BETON TKS 4|2005 SVAZ VÝROBCŮ CEMENTU ČR PODPORUJE BETONOVÉ STAVITELSTVÍ
Svaz výrobců cementu České republiky byl založen v roce 2002 jako samostatný svaz po desetileté spolupráci s vápenickou obcí v rámci dřívějšího svazu výrobců cementu a vápna. Od roku 1993 jsou čeští cementáři rovněž členy evropské asociace výrobců cementu Cembureau, odkud čerpají zkušenosti cementářských výrobců z celé Evropy.
EARCH.CZ , 26. 8. 2005
Rychlá privatizace českých cementáren, která byla založena na vstupu zahraničního kapitálu s přenosem vysokého know-how moderní výroby cementu, zajistila nezbytné finanční prostředky k rychlé modernizaci výrobní základny. Modernizace, rekonstrukce a nové investiční akce přímo či nepřímo směřovaly i do ochrany životního prostředí. Důsledky cílevědomě orientovaných aktivit se intenzivně projevily v dramatickém snížení prašných i plynných emisí. Cementárny v posledním desetiletí snížily své prašné emise o 95 %, emise oxidů síry o 75 % a oxidů dusíku o 50 %. Málokterý výrobní obor se může prokázat takovými ekologickými výsledky. Trvale udržitelný rozvoj je rozvoj uspokojující potřeby současné doby, aniž by byla ohrožena schopnost budoucích generací uspokojovat jejich vlastní potřeby. Motto environmentálních organizací si výrobci cementu vzali za své jako jedni z prvních a zahájili přípravu na nejožehavější problém budoucnosti, tj. snižování emisí oxidu uhličitého. Navázali tak na aktivity Světové rady pro trvale udržitelný rozvoj a Prohlášení světových cementářských uspolečností z července 2002 v rámci přípravy na světové setkání v Johannesburgu. Vlastní ekologický program vycházející z mezinárodního programu integrované prevence a omezování znečištění (IPPC) přijatého v roce 2002 je průběžně realizován. Řada spotřebitelů cementu si vůbec neuvědomuje, že výroba cementu je výsostně chemickou vysokoteplotní výrobou. Technologické principy výroby cementářského slínku umožňují zpracovat značná množství druhotných paliv a dalších alternativních materiálů při dodržování veškerých přísných kriterií ochrany přírody. Spoluspalování alternativních paliv, veškerých upotřebených a použitých olejů, které jinde dosloužily a nelze je obvykle recyklovat, využijí vícecestné cementářské hořáky, konstruované na vysoké teploty, pro výrobu slínku. V poslední době tímto způsobem využívají i tuhá alternativní paliva na bázi vytříděného průmyslového odpadu a z něj složeného paliva. Přesná receptura, kontrola složení, dokonalé řízení procesu výpalu při teplotách cca 1 500 °C a nezpochybnitelný emisní monitoring dovolují využívat výrobek – palivo s dvojí certifikací, tj. výrobkovou i emisní, a tím naprosto odstraňují pochybnosti o spalování odpadů. Stejně tak lze využít jako paliva i masokostní moučky.Neméně významnou oblastí vlivu výrobního procesu na životní prostředí je vliv těžby. Moderní postupy umožňují snížit obtěžování okolí např. otřesy a vytvářejí podmínky proto, aby po skončení těžby mohlo být příslušné území vráceno zemědělské produkci nebo přírodě a rekreačním účelům. Pečlivě dodržované zásady komplexní těžby zároveň zabezpečují, aby všechny čisté frakce vysokoprocentních vápenců, pokud se vůbec na cementářských ložiscích vyskytují, byly použity pro náročné účely průmyslu, potravinářství a ekologie a naopak méně čisté frakce a nebo méně čisté partie ložisek byly jednoznačně využity pro výrobu cementu.Pozitivní úloha výrobků z cementu pro život a životní prostředí je základním důvodem, proč od nepaměti dochází k výrobě tohoto druhu. Cementový beton je základem všech staveb vodohospodářských, ekologických, dopravních, vytváří infrastrukturu ochranných konstrukcí proti škodám a nebezpečím všeho druhu. Sebevíce zostouzené betonové panelové domy jsou zejména po renovacích kvalitním bydlením pro významné procento našeho obyvatelstva, rodinné domy s betonovými základy odolávají povodňovým živlům, bezpečné betonové přehradní nádrže již několik desetiletí zadržují srážky jako zásobu budoucí pitné vody – opět pro lidi, voda je do čističek vedena na velkou vzdálenost opět potrubím z betonových skruží. Betonové mosty jsou v nadsázce společenským pojítkem mezi lidmi.Význam bezpečné kvality cementu a betonu jen podtrhuje skutečnost, že pro tyto dva stavební materiály byly v České republice jako vůbec první přijaty moderní evropské normy, tj. ČSN EN 197 – Cement pro obecná použití a ČSN EN 206 – Beton. Ve stavebnictví v příštím desetiletí začne platit moderní normový systém Eurokódů, který jen zvýrazní význam, efektivnost, bezpečnost a environmentální pozitiva betonových staveb. Beton sám není zase tak jednoduchým materiálem. Vždyť jako studijní předmět na vysokých školách stavebního typu bývá jedním z nejobávanějších. Proto cementářští odborníci spolupracují s vysokoškolskou i středoškolskou obcí a vysvětlují moderní trendy a možnosti cementu a betonu. Samozřejmostí je i finanční podpora v tomto směru. Beton sám však za svou konečnou estetickou podobu, a tedy i to, jak se budou stavby z betonu lidem líbit, vděčí architektům a projektantům. Moderní vzdušné obytné soustavy, plné balkonů a lodžií, pohledové zdi, navíc zlidštěné obarveným betonem s pigmentovými barvami, náměstí plná květinových zákoutí a vodních fontán mohou být z betonu. Mnoho betonových staveb však zůstává v běžném každodenním životě utajeno. Plochy vojenských letišť jsou nedílnou součástí našeho vojenského vybavení a členství ve světových bezpečnostních a vojenských systémech, sem patří (i nikdy v minulosti a doufejme, že i v budoucnosti) nepoužité kryty civilní ochrany, které však dávají jistotu pro dnešní klidný život. A nezapomeňme zejména na systémy betonových přehrad, které zachránily statisíce životů při nedávných záplavách. V letech 2002 a 2003 byl Svaz výrobců cementu spolupořadatelem architektonické soutěže Betonový dům, která měla vynikající ohlas mezi architekty a projektanty a v letošním roce je organizátorem sochařského sympozia Sochy v betonu.Beton slouží však i tam, kde bychom jej nečekali. Když v ekologii selžou jiné stabilizační materiály, pro moderní prvky solidifikace nastoupí opět cement v betonu. Solidifikace znamená vytvoření speciální betonové směsi z cementu, škodlivých odpadů a inertních materiálů tak, aby výsledkem po zatuhnutí byla pevná hmota, jejíž složení, vodonepropustnost a vyluhovatelnost jsou pečlivě kontrolovány. Takto připravené stabilizáty mají životnost několik stovek let. Není proto divu, že beton našel své místo i při meziukládání vyhořelého jaderného paliva. Nakonec nezapomeňme, že jsme celou dobu hovořili o téměř přírodním materiálu, který po doběhu svého životního poslání a cyklu, jenž je odhadován na více než sto let, se opět bezpečně vrací do přírody. Jeho estetické použití, krása a podoba je vždy v lidských rukou. Proto se Svaz výrobců cementu ČR oprávněně domnívá, že výroba cementu a uplatnění v betonu je navýsost ekologický proces výroby materiálu, který je k dispozici všem stavbařům, projektantům a architektům.Ing. Jan GemrichOBSAHTÉMAMOSTYPROFILYSTAVEBNÍ SOFTWARE RIB – PARTNERSTVÍ PRO STABILNÍ ROZVOJChládek & Tintěra, A. S. STAVEBNÍ KONSTRUKCESPODNÍ STAVBA MOSTU PŘES RYBNÝ POTOKJiří Stráský, Robert Brož, Jan L. Vítek, Alexander Tvrz MOSTNÍ OBJEKTY NA PŘELOŽCE SILNICE I/14 V LIBERCIRoman Lenner, František Hanuš, Jiří Ehrenberger, Josef KubíčekO MOSTOCH NA SLOVENSKU Miroslav Maťaščík MOSTY NA MIMOÚROVŇOVÉ KŘIŽOVATCE DÁLNICE D5 A SILNICE I/20 NA OBCHVATU PLZNĚMiroslav Teuchner, Jiří MikulaPREFABRIKACEPREFABRIKOVANÉ MOSTY VE VELKÉ BRITÁNII OCENĚNÉ BETONÁŘSKOU SPOLEČNOSTÍ V ROCE 2004 SANACEOPRAVA KARLOVA MOSTU - OCHRANA ZÁKLADŮ PILÍŘŮ Č. 8 A 9Michael Remeš, Lucie Švermová, Jan ZemánekOPRAVA ŽELEZNIČNÍHO MOSTU V OSTROVĚ NAD OHŘÍJiří Kuruc, Blanka Hejlová, Roman Šafář, Zdeněk Vokál /34MATERIÁLY A TECHNOLOGIEPRVNÍ PROVOZNÍ VYUŽITÍ VYSOKOPEVNOSTNÍHO BETONU C 80/95 Z TBG METROSTAVRobert CoufalVĚDA A VÝZKUMK OTÁZCE ŘÍZENÍ PRŮHYBŮ MOSTŮ Z PŘEDPJATÉHO BETONUVladimír Křístek, Lukáš Vráblík ODEŠEL PROF. LUBOR JANDA SOFTWAREFEM PRO SPŘAŽENÉ OCELOBETONOVÉ MOSTY – KOMFORTNÍ ŘEŠENÍ STANDARDNÍCH TYPŮ KONSTRUKCÍS. Kimmich, E. Held, Libor Švejda, J. Kina NORMY • JAKOST • CERTIFIKACEEUROKÓD 1 ČSN EN 1991-2 ZATÍŽENÍ KONSTRUKCÍ – ČÁST 2: ZATÍŽENÍ MOSTŮ DOPRAVOU (1. ČÁST – MOSTY POZEMNÍCH KOMUNIKACÍ A LÁVKY PRO CHODCE)Marie Studničková SPEKTRUMVÝSTAVBA MOSTNÍCH KONSTRUKCÍ V PORTUGALSKUJEAN MULLER – IN MEMORIAMKarel Dahinter AKTUALITYSEMINÁŘE, KONFERENCE A SYMPOZIAwww.betontks.cz