Plechová figurka

Pátek, 24. Srpen 2007 - 11:09
| Napsal:
Atriový dům s pultovou střechou opláštěný plechem může být pro někoho hodně nezvyklým soustem. Je to však typicky „sládečkovské“ pojetí, které směle ukazuje jednu z možností soudobé architektury rodinného domu.
Všechno začalo tím, že manželé Klára a David vlastnili menší komplikovaný pozemek, na kterém si přáli postavit rodinný dům. Protože vede ze tří stran cesta – silnice, cyklostezka a cesta pro pěší, udali manželé jeden striktní požadavek: z důvodu maximálního soukromí musí být dům atriový. Přání, získat uzavřený venkovní prostor uvnitř domu, kam nikdo z kolemjdoucích neuvidí, vycházel i z malé plochy pozemku. Celková výměra je sice 900 m2, ale poslední, východní strana byla zase pro stavbu omezená ochranným pásmem potoka. Využitelná stavební plocha se tak snížila o 200 m2, které dnes tvoří východní nezastavěný cíp parcely.

Proč New Work?Manželé chtěli moderní stavbu a zároveň viděli jako ideální vybrat si architekta, kterému budou důvěřovat a ponechají mu volnou ruku. Protože znali a obdivovali některé výrazně individualizované rodinné domy Studia New Work, obrátili se právě na jeho architekty. Jistou zárukou byla pro ně, jako pro laiky, i skutečnost, že studio New Work získalo například čestné uznání Obce architektů za budovu Radnice v Šarovech a Rozhlednu na Brdu a také cenu OA za interiér vily v Kroměříži. Klára s Davidem na začátku požadovali nejen atrium, ale rozhodně také plochou střechu. Vklad studia New Work spočíval především v rozvinutí koncepce na dvě atria a v nalezení tvarového vyjádření vzhledem k omezenému a mírně svažitému terénu. Tvarem souzní i navržený interiér, který je též dílem studia New Work.

Koncepce v důlkuDům, který stojí v mírně svažitém terénu samostatně stojících novostaveb rodinných domů, je koncipován jako solitérní, atriový, jednopodlažní a nepodsklepený. Zatímco tvar vnějšího pláště obytné části budovy je měkký a plynulý, garáž a technické prostory vyznávají kubický objem. Hlavní vstup do domu je situován z jižní strany mezi organickou částí a garáží. „Důležité je umístění domu na dně jakéhosi „důlku“ mezi mírnými svahy. Na dům je tak vidět ze tří stran shora a s ohledem na tyto pohledy je také navržen. Atrium pak poskytuje soukromí a terasa na střeše garáže umožňuje pobyt venku s výhledem na okolí,“ vysvětluje Svatopluk Sládeček.

Dispozice s atriiKdyž se zadíváte pozorně na půdorys domu, zjistíte, že dispoziční řešení zahrnuje dvě již zmíněná atria a dále dům funkčně rozděluje na část společenskou a dvě části klidové. Centrální atrium má obdélníkový tvar o velikosti přibližně 5 x 7 metrů a svým tvarem je výrazným kontrastem k vnější organické oblé hmotě domu. Díky tomu- to prosklenému atriu přechází vstupní hala volně do obytného prostoru s kuchyňským koutem a jídelnou. Ve zbývající části navazující na hlavní atrium leží ložnice rodičů. Zajišťuje maximální soukromí, a přesto je v centru dění objektu. Pultové zastřešení nad touto centrální částí objektu se svažuje do atria pod stejným úhlem. Vytváří tak výškovou odezvu ke vnější hraně budovy. Do východního poloatria se pak postupným ubýváním hmoty ve skocích otevírá snížená klidová část domu se dvěma dětskými pokoji.

Plech a skloAčkoli je základní konstrukcí domu zděný stěnový systém, do popředí zájmu vystupuje plech a sklo. Hliníkovým plechem pro střešní krytiny je opláštěná organická obytná část domu, naproti tomu část garáže a technické zázemí jsou omítnuté. Plech byl použitý proto, že umožňuje odvětranou fasádu v oblém tvaru, a přitom je velmi lehký a nenáročný na zpracování i údržbu. „Odvětraná fasáda je technologií, která je nejméně o generaci vyspělejší než omítka. A zdění „do zatáčky“ není nijak neobvykle náročné, zvlášť v tomto případě, kdy jsou poloměry poměrně velké,“ říká architekt Sládeček. Atria jsou prosklená běžnými okenními profily včetně francouzských oken.



  • Stůl podle návrhu architekta Saarinena koresponduje s oválným oknem.
  • Kuchyni a atrium oddělují francouzská okna.


  • Atypická kuchyně tvarově souzní s budovou.
  • Na kuchyni byla použita březová dýha a kovolaminát-kartáčový hlilník.
    Interiér se vlníInteriér domu je založen na tvarovém souladu s celou budovou – ať už jde o „bubliny“ sociálních zařízení, které jsou omítané a mají meruňkovou barvu, nebo o atypický návrh kuchyně (zejména jejího středního kusu), knihovny či o výběr nábytku – Saarinenova stolu a židle Tulip. Podlahy v obytných místnostech jsou plovoucí dřevěné (dubové) s šedou lazurou. Dlažbu i obklady v koupelně tvoří bílý mramor v kombinaci s oranžovou keramickou mozaikou.

    Nejdůslednější důmI když budoucí majitelé domu zasahovali do návrhu architektů minimálně, došlo na obvyklé trapné tahanice se stavebním úřadem stran vzhledu objektu. „Naši klienti tehdy zůstali stát na straně původního návrhu a odmítli ustoupit nátlaku na jeho úpravu, která byla beztak pouze alibistická, kosmetická,“ říká Svatopluk Sládeček a uzavírá: „Podobnou stavbu jsme ještě nedělali. Je to nejdůslednější rodinný dům, který jsme dosud realizovali, nikoli ovšem navrhli.“

    Svatopluk Sládečekarchitekt, Studio New Work

    „Tento dům je naší nejdůslednější realizací. Rozsah projektů New Work je široký, od rodinných domů až po dvojici rozhlede (Brdo, Lopeník). Naši architekturu nazýváme figurkativní, protože se vyznačuje svébytnou formou – figurou, figurkou.“




    Psáno pro časopis Domov. S výhledem na Bulovku | Bydlení na Valašsku | Potěšení pro tělo i duši – jak se rozmazlovat | Koupel jako osobní masér | Sauny do domu i bytu | Cvičte v pohodlí domova! | Nápadně extravagantní | Co nového v koupelnách | Moderní klasika | Baterie z galerie | Lesk časů minulých | Voda ve zlatě | Stůl na práci | Seďte zdravě | Slunce ve vašich rukou | V lesku odlesků | Dům pod borovicemi | Co nosí dveře | Mít tu správnou kliku... | I dveře nosí šperky | Jednoduchý - malý, velký dům | Nový domov v Klasiku | Arboretum v údolí kopřiv | Barevný dům dámy s psíky | Svítidla se umějí smát | Poněkud netradiční lenošení | Není ateliér jako Atelier…
  • Klíčová slova: