Architektura /

FRANK O. GEHRY | MILLENIUM PARK CHICAGO

Možná, že otevření Parku milénia propáslo letopočet končící třemi nulami, ale v tomto případě se zdá, že to není až tak důležité. Špinavá a zarostlá část města, která mohla jen stěží aspirovat na název park, se proměnila ve výjimečný veřejný prostor. Nejambicióznější chikagský projekt od roku 1893, kdy u příležitosti Kolumbovské výstavy vzniklo tzv. Bílé město, neměl jednoduchou historii. O tom, že se jedná o projekt ambiciózní a pozoruhodný, svědčí i osbonost Franka O. Gehryho.

Dominik Herzán , 17. 12. 2004

Když se řekne ChicagoSynonymem pro Chicago je Sears Tower, svého času nejvyšší budova světa. Ovšem ve městě, které se rozkládá na ploše několikanásobně větší než Praha, je pamětihodností více. K nejzajímavějším budovám moderní architektury patří Miesovy Lake Shore Drive nebo IBM Building, Marina City jeho žáka Bertranda Goldberga, AT&T Corporate Center od atelieru Skidmore, Owings & Merrill (SOM) dále John Hancock Center, Lake Point Tower, Aon Center nebo 333 Wacker Drive. Vedle moderních mrakodrapů jistě stojí za zmínku Museum vědy a průmyslu, Fieldovo museum přírodní historie, centrální dopravní uzel Union Station, či Calderova socha „Flamengo“. Park milénia, který navazuje na starší Grantův park a rozhodně nebyl levnou záležitostí. I proto byli osloveni přední umělci, mezi nimi např. architekt Frank O. Gehry nebo sochař Anish Kapoor. Slavná jména jsou zárukou toho, že pětadvacetiakrový park bude reprezentativním a příjemným místem. O tom, že radní na revitalizaci prostoru nešetří, svědčí i předpokládaná cena 475 milionů dolarů, což odpovídá přibližně dvěma tisícům dolarů na metr čtvereční.Něco málo z historie Parku miléniaJeště v roce 1850 ležel prostor parku pod hladinou jezera a na podpěrách kolem břehu jezdily vlaky. Po požáru Chicaga v roce 1871 byla tato plocha zavezena sutinami z požáru. První úvahy o Parku milénia pak spadají do roku 1997, kdy se začalo uvažovat o využití vzniklého prostoru. Starosta Richard Daley získal od místních podnikatelů a soukromých dárců 150 milionů dolarů, nicméně původní návrh byl ušlápnutý a nezajímavý. Shodou okolností patřila k největším donárorům i rodina Pritzkerova, která každoročně udílí prestižní ocenění arcitektům. A jelikož Frank O. Gehry je nejen držitelem této ceny, ale také jednou z ikon americké architektury a rodinným přítelem Pritzkerů, stal se právě on zárukou, že vznikne výjimečný projekt. I díky jeho charismatu a argumentům se radnice rozhodla přispět 270 miliony dolarů, soukromí dárci a podnikatelé dodali zbylých 205 milionů. Jak je pro Spojené státy typické, mluví se o velkých projektech v superlativech. Jeden z hlavních inženýrů stavby se dokonce nechal slyšet, že Park milénia definitivně dokáže světu, že Chicago je nejvýznamějším (greatest) americkým městem.Kdo by však čekal park ve smyslu krajinářském, nejspíš by byl překvapen. Vhodnějším označením by snad byl hybrid sousloví „veřejný prostor“ a „zábavní park“. Co od něj tedy očekávat? Prestižní hudební akce a festivaly, interaktivní umění ve veřejném prostoru, plochy určené k bruslení, i oblíbené odpolední barbecue.Jay Pritzker PavilionHlavním principem návrhu bylo to, aby se jednalo o satavbu inspirující, o stavbu, jenž by byla na hranici možností současných technologií a svou architekturou odpovídala době vzniku, ne-li ji předbíhala. První modely, které Gehry do Chicaga přivezl, se však nesetkaly se vstřícnou rakcí. „Jeden z nich byl nízký, v duchu Miese van der Rohe. Lidé byli zděšeni. nic takového nechtěli“, komentoval vznik pavilonu Gehry. Zájem byl spíše o konstrukci, jejíž autorství by každý automaticky rozpoznal, v ideálním případě obsahující charakteristické vlající kovové pláty. Ty se staly Gehryho poznávacím znamením. Gehry neprotestoval: „Nemohu opustit způsob svého architektonického vyjadřování“. Důležitým momentem bylo to, že pavilon měl spíše než objekt připomínat sochu. Vznikl tak objekt, který je na první pohled rozeznatelný nejen orchestřištěm ze zvlněných plechů v duchu Guggenheimova musea v Bilbau, ale i díky síťové konstrukci z nerezové oceli, která