Architektura /

Dům roku, peníze a vkus.

Výsledky čtenářského hlasování v anketě "Dům roku", zejména pak kategorie typový domek, mě nutí k zamyšlení nad tím, co je špatně..? Tato soutěž hodnotí zejména estetickou stránku domů, na základě jejich prezentace v časopise. Odpovědí je možné nalézt mnoho.

Martina Svobodová , 3. 3. 2003

Je chyba u nás architektů, že nedokážeme veřejnosti předložit dostatečně krásné domy, které by potom v podobných soutěžích vítězili? Takové domy, které by dostatečně vyzařovali teplo domova. Tento pocit jakéhosi "tepla" je totiž hlavní devizou vítězných domů. Ty ovšem tohoto cíle dosahují prostředky, dle mého názoru značně dikutabilními.

Foto: eArch
Je chyba u veřejnosti, že jí není vlastní takzvaný "cit pro krásno"? Nebo chyba architektů, že nedokáží společnost k cítění krásného vychovávat? Je přirozeným pudem obyčejného smrtelníka, který si pořizuje dům, že chce především, aby jeho dům splňoval požadavky fyzického komfortu. Je jeho chybou že nehledá i komfort duševní? Je problém v nevyspělosti naší společnosti, která na žebříčku v uspokojování lidských potřeb stojí teprve na stupni potřeb fyzických a nedosahuje na stupeň potřeb duchovních? Nebo na tomto stupni již stojí, ale pouze nadokáže nalézt prostředky ke splnění těchto potřeb?Nebo je problém někde úplně jinde? Možná, že skutečně funguje reklamní strategie, co vidíme nejčastěji, to je nejlepší. Potom vlastně nevítězí nejlepší dům, ale nejúspěšnější inzerent. Ale jaký mají inzerenti důvod k nabízení nepěkných věcí? Jsou tyto věci výhodnější, dají se za ně lépe získat peníze? Nebo je to prostě méně pracné, než věnovat úsilí tomu, aby bylo vytvořeno něco kvalitního a krásného? Je tedy za vším lenost? Nebo snad dokonce jejich zlomyslnost nebo škodolibost...Výsledky soutěže Dům roku

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři