vyhlásili první Mezinárodní den kachliček, který se konal 21.května 2015 a letos oslavíme už druhý rok!

Proč Mezinárodní den kachliček tedy vznikl, pomineme-li recesi?

Tento den vznikl zkátka proto, že keramika doprovází lidi více než 4000 let. Je to hodnotný trvanlivý materiál, který se díky fámě o udržitelném trvalém růstu stává jako mnoho jiných věcí pouze spotřebním zbožím.

Hlavní úkol takového produktu je především být obchodním artiklem.

Všimněte si, že dříve si lidé pořizovali keramiku jako naprosto trvalý povrch stěn nebo podlah svých domů, koupelen, obchodů a já nevím čeho... Kupovali ji pro technické vlastnosti, přirozený vzhled a z toho vyplývající dlouhou životnost... To byla podstata věci..

Dnes je snaha vyrobit a prodat co nejvíce materiálu, který trh díky měnícím se trendům rychle zpotřebuje a brzy vymění za novější.

Mezinárodním dnem kachliček chceme ve stručnosti ukázat, že trendy jsou jedna věc a trvalá hodnota keramiky druhá. Veřejnost je vystavena masáži reklamy. Kdyby si ale lidé udělali jednou pěknou a nadčasovou koupelnu, tak to koupelnové studio už nemusí nikdy víc navštívit. Nejen v rámci MDK, ale celou naší prací se proto snažíme lidem vysvětlit, že keramika nemusí být drahá, ani luxusní, ani kytičkovaná, ani trendová, ale úplně obyčejná, jednoduchá a napořád.

Klíčová slova: