Architektura / industriální a technické stavby

Antiprsa v plném lesku. Stanice metra Jiřího z Poděbrad prošla citlivou rekonstrukcí

Po deseti měsících se otevřela zrekonstruovaná stanice metra Jiřího z Poděbrad Foto: Petr Hejna

Opravené jsou obklady zvané lidově „prsa a antiprsa“, hliníkové podhledy i podlahy. A přibyl nový informační systém. Rekonstrukce proběhla pod dohledem hlavní architektky metra Anny Švarc.

EARCH.CZ , 3. 11. 2023

Od čtvrtka je v provozu revitalizovaná stanice metra Jiřího z Poděbrad. Za necelých deset měsíců se ve druhé nejhlubší stanici pražského metra podařilo vyměnit eskalátory, zrekonstruovat eskalátorový tunel i vestibul a provést kompletní revitalizaci nástupiště. V dalších měsících bude ve stanici pokračovat výstavba výtahů, jejich zprovoznění DPP očekává na přelomu jara a léta 2024.

Na rekonstrukci stanice Jiřího z Poděbrad dohlížela hlavní architektka metra Anna Švarc a snaha o citlivý přístup k dobovým prvkům je patrná. „Návrat původního osvětlení, které nevisí ze stropu, ale je integrované do obkladů, opravení a doplnění obkladů ve tvaru čoček, repasování hliníkových obkladů v eskalátorovém tunelu, citlivě zvolené nové kamenné obklady na nástupišti, opravená dlažba ve vestibulech,“ vyjmenovává na svém facebookovém profilu náměstek primátora Adam Scheinherr, co vše se povedlo zachovat.

Podle prvních reakcí veřejnost uvítala, že z eskalátorového tubusu zmizely reklamy: „Cestující si však vychutnávání jízdy ve stříbrno-bronzovém tubusu moc dlouho neužijí, reklamy se tam totiž podle mluvčího DPP Daniela Šabíka v nějaké formě brzy vrátí,“ píše server zdopravy.cz.

Další razantní změnou je, že zmizely přístřešky nad dvěma vstupy do metra; tady jsou reakce rozporuplné – zpřehlední se tak prostor náměstí, zároveň je obava z deště a sněhu na schodech.

Foto: Do stanice se vrátilo původní integrované osvětlení, hliníkové obklady v eskalátorovém tunelu a opravená dlažba ve vestibulech

Galerie pod zemí

Jiřího z Poděbrad je druhá nejhlubší stanice metra, střed nástupiště je pětačtyřicet metrů pod terénem náměstí. Uvedena do provozu byla v roce 1980, autorkou architektonického řešení je Anna Hübschmanová. Jako jinde na trase A byly stěny obloženy panely z eloxovaného hliníku ve tvaru konvexních a konkávních čoček, což je drobné dílo architekta Jaroslava Otruby, jinak též autora Vřídelní kolonády v Karlových Varech. Zde na Jiřího z Poděbrad jsou v barvě modrozelené. V podchodu najdeme také keramické stěny sochaře Lubomíra Šilara a kamenný reliéf krále Jiřího z Poděbrad, dílo Jiřího Duška. Celkově stanice dokládá, že pražské metro je unikátní podzemní galerie architektury a umění.

Foto: Jiřího z Poděbrad, opravené podhledy a podlahy, nové kamenné obklady

„Metro bylo stavěno jako výkladní skříň republiky. Velkorysé stanice, kvalitní materiály, umělecká díla od renomovaných dobových umělců. V posledních desetiletích se ale k údržbě a rekonstrukcím přistupovalo spíše technicistně, umění mizelo za nánosy reklamy a estetika stanic se vytrácela,“ napsal náměstek primátora Scheinherr.

Stavební práce na projektu kompletní revitalizace stanice metra Jiřího z Poděbrad odstartovaly 1. září 2021. Od ledna 2023 byla stanice uzavřena. Stanice, původně otevřené v roce 1980, potřebovala kompletní rekonstrukci technického zařízení. Došlo k výměně pohyblivých schodů, kabelů i vzduchotechniky. Proběhly plošné sanace průsaků na celkové ploše zhruba 8 000 m², bylo vyměněno cca 1 400 m² lamelových podhledů, odinstalováno, vyčištěno nebo vyměněno přes 3 000 m² hliníkových obkladů, vyměněno zhruba 1 600 m² kamenných obkladů, naistalováno více jak 90 nových elektrických rozvaděčů a více než 31 kilometrů kabelových lávek.

Foto: Ve stanici metra se také testuje nový informační a navigační systém projektu Čitelná Praha

Povedlo se také aplikovat novou grafiku projektu Čitelná Praha na všechny informační a navigační tabule v této stanici. Jedná se již o druhou stanici, kde se testuje nová grafika statických informačních prvků. Tou první byla západní polovina stanice Palmovka. A právě na základě uživatelského testování nového systému na Palmovce byly do řešení navigačních cedulí stanice Jiřího z Poděbrad zapracovány již některé poznatky a připomínky cestující veřejnosti. „Oproti Palmovce přibyl do základního rozcestníku s názvy konečných stanic metra a hned zkraje nástupiště údaj, kterým směrem se nachází centrum. Novým užitečným pomocníkem jsou také vertikální seznamy stanic metra hned u prvního průchodu ze střední lodě od eskalátorů k jednotlivým nástupištím. I ve stanici Jiřího z Poděbrad se jedná o pilotní projekt, který poslouží k doladění výsledného systému pro celou Prahu,“ vysvětluje Petr Tomčík, ředitel organizace ROPID, která má na starosti koordinaci projektu Čitelná Praha.

Náklady na revitalizaci stanice včetně výměny eskalátorů činí zhruba 800 milionů korun, celkové stavební náklady včetně výstavby výtahů pak 1,29 miliard korun. Projekt je spolufinancován z Operačního programu Praha – pól růstu ČR částkou necelých 85 milionů korun.

Technické parametry nových staničních eskalátorů – údaje na jedno rameno
Zdvih: 36,5 metrů
Přepravní délka: 72 metrů
Počet stupňů (schodů): 399
Délka pásu stupňů: 159,5 metrů
Rychlost 0,75 m/s 

Mohlo by vás zajímat

Generální partner
Hlavní partneři