Architektura /

Design_stage

Společnost Tescoma a její Design centrum patří v České republice ke stále ještě ojedinělým příkladům úspěšného uplatnění původního designu na běžných výrobcích denní potřeby. Kuchyňské náčiní, nádobí a výrobky pro domácí i profesionální gastronomii, navržené a vyvinuté zlínskými designéry, berou totiž pravidelně do rukou stovky tisíc lidí v kuchyních celého světa.

Lenka Žižková , 16. 9. 2009

Ve Zlíně, městě, které je hlavní světovou centrálou značky Tescoma, učinili v roce 2000 na tehdejší dobu odvážné a zásadní rozhodnutí. V novém firemním Design centru začal tým průmyslových designérů navrhovat, vyvíjet a do výroby komplexně připravovat původní české značkové kuchyňské potřeby. 

A protože město Zlín, s nepřehlédnutelnou baťovskou tradicí, nemělo k designu nikdy daleko, a i dnes zde designéry vychovávají dvě významné vzdělávací instituce – Vysoká škola uměleckoprůmyslová a Univerzita Tomáše Bati – nemuseli zakladatelé firmy Tescoma mladé profesionální designéry hledat příliš dlouho.    Základní designérský tým značky Tescoma vzešel právě z ateliéru designu Vysoké školy uměleckoprůmyslové ve Zlíně. Z ateliéru, ve kterém dlouhá léta působil slavný žák slavného učitele Vincence Makovského, profesor Zdeněk Kovář. Design centrum Tescoma je týmem kreativních tvůrců s vynikajícím přehledem o světovém dění, v designu i v nových technologiích, kteří umějí pracovat s nejrůznějšími materiály od dřeva, kovů, skla, porcelánu po rozmanité typy plastů. Jejich originální návrhy jsou konfrontovány s obchodními cíly značky a s reálnými požadavky trhu. Je to ta nejtvrdší, ale zároveň nejlepší škola, jakou mohou absolvovat.  

Foto: eArch
 
Foto: eArch
Foto: eArch

  A na výsledcích práce zlínského Design centra Tescoma to je vidět. Zvláště v přímých konfrontacích na zahraničních veletrzích a výstavách, kde směle konkurují nevýznamnějším světovým firmám a jejich designérům. Společnost Tescoma také soustavně spolupracuje s mladými designéry z vysokých a uměleckých škol formou workshopů, vypisuje vlastní designérské soutěže a podporuje jiné soutěžní projekty. V neposlední řadě je například partnerem Národní ceny za studentský design.   Originální design výrobků značky Tescoma je klasickou ukázkou v historii osvědčené filozofie „designu pro všední den i svátek“ i současného, a ve světě podporovaného hnutí Design for all - Design for everybody. Výrobky značky Tescoma získávají pravidelně uznání kvality designu v  domácích i mezinárodních soutěžích – na domácím poli získaly v soutěži Vynikající výrobek roku pořádaném Design centrem České republiky ocenění jako Vynikající design a Dobrý design a společnost Tescoma získala ocenění Design Prestige za mimořádně důsledné využití designu jako nástroje trvale udržitelné konkurenceschopnosti.

Vzhledem k tomu, že aktuální sortiment výrobků značky Tescoma, se kterým se dnes můžete setkat na pultech prodejen, čítá více než 2000 samostatných položek, které za posledních bezmála deset let prošly rukama zlínských designérů, je práce průmyslových designérů ze Zlína obdivuhodná i z hlediska kvantity.

Výstava DESIGN_STAGE, kterou společnost Tescoma ve Veletržním paláci Národní galerie v Praze veřejnosti představuje ucelený průřez činností svého firemního Design centra, dokazuje, že tvůrčí potenciál designérů Darji Smetanové, Martina Kovala, Pavla Skřivánka a Petra Tesáka pod vedením šéfdesignéra Ladislava Škody, má budoucnost. Neprezentuje pouze samotné produkty, s nimiž se každý může setkat na našem i světovém trhu, ale zajímavým způsobem také ukazuje, jak se design běžných denních předmětů rodí. Každý, kdo výstavu navštíví, pozná na vlastní oči, o jak náročný proces jde.    Zlínskému týmu může závidět mnoho našich i zahraničních designérů, jejichž návrhy jsou zatím vyráběny malými dílnami v kolekcích desítek kusů v rovině uměleckého řemesla a užitého umění. Přestože se však návrhy zlínských designérů vyrábějí v obrovských sériích, každý uživatel je může vnímat jako unikátní a ojedinělé kousky.  

Foto: eArch
Foto: eArch
 
Foto: eArch
    Produkty navržené zlínským týmem jsou na výstavě ve Veletržním paláci Národní galerie v Praze prezentovány na tamní prostory až v „surově“ industriálním, továrním či skladovém duchu. Koncept expozice navazuje jak na bývalé poslání Veletržního paláce, v němž se propagovala síla a kvalita československého průmyslu, tak podtrhává skutečnost, že se současné značkové kuchyňské potřeby vyrábějí jako na běžícím pásu, jsou nakládány na europalety a převáženy vysokozdvižnými vozíky. A přesně tak jsou výrobky zlínských designérů na výstavě design_stage (prezentovány veřejnosti. Česká republika může být na firmu Tescoma a její průmyslové designéry hrdá.     PhDr. Lenka Žižková Design Cabinet CZ     Tisková konference: 22. září 2009 v 11 hodin ve Veletržním paláci Národní galerie v Praze   Termín výstavy: 23. září do 17. listopadu 2009   Místo výstavy: Veletržní palác Národní galerie v Praze, tř. Dukelských hrdinů 47, Praha 7   Otevírací doba: denně kromě pondělí od 10 hodin do 18 hodin

 

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři