Osamu Okamura | Sakury ve vichřici moderní architektury
V rámci doprovodného programu k výstavě Exotismy ve výtvarném umění XX. století v Čechách a na Moravě vystoupí ve středu 23. 1. 2008 v 18.00 hodin Osamu Okamura se svojí besedou O japonských inspiracích v české architektuře a naopak.
EARCH.CZ , 22. 1. 2008
Osamu Okamura | Sakury ve vichřici moderní architekturystředa 23.1.2008 v 18:00České muzeum výtvarného umění Husova ul. 19-21, Praha 1www.cmvu.czHistorie česko–japonských vztahů na poli architektury je překvapivě dlouhá a bohatá. I přes velkou zeměpisnou vzdálenost mezi oběma zeměmi, zde byli tři významní čeští architekti, pracující v Japonsku během první poloviny 20. století: Jan Letzel, autor světoznámé stavby tzv. “Atomového dómu” v Hirošimě; Antonín Raymond, nejvlivnější osobnost předválečného Japonska, který původně začínal u Franka Lloyda Wrighta s projektem Imperial Hotelu v Tokiu, poté pokračoval mnoha rezidencemi, školami a nemocnicemi (Mezinárodní nemocnice sv. Lukáše na Cukidži, Tokijský golfový klub, budova Reader´s Digest…) a Bedřich Feuerstein, který pracoval v Raymondově ateliéru (velvyslanectví SSSR v Tokiu) a spolupracoval později s japonským funkcionalistickým architektem Kameki Cučiurou. Mnoho mladých japonských architektů pracujících v jejich ateliérech mělo bezprostřední možnost se zde setkat s nejnovějšími světovými trendy. Na druhou stranu tito tři architekti publikovali v Evropě mnoho zajímavých článků o japonské tradici i současnosti. Otevření Japonska na začátku období Mejdži odkrylo úžasný poklad japonské architektury, umění a kultury. První japonské barevné dřevoryty v Evropě přitahovaly mnohé impresionistické a secesní umělce, včetně Henry Toulouse Lautreca a Vincenta van Gogha. Proslulý americký architekt Frank Lloyd Wright začlenil japonský otevřený půdorys a asymetrickou kompozici do svých raných prérijních domů, kterými následně významně ovlivnil evropský De Stijl. I v mnoha realizacích Miese van der Rohe můžeme spatřit odraz východní tradice transparence. Po druhé světové válce se japonská architektura stává jedním z nejvitálnějších a nejinspirativnějších příspěvků ke studiu městského prostředí a dodnes je velmi ceněna pro svoji čistotu, estetické a prostorové kvality, vysokou technickou úroveň a citlivost k přírodě. Osamu OkamuraOsamu Okamura, Ing. arch. MgA. (1973), architekt a umělec. Absolvent Fakulty architektury Českého vysokého učení technického v Praze, ústavu Dějin architektury FA ČVUT.Studijní pobyt na Ecole d’Architecture de Nantes, Francie (1996). Také absolvent Akademie výtvarných umění v Praze - školy architektury prof. Emila Přikryla, školy intermediálního umění prof. Milana Knížáka a školy konceptuálních tendencí prof. Miloše Šejna. Zabývá se především sociálně-ekologickými projekty, site-specific uměním a architekturou. Publikuje a přednáší o japonské architektuře. Šéfredaktor časopisu ERA 21Realizace: Architektura: Shówa-en scénář a architektonické řešení výstavy v Západočeském muzeu v Plzni (2004), Srdce Pražského quadriennale (2003), Meditační zahrada v Říčanech (2001), Vstupní hala Českého centra v Berlíně (2000), Japonská restaurace Koto v Praze (1999) a dalšíKoproducent: Eurouniversitas Wallensteinensis Jičín (2003-) – nominováno na nejlepší začínající neziskový projekt nadací NROS – cenu Benjamin 2001, IRON 01 mezinárodní kovolijecká dílna (2001), ARTES(T)CO přehlídka současného českého a japonského umění (2000), festivaly Kolej v jednom kole (2001, 2000) a další. Výstavy: Young Blood – Centre for Central European Architecture Praha (2004), Diplomanti AVU 2003 (2003), Kinder t raum – Vratěnín / Drosendorf (2001-2), Zdroje nového stylu - Jízdárna pražského hradu (2000), AVU – Mánes Praha (2000), AVU – Mánes Praha (1997) a další.Více informací: Exotismy ve výtvarném umění XX.st. v Čechách a na Moravěwww.cmvu.cz