vymezuje a „zastřešuje“ plochu hlediště. Konstrukce vysoká téměř čtyřicet metrů tvoří jakýsi tunel, který pojme až 4000 sedících a dalších 7000 lidí na stání. Vedle architektury byl kladen zvláštní důraz také na akustiku: technologicky se jedná o jeden z nejlépe ozvučených koncertních prostorů pod širým nebem, k čemuž dopomáhá i umístění reproduktorů na konstrukci.Vše ale mohlo být jinak vzhledem k tomu, že na prostor parku se od roku 1909 vztahuje zákaz jakékoliv výstavby. V původních návrzích se počítalo pouze s amfiteátrem zahloubeným do země. BP BridgeTaké most pro pěší, jehož délka dosahuje 280 metrů, vznikl v autorské dílně Franka O. Gehryho. Vlní se v elegantních křivkách a spojuje Park milénia s Grantovým parkem. Kromě jiného umožňuje z vrcholu své klenby neopakovatelný výhled na město, ale i na jezero Michigan. Přesto, že se jedná o Gehryho první realizovaný most, je díky ocelovým plátům i zvoleným křivkám Gehryho autorství ihned zřejmé. Značný náběh mostního oblouku není samoúčelný, ale má sloužit jako akustická bariéra před hlukem z rušné Columbus Drive.Kapoorova socha na SBC PlazaJednou z charakteristických dominant Parku milénia je stodesetitunová skulptura světoznámého sochaře Anishe Kapoora. „Brána z mraků“ dostala své jméno v den, kdy byl její měňavkovitý tvar dokončen přiložením posledního panelu. Švy byly dokonale zamaskovány, takže dílo působí jednolitě. Inspirací Anishi Kapoorovi byly kapky rtuti. V tomto případě se však jedná o jednu z největších „kapek“ na světě. Její oblouk se klene na úctyhodných dvaceti metrech a v nejvyšším bodě dosahuje deseti metrů.Bezešvá ocelová socha z vysoce se lesknoucí oceli tvoří oblouk, ve kterém se dramaticky zrcadlí výškové budovy podél parku, stejně jako nejbližší okolí včetně přihlížejících zvědavců. Tvar monumentu umožňuje návštěvníkům jej nejen obcházet, ale i podejít a kontinuálně tak vnímat prostor kolem sebe z naprosto odlišné perspektivy. Nejen Gehry a KapoorSoučástí prostoru parku je i promenáda, která bude po celý rok využíváná k nejrůznějším aktivitám od etnických festivalů po nejrůznější výstavy. Španělský sochař Jaume Plensa je autorem fontány, jejíž dominantou jsou dva patnáctimetrové skleněné bloky s přiléhajícími mělkými bazény. Skleněné věže, po nichž stékají proudy vody, mění svůj charakter podle toho, jaký druh nasvětlení se použije a také podle obrazů, jenž jsou na ně promítány. K nim patří i portréty obyvatel Chicaga. S použitím vody, světla a skla vytvořil Plensa silné místo, které má potenciál kolemjdoucí zaujmout a vtáhnout je do prostoru Parku. K dalším atrakcím patří Harrisovo divadlo, které si vydobylo uznání nejen pro svou lukrativní polohu, ale zaujalo také špičkovou akustikou a elegantním řešením hlediště, které nabízí ze všech 1525 míst kvalitní pohled na představení. Na programu jsou baletní představení, klasický i moderní tanec, komorní hudba, opera a folk. Součástí Parku milénia jsou též zahrady, které nabízejí jak velkolepou scenerii, tak intimní zákoutí. Důležitou roli hraje vodní prvek, který diagonálně dělí zahradu na dva tematické celky. Prvním je „říše světla“, ve které je vysázeno 240 druhů celoročně odolných rostlin, druhým pak „říše tmy“ – třešňový háj nabízí zejména v letních měsících příjemný stín. Celá zahrada je koncipována tak, aby se její působení měnilo nejen během ročních období, ale také během dne. Kdo je sportovně založen, může se jít odreagovat na nedaleké kluziště. Vstřícnost návštevníkům je na evropské poměry až přehnaná, neboť si zde lze půjčit brusle.O tom, že v Americe je možné vše, svědčí Wrigley Square se svým Monumentem milénia, tedy sloupořadím tvořeným kopiemi dórských sloupů. V letech 1917 až 1953 se zde sice tyčila kolonáda ze sloupů v dórském řádu, pro neameričana je však poměrně úsměvné toto romantismem zavánějící lpění na římské architektuře, zvláště v prostoru, který má ambice šokovat svou ultramoderností.Materiály pro článek přivezl z Chicaga Tomáš Klíma.odkazy>>>http://www.chicagotraveler.com/chicago_millennium_park.htm http://www.pbcchicago.com/subhtml/millennium_park.asp

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři