Z lásky k vínu

Čtvrtek, 26. Leden 2017 - 0:00
| Napsal:

Navrhnout zajímavé vinařství je pro architekta atraktivní a prestižní záležitostí. Jeden takový návrh zrovna vzniká pod rukama brněnských architektů ze studia Chybik+Kristof Architects & Urban Designers. Vinařství Lahofer, které patří mezi největší pěstitele vína v Česku, se tak dočká jedinečné budovy v jihomoravských Dobšicích na Znojemsku. Všudypřítomné vinohrady se promítly i do podoby centra, které vinařství Lahofer poskytne firemní, návštěvnické i výrobní zázemí.

Amfiteátr ©Chybik+Kristof Architects & Urban Designers
Fotoalbum: 
Katalogový list: 
Autor Ondřej Chybík, Michal Krištof
Ateliér CHYBIK+KRISTOF Architects & Urban designers
Světadíl Evropa
Země Česká republika
Město Dobšice
Datum projektu 2016

Stavba zakomponována do mírného svahu a přímo na míru okolním vinicím, které se staly hlavní inspirací celého návrhu. Tak vypadá návrh brněnských architektů na realizaci nové vlajkové lodi Lahoferu, který v Česku působí již od roku 2003. Nový objekt vinařství se skládá z návštěvnického centra, výrobního zázemí a administrativní části. Celá podoba stavby sestává ze tří celků, různě velkých částí, všechny jsou pak sjednoceny výrazným přesahem střech a dřevěným obkladem fasády. „Nechtěli jsme do krajiny vstupovat s příliš velkým měřítkem. Rozdělením do tří hmot se celkový objem domu odlehčí,“ popisují koncepci architekti Chybík a Krištof. Nižší, ovšem na pohled nejvýraznější, je návštěvnická a administrativní část. Zdobí je velkoryse prosklená fasáda orientovaná směrem na jih. Na ni navazují dvě výrobní haly s rozdílnou výškou. Vzájemným natočením a průnikem jednotlivých hmot vznikají dva funkčně i opticky oddělené dvory: na jedné straně provozní dvůr, kde se soustřeďují výrobní a logistické procesy, na druhé straně pobytový prostor pro návštěvníky, který ve formě měkce tvarovaného amfiteátru stoupá až na střechu budovy a nabízí bohaté výhledy do krajiny.

„V reprezentativní části dochází ke kolmému průniku archetypálního klenutého prostoru do konstrukčního systému tvořeného železobetonovými žebry, jejichž modul vychází z šířky vinného řádku a prochází celým domem,“ vysvětlují architekti. Konkrétně v návštěvnické části je k dispozici prezentační místnost a barikový sklep. K této části ještě připadá zmiňovaný venkovní amfiteátr, který se nalézá na střeše návštěvnického centra. Ten se stává velmi lákavou možností pro organizování svateb, vinobraní a jiných společenských akcí v malebném prostředí všudypřítomných, prosluněných vinic.

Celkově je stavba hodně otevřená, nic nám neskrývá – přes sklo vidíme zevnitř návštěvnického centra kostru střechy i žebra. Sklo, beton, dřevo – to vše jsou dominantní prvky jedinečné stavby, jejíž návrh vzniká pod rukama brněnských architektů. Skleněné stěny například rozdělují i kanceláře jednotlivých zaměstnanců v administrativní budově, která na tu návštěvnickou navazuje. Vchod má ovšem vlastní.

Samotné výrobní centrum je rozděleno do dalších dvou samostatných hmot a uzpůsobeno podle daných procesů při výrobě vína. První, nižší hala je přirozeně prosvětlena pásovými okny pod střechou objektu. Zde se soustřeďuje provoz a zázemí výroby a zaměstnanců. Druhá hala zahrnuje provozy s požadavkem na nižší teplotu – lisovnu, sklep a sklady lahvovaného vína.

Studio Chybik+Kristof Architects & Urban Designers, stojící za tímto projektem, začalo svou dráhu v roce 2010. Ondřej Chybík a Michal Krištof tento ateliér založili již po návraty ze švýcarských studií a dánské stáže. Jejich nejznámějším projektem je český národní pavilon pro světovou výstavu EXPO, které probíhalo v Miláně – za tento počin dostalo studio bronzovou cenu poroty za architekturu a díky tomu se proslavilo v zahraničí. Stojí také za kolektivní výstavou projektu The Veranda v Rio de Janeiro, která byla umístěna v newyorském muzeu umění MoMA. V současné době tvoří ateliér dvacítka architektů.