Architektura /

B.I.G.

V listopadu do Prahy zavítal Bjarke Ingels, stoupající hvězda dánské architektury. Tým padesáti architektů, který provokuje odvážnými koncepty a má za sebou několik zajímavých realizací, vede nezvykle mladý Bjarke, který se nebojí velkých výzev. Přednáška v Betlémské kapli, kterou pořádali společně Galerie Jaroslava Frágnera a dánské velvyslanectví, přilákala značné množství zájemců. Bjarke Ingels si publikum s rutinou rockové hvězdy okamžitě získal a bavil jej až k překvapivé pointě.

Dominik Herzán , 21. 12. 2006

Přednáška byla koncipována jako zahájení výstavy realizovaných projektů i konceptů. Velvyslanec Dánského království, který promluvil na začátku přednášky, hovořil o tom, že B.I.G. (Bjarke Ingels Grup) se stal součástí dánského úspěchu a je špičkovým exportním zbožím, s čímž nelze než souhlasit. Nevyhnul se také poznámce o humoru a sociální zodpovědnosti. Dan Merta, ředitel Galerie Jaroslava Frágnera, zmínil nominaci atelieru na cenu MVDR i Zlatého lva z Benátského Bienále.Pragmatic Rock na téma SuperpřístavBjarke Ingels zahájil vlastní přednášku velmi analyticky a didakticky, ovšem s patřičným nadhledem. Na přibližující se fotografii Země z vesmíru patrioticky lokalizoval Dánsko a začal o něm hovořit jinak než je obvyklé: „Délka pobřeží Dánska je přibližně 7000 km – natažená čára dosáhne do Pakistánu nebo Jižní Afriky, délka pobřeží je stejná jako u Itálie nebo Indie". Benoit Mandelbrot by se s Bjarkem asi chvíli dohadoval, co toto číslo znamená, nicméně jako bernou minci lze brát, že 12% pobřeží je urbanizováno a 98% zboží putuje do Dánska po moři. Obr. 1 a 2 | Zájemci o přednášku Bjarke Ingelse zaplnili Betlémskou kapliObr. 3 | Při představování Dánska došlo i na aféru s pálením vlajek, což byla reakce části světa na publikování karikatur Mohameda Obr. 4 | Bjarke Ingels na družicovém snímku Dánska ukazuje lokalizaci Superpřístavu Obr. 5, 6 | Superpřístav ve tvaru sedmicípé hvězdy se nakonec realizovat nebude, stejně jako jeho pěticípá modifikace pro ČínuTato úvaha byla odrazovým můstkem pro představení projektu Superpřístavu: Hlavní evropský průmyslový pás se táhne přes Nizozemí banánovitě se v Německu stáčí k jihu, B.I.G. proto navrhli rozšířit tento banán na jakousi trojcípou vrtuli, jejímž třetím vrcholem by byl právě Superpřístav, tedy jakýsi umělý ostrov, na nějž by byly přesunuty veškeré kapacity současných dánských přístavů a který by sloužil jako jedna z hlavních importních bran do kontinentální Evropy. Umělý ostrov ve tvaru sedmicípé hvězdy se měl v představách architektů nacházet v prostoru východních dánských ostrovů. Výsledkem by bylo uvolnění 120 km dánského pobřeží, které je momentálně přístavy okupováno. Velikostí si projekt nezadal s názvem atelieru, nicméně z pochopitelných důvodů se nepodařilo přesvědčit potenciálního investora.Humorným odlehčením pak byl epilog, v němž Bjarke Ingels předělával projekt pro VELKÉ čínské poměry a počet cípů hvězdy zredukoval po vzoru vlajky východní velmoci na pět. Ani tentokrát se však nesetkal s pochopením ve formě shovívavého investora. Obr. 7 | Superpřístav ve tvaru sedmicípé hvězdy se nakonec realizovat nebude, stejně jako jeho pěticípá modifikace pro Čínu Obr. 8, 9, 10, 11, 12 | Soutěžní návrh na Národní knihovnu do PrahyRevolutionV sekci nazvané Revoluce pak nejprve ujistil publikum, že B.I.G. nejsou skupinou mladých naštvaných architektů, která protestuje proti establishmentu, ale charakterizoval svou tvorbu pomocí slova evoluce. Na názorných diagramech, velmi podobných Darwinovým vývojovým stromům, pak demonstroval, jak se rodí myšlenky, jak některé nabírají na životaschopnosti a jiné zanikají, aby nakonec potvrdil pravdu známou všem praktikujícím architektům – totiž, že sebelepší nápad je třeba takzvaně vysedět. Následovalo představení soutěžního návrhu na Národní knihovnu do Prahy. Až protestantsky pragmatická elegance stavby, kterou bylo lze chápat jako metaforu různě otevřených knih, však byla oslabena několika okatými fintami, od písmen na fasádě po příliš návodné rámování pohledů na Pražský hrad a podobně.InovationKdyž se řekne aquapark, leckterému architektovi vstávají vlasy hrůzou na hlavě, neboť tento architektonický žánr je tradičně chápán obdobně jako benzínová čerpadla či supermarkety. Bjarke Ingels však silným konceptem kruhově pojatého řešení přesvědčil o tom, že není malých úkolů.V odvážném řešení je veškeré zázemí situováno do masivní betonové obruče nad vlastní bazény, jež