Novinky a názory / názory a komentáře

Rozhovor s designérem Gray Hollandem - díl 4.: Apple versus Android - dvě odlišné filosofie

V závěrečné části rozhovoru s Gray Hollandem, vedoucím oddělení designu společnosti Nemetschek Allplan, se dozvíme, co stojí za úspěšností společnosti Apple a kam dál bude směřovat trend tzv. Multi-Touch uživatelského rozhraní.

Jaroslav Sládeček , 9. 7. 2012

Vy jste fanoušek společnosti Apple. Jak si vysvětlujete, že ostatní výrobci softwaru a hardwaru jen stěží drží krok s produkty Apple?

Za posledních 25 let proběhla bitva mezi jednotlivými počítačovými platformami. Na jedné straně máte stoupence Billa Gatese, který říká, že software může být využívaný na hardwaru od různých výrobců. Na druhé straně máte přístup Steva Jobse z Apple s plně integrovaným hardwarem a softwarem. První kolo vyhrál Apple, Apple II a Macintosh, ale ve druhém kole zvítězil Microsoft, který získal 96% na počítačovém trhu. Ale vždy následuje ještě další kolo. S digitálním řešením iTunes a iPod a jejich integrovaným hardwarem a softwarem je Apple jasným vítězem třetího kola. Výsledek: V současné době je Apple světovou značkou číslo jedna. Schopnost Apple řídit kompletní uživatelské prostředí je klíčem k úspěchu na současném trhu. Jejich přístup nabízí komplexní řešení a tím i skvělý zážitek pro uživatele. Vedou díky nabídce inovativních produktů a služeb – to umožňuje celému hudebnímu a aplikačnímu ekosystému hladké fungování v rámci komplementárního hardwaru. Namísto Microsoftu je dnes v pozici protihráče operační system Android od společnosti Google s otevřenou zdrojovou platformou. Ten si již buduje svou pozici na trhu, ale jeho systém je chaotický a ne tak vytříbený jako Apple. To je přirozený výsledek nespravované otevřené platformy. Nevěřím tomu, že se budou schopni vyrovnat eleganci Apple, ale Android nabízí zajímavou alternativu, která je vždy potřebná.

Jak už jsem předeslal, toto vše vnímám jen jako kontinuum. Na jednom konci spektra je licencovaný přístup či přístup otevřené platformy, na druhé straně je plně integrované řešení, obě mají své výhody a nevýhody. Obě filozofie nabízejí možnosti, ze kterých si každá společnost může vybrat a rozvíjet je. Klíčové pro mne je, poučit se z obou konců spektra a vytvářet ideální řešení pro produkt i pro zákazníka. Existují možnosti, jak vydělávat na integrovaném přístupu z hlediska designu, Apple neřídí oblast designových zážitků, je jen momentálně v jejím čele.

Allplan 2012 bude brzy podporován prostřednictvím Parallels Desktop 7 a Windows 7 a bude spuštěn na Mac OS 10.7. Plánuje Allplan do budoucna používat data prostřednictvím aplikace také pro iPad?

Opět nemohu mluvit konkrétně o možném budoucím vývoji. Můj osobní názor je, že každá společnost, která chce jít s dobou, potřebuje pro vybranou platformu a zařízení vlastní strategii. Technologie "Cloud" nám umožní dodávat datový ekosystém do mobilních telefonů a počítačů. Není to však tak jednoduché, jak to zní. Klíčové bude opět řešení postavené na principu konec-konec, ale bez výhody vlastnit celý systém. Apple něco takového uskutečnil s iTunes a přebil tak ty, kteří byli pro tuto práci lépe vybaveni. Sony měl vlastnit tento trh. Patřila jim hudba, přístroje a počítače, ale přesto nebyli schopni dát dohromady své vlastní odborné zkušenosti do uceleného ekosystému, a to i poté, co jim Apple ukázal, jak na to. Zde je vidět, jak těžké to může být, ale i to, jak je Apple ochoten riskovat a vytvořit tak bezkonkurenční integrované hardwarové a softwarové řešení. Návod je jednoduchý – pokud chcete hrát na platformě Apple, budete muset hrát podle jejich pravidel. Otázkou zůstává, zda chcete hrát.

Na své prezentaci jste se zmínil, že budoucnost UI vidíte v rozhraní Multi-Touch. Co jsou pro vás hlavní výhody tohoto typu rozhraní, kromě toho, že můžete používat obě ruce najednou?

To jsou přirozené lidské výhody. Je důležité si uvědomit, že všechny nástroje jsou Multi-Touch. Kladivo umožňuje pětiprstý vstup. Velká sekera zaměstná dvě ruce a deset prstů. Opravdu jen "nové" digitální nástroje jako např. myš věří, že máme jen jeden až tři prsty. Naše ruce jsou naše primární nonverbální nástroje komunikace a manipulace. Multi-Touch je jen prvním krokem k budoucnosti, která nabídne přirozenější a lidštější rozhraní. Digitální technologie teprve začíná cele využívat lidské ruce a výrobky jako je Wii měly před počítači velký náskok, když využívaly fyzického projevu v plném rozsahu. Často mám pocit, že se celý počítačový průmysl tváří jako arogantní teenager, který nechápe své místo v kontextu historie lidského rozvoje.

Můj původní obor je automobilový a průmyslový design, tudíž je mi jasné, že software má ještě hodně na čem pracovat. Jeho sebereflexe je značně omezená. Software stále, i přes nejlepší návrhy, omezuje dotykový vstup hlavně na binární. Pohyby vlevo nebo vpravo na iPadu jen posouvají vyhledávání vpřed nebo vzad, což je samo o sobě docela binární a končí to stejnou akcí jako kliknutí na tlačítko dopředu nebo zpět. Budoucí technologie bude muset pojmout a využít plný lidský rozsah a "kvalitu" kontaktu. Teprve pak bude zhodnocen kompletní sortiment našeho citového projevu: přes citlivost na tlak, rychlost, sklon atd. Vzpomeňme výmluvnou dokonalost, s jakou může být hudebník milující, děsivý, agresivní nebo cudný – a to vše jen jedním tahem smyčce na housle. Pomyslete na magický zážitek a duchovní spojení vycházející z jednoduchého japonského čajového obřadu. Multi-Touch má před sebou ještě dlouhou cestu, než se mu podaří zachytit to, co my lidé můžeme nabídnout. Ale to je jen začátek naší výpravy za znovuobjevením sebe sama, v rámci našich "nových" digitálních nástrojů. Ano, software má před sebou ještě hodně práce než bude moct prohlásit, že jde s dobou, a to ani nemluvím o hlasu, zvuku, zraku, čichu, chuti atd.

Ostatní části rozhovoru: 1. díl najdete zde, 2. díl najdete zde, 3. díl najdete zde. 4. díl najdete zde.

 

Článek vznikl za podpory společnosti Nemetschek Allplan.

Článek vznikl za podpory společnosti KOMA MODULAR CONSTRUCTION s.r.o.Foto: eArch

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři