Škola jako centrum obce

Pátek, 7. Duben 2017 - 0:30
| Napsal: | Zdroj: Mies van der Rohe Award

Nebýt kvalitní architektury, asi bychom o finském městě Espoo, jinak o něco menším než třeba Brno, příliš často neslyšeli. Letos se však hned dvě tamější stavby probojovaly až do finále ceny Miese van der Rohe. I regionální město se tak může měřit s metropolemi jako Londýn či Lisabon, alespoň co se kvalitní moderní architektury týče. Vzdělávací komplex v Opinmäki připomíná, že i školy kdysi bývaly významnými veřejnými stavbami a středobody veřejného života. Díky množství svých funkcí a sebevědomě pojaté architektuře se navíc pro své okolí stává iniciační stavbou. Ve Finsku tak nemusí novou čtvrť inaugurovat otevřením koncertního sálu nebo národní knihovny – vystačili si se základkou.

Esa Ruskeepää, škola v Opinmäki, foto © Antti Canth
Fotoalbum: 
Katalogový list: 
Autor Esa Ruskeepää
Světadíl Evropa
Země Finsko
Město Espoo
Datum realizace 2015
Užitná plocha 16 700.00m2
Plocha pozemku 37 800.00m2
Poznámka

foto © Antti Canth

Škola Opinmäki v Espoo představuje hlavní veřejnou budovu ve čtvrti Suurpelto, nově budované rezidenční oblasti, jež je stále ve výstavbě. Komplex momentálně stojí v prázdném území a čeká, až kolem něj vyrostou další budovy. V budově je centrum denní péče, oba stupně základní školy, knihovna, sportoviště, úřad práce a zařízení pro mládež. Budova je tedy v aktivním užívání po celý den a slouží všem generacím a obyvatelům svého okolí. Areál zajišťuje veřejné služby pro celé Espoo.

Základní škola pojme tisícovku žáků v devíti třídách od 7 do 15 let. Její prostory jsou uspořádány tak, aby vzdělávání dospělých stejně jako kulturní a sportovní události mohly být pořádány ve stejný čas, kdy probíhá výuka.

Mohutná budova je určující a nejvýraznější stavbou ve svém okolí, rozvíjející se předměstské krajině, a tvoří sdílený veřejný prostor přístupný každému. Sestává z devíti objemů, přičemž každý má jinou velikost a funkci. Větší objemy dodávají budově výrazný charakter veřejné stavby. Menší hmoty formují přátelské pozadí za hřištěm. Rozvrh podlaží sleduje logický systém na sebe navazujících krychlí, a to od vstupní haly až po nejmenší místnosti, určené školce. Nabízí inspirující prostředí pro samostatné vzdělávání.

Škola má smělé pojaté a přehledné dispozice, pohledový beton a dřevěné povrchy podtrhují celkovou hru s prostorem. Budova je snadno čitelná, a to i díky tomu, že vně i uvnitř jsou použity stejné materiály. Stavba je cihlová a betonová, technická infrastruktura zůstává většinou odhalená. Všechny vnitřní povrchy opakují strohou vnější paletu sestávající z betonu, dřeva, bílého nátěru a kovů. Ponechávají na uživatelích