Mental Ray - najde uplatnění také v architektuře?
Současný vývoj v CAD a DCC oblastech ukazuje na silnou tendenci k nezávislosti renderovacích systémů (dále jen RS) od nástrojů na tvorbu samotných dat. Například 3ds max 6 nám dnes nabízí ve své základní ceně hned dva RS. Jedná se o "default scanline renderer", který je všem uživatelům starších verzí notoricky známý (v současné době včetně GI nadstaveb "Radiosity" a "Light Tracer"). Dalším k dispozici je nově Mental Ray (dále jen MR). Tento renderer má však za sebou již delší historii.
EARCH.CZ , 31. 3. 2004
Tvůrcem MR je německá firma Mental Images. Během své existence se MR stal jakýmsi milníkem, protože na svou dobu nabídl jako jeden z prvních renderovacích systémů např. caustics, Global Illumination, recursive sampling, multiprocessor a net rendering a podporu formy Open architecture. MR se pyšní především nebývalou matematickou přesností.Photon mapping – jak na světloGlobální osvětlení lze dosáhnout různými způsoby s různými aspekty (rychlost/přesnost). Jednou z těchto metod jsou fotonové mapy (photon map). Tato metoda byla poprvé publikována v roce 1995 Henrikem Wann Jensenem jako část jeho dizertační práce. Metoda spočívá ve sledování letu světelné částice (fotonu) a jejího vlivu na entity ve scéně (povrchy/objemy). MR má implantován velice pokročilý model, který zahrnuje např. radiositu, caustics, subsurface scattering a další známé formy šíření světla v přirozeném prostředí.Materiál – co se světlemMateriály jsou v každé vizualizaci jedním z klíčových prvků. MR implantovaný do 3ds max 6 samozřejmě umí zpracovat standardní 3ds max materiály, které vestavěný překladač převádí do jeho materiálového jazyka. K výraznému kvalitativnímu a časovému posunu však může dojít právě používáním vlastního materiálového systému MR, který umožňuje přímé programování vlastních materiálů/shaderů.Mental Ray – dobrý nebo špatný?V současné době je MR používán v řadě oborů. Nejširší uplatnění našel především v oblasti filmové tvorby a her (DCC) a pokročilém inženýrství (Advanced Engineering). Tyto obory oslovuje Mental Ray především díky své otevřené architektuře, která umožňuje vytvářet vlastní typy shaderů a optimalizovat tak dokonale čas renderingu, který právě ve filmově tvorbě je nesmírnou investiční položkou.V architektuře bude zatím výrazné uplatnění teprve hledat. Velkou překážkou mu však bude bezesporu náročnost na optimalizaci scén a fakt, že ve většině časových harmonogramů se na vizualizace v architektonických studiích času spíše nedostavá a hledají se především rychlá a stylově pěkná, než fyzikálně přesná, řešení. Photon Mapping - simulovaná objemová kaustika (caustics) skleněné sdužené parabolické spojky v mlze. Úzký světelný kužel produkuje světelný paprsek, který se částečně odráží a částečně proniká skrz objekt zpět do mlhy ovlivněn tvarem a materiálem objektu.použité zdroje>>www.ise.fhg.de/alt-aber-aktiv/radiance/photon-map/pmap.htmlwww.mentalimages.comMental Ray User's Manuale-praxe 1|0410.3. | úvodník |Nová digitální éra e-praxe17.3. | téma |Jak na barvu a světlo v počítači24.3. | software |Autodesk VIZ 431.3. | software |Mental Ray - najde uplatnění také v architektuře?26.5. | hardware |Klasické a digitální fotoaparátyTipy a triky