Bezbariérový Jiřák. Výtahy ve stanici metra citlivě navázaly na její původní architekturu

Metro bez bariér. Dvojice výtahů s přestupní chodbou ve stanici Jiřího z Poděbrad propojuje nástupiště s povrchem, a to v těsné blízkosti tramvajové zastávky. Architektonické řešení výstupu přitom navazuje na původní materiály a motivy stanice.
EARCH.CZ , 4. 6. 2025 / Advertorial
O nově zrekonstruované stanici metra Jiřího z Poděbrad jsme psali již před téměř dvěma lety. Stanice prošla komplexní technologickou a architektonickou obnovou – vyměnily se eskalátory, opravily hliníkové obklady a podhledy, položila nová dlažba a repasovaly původní architektonické prvky včetně charakteristického obložení „prsa a antiprsa“. Do kleneb se vrátilo integrované osvětlení, vestibul i nástupiště dostaly nové kamenné obklady a nově byl instalován i informační systém v rámci projektu Čitelná Praha (tj. komplexní systém jednotné městské navigace pro všechny typy mobility). Rekonstrukce probíhala s respektem k původnímu výtvarnému řešení a pod dohledem hlavní architektky metra Anny Švarc.

Všechny nové stanice pražského metra jsou dnes projektované jako bezbariérové. Dopravní podnik hl. m. Prahy se ale v posledních letech snaží takto upravit i starší stanice, především na trase A, kde bezbariérový přístup chybí nejčastěji. Loni v létě se nových výtahů dočkala i stanice Jiřího z Poděbrad. Náročná výstavba trvala téměř tři roky. Osm měsíců po znovuotevření, v červenci 2024, tak mohli metro na „Jiřáku“ začít využívat i osoby s omezenou schopností pohybu a orientace.
Bezbariérové zpřístupnění tvoří dvě dvojice výtahů, propojené 40 metrů dlouhou přestupní chodbou. Cesta z nástupiště na povrch tak probíhá ve dvou krocích – nejprve výtahem do mezipatra, poté přestupní chodbou k druhé dvojici výtahů, která pokračuje až na úroveň Vinohradské ulice. Horní výstup se nachází na okraji náměstí Jiřího z Poděbrad, v těsné blízkosti tramvajové zastávky. Celkový výškový rozdíl činí přibližně 45 metrů.
Výsledné řešení je nejen funkční, ale i architektonicky zdařilé. Přestupní chodba navazuje v první části na materiálový jazyk původního nástupiště, zatímco druhá část volí střídmější estetiku. „Nový výstup navazuje na architekturu stanice nejen technicky, ale i výrazově. Použili jsme původní materiály, reliéfní motivy i barvy, a zároveň jsme do druhé části přestupní trasy vědomě vložili kontrast v podobě minimalistické, soudobé vrstvy,“ říká Anna Švarc. Právě tento kontrast podle ní odráží přístup ke stavbě jako k živému celku, jež se dále vyvíjí.

Zprovoznění výtahů znamená pro Prahu významný posun – stanice Jiřího z Poděbrad se stala čtyřicátou sedmou bezbariérovou stanicí v rámci celé sítě metra. Po letech, kdy rodiče s kočárky nebo lidé na vozíku neměli jinou možnost než překonávat výškové rozdíly po schodech, se nyní stanice otevřela všem bez rozdílu. Právě důsledná a citlivá integrace bezbariérových prvků do historických stanic ukazuje, že dostupnost nemusí jít na úkor estetiky.
Dopravní podnik plánuje v bezbariérových úpravách pokračovat i nadále. Na Praze 3 by měla brzy následovat stanice Flora, kde budou výtahy rovněž řešené kaskádově jako na Jiřího z Poděbrad. V přípravě jsou i další stanice, na Českomoravské už stavební práce propukly, úpravy Radlické a Vyšehradu se zatím očekávají.
Více k tématu
Betonové konstrukce – řešení a provedení
Výstavbu nové výtahové šachty realizovala stavební firma ROCK SALT, která si na technicky náročnou část betonových konstrukcí přizvala ke spolupráci společnost PERI. S ohledem na hloubku šachty, omezené prostorové podmínky a požadovanou rychlost výstavby zvolila firma PERI jednostranný překládaný systém SCS 180. Ten umožnil efektivní a bezpečné provedení stěn šachty o hloubce 26 metrů. Systém SCS, v kombinaci s rámovým bedněním TRIO, RUNDFLEX a podpěrnými rámy SB, zajistil optimální přizpůsobení konstrukci v jednotlivých částech. Pro přestupní chodbu pak byla využita podpěrná konstrukce z modulového lešení PERI UP Flex a dílů systému VARIOKIT.

„Projekt bezbariérového zpřístupnění stanice metra pro nás byl velkou výzvou. Proto jsme se rozhodli spolupracovat a řešit technicky složitou realizaci železobetonových konstrukcí se zkušenými inženýry ze společnosti PERI, která v tomto oboru zaujímá jednu z předních pozic a významně přispěla k úspěšnému dokončení této části projektu. Spolupráci a realizaci ocenil i investor a generální dodavatel tohoto projektu a jistě ji ocení také cestující,“ říká Ivo Hemala, stavbyvedoucí společnosti ROCK SALT.
Výsledkem je technicky precizní řešení, které nejenže naplňuje požadavky na bezbariérovost, ale zároveň citlivě navazuje na architekturu stanice i širší kontext náměstí.