jsou tak orámovány třistašedesátistupňovým panoramatickým výhledem. Změna politické reprezentace těsně před plánovanou realizací však měla za následek, že projekt putoval léty a městy, dnes už to konečně vypadá, že se jeho realizace dočkáme. Únavu a marnost, která architekta při dlouhodobém neúspěchu určitého projektu provází, odlehčil překvapivou vsuvkou – když už měl jednou k dispozici tak rozsáhlou a komplikovanou stavbu v digitální podobě, nebylo daleko ji pojmout jako přízemní, vulgární akční střílečku, stačilo vymodelovat pár pohyblivých figurek a dát jim do ruky Beretty a Kalašnikovy. Obr. 13, 14 | I aquapark lze vyřešit tak, že je hoden označení architektura. Když však jeho realizace vázla, byla digitální podoba návrhu využita jako prostředí pro klasickou počítačovou „střílečku“.Obr. 15, 16, 17, 8, 19 | Budova RÉN, jejíž tvar připomíná čínský znak pro lid (16) obsahuje tvary všech znaků pro jednotlivé čínské živly (17). Přidáním čáry do znaku rén (18) vznikne znak...Cultural ExportJednou z nejfotogeničtějších a koncepčně nejvtipnějších staveb atelieru B.I.G. je budova RÉN – hotel, který obsahuje také sportovní a konferenční centrum. Původně soutěžní projekt na budovu do Švédska velmi zaujal v Číně. Těžko říct, do jaké míry je Bjarke šprýmař, a nakolik mu lze věřit, že velikou (B.I.G.) Čínu budova nadchla natolik, že byl zájem ji trojnásobně zvětšit. Těžko také říct, zda je pravdivý příběh o živlech, nicméně je velmi zábavný a snad i inspirativní, proto jej letmo zmíním: Narozdíl od čtyřživelné Evropy vzývá Čína živlů pět – oheň, vodu, zemi, kov a dřevo. Každý z těchto živlů pak má reprezentativní grafické zobrazení – v odpovídajícím pořadí trojúhelník, vlnovku, čtverec, kruh a obdélník. Na budově RÉN pak Bjarke demonstrativně (a zcela náhodou) nalezl všechny zmiňované symboly. Když pak jakoby mimochodem dodal, že symbol prověšené střechy, jehož tvar budova má, je čínským znakem pro lid a pouhým přidáním horizontální čáry vznikne slovo velký (tedy B.I.G.) vysloužil si aplaus.SchizophreniaKdyby byl Hamlet psychiatr, zněla by jeho nejslavnější věta „Být a nebýt“. Tímto bonmotem uvedla hvězda současného dánského architektonického nebe jeden ze svých nejrozsáhlejších realizovaných projektů. Kdo se pohybuje v architektuře, rozuměl ihned – zadání jsou plná rozporů a protikladů. Zejména v případě psychiatrické léčebny to vyznělo naplno a bez obalu. Líčení obtíží pak bylo zakončeno dalším potleskem, když Bjarke ukázal zdroj barevných odstínů pro stěny léčebny – totiž van Goghovy slavné Slunečnice.AlchemyPoslední tematická sekce nesla název Alchymie a Bjarke Ingels v ní představil další odvážnou realizaci. Rozsáhlý bytový komplex je charakteristický ostře vystupujícími trojúhelnými jehlami balkonů a překvapivým kaskádovitým řešením garáží, které jsou kryty perforovanou fasádou. Pomocí osmi velikostí kruhových otvorů byla vytvořena živá grafika zobrazující Mount Everest. „Místo prefabrikovaných garáží vznikla katedrála automobilové kultury", neodpustil si Bjarke další bonmot. Obr. 19 | ... znamenající velký (19).Obr. 20, 21, 22 | Psychiatrická léčebna, jedna z nejrozsáhlejších realizací atelieru B.I.G. Barvy interiéru vycházejí z obrazu Slunečnice od Vincenta van Gogha.Obr. 23 | Další z nerealizovaných projektů atelieru B.I.G.Obr. 24 | Ve Fragnerově galerii probíhala výstava modelů realizovaných i nerealizovaných projektů.Bonus – The Battery Copenhagen ProjectTak jako hudebníci rádi přidávají, když se publikum baví, přihodil Bjarke Ingels bonusový track v podobě velmi členitého objektu připomínajícího prudce se zvedající skály. Vtip byl obsažen ve skutečnosti, že celý objekt byl vyskládán z modulového konstrukčního prvku, takže svou vnější formou připomínal členitý terén vyskládaný z ohromných kostek proslulé dánské stavebnice LEGO. To se vlastně nabízelo jako způsob, jak prezentovat tento rozsáhlý komplex velmi netradičně, pokud přímo tato stavebnice nebyla konceptuální inspirací. Uzavřít přednášku o architektuře modelem z LEGA si dovolí blázen, nebo frajer, čím je Bjakre víc, nechám stranou.Provokativní zamyšlení na závěr pak mělo shrnovat filosofii atelieru B.I.G.: „Jednou jsme otroky invence, jindy jde zase o čisté umění. My se v našich projektech snažíme o spojení obojího."Přednáška B. I. G.14. 11. 2006Betlémská kaple, Prahapořadatel: Galerie Jaroslava FrágneraVýstava15/11 - 17/12 2006Galerie Jaroslava FrágneraVíce informací

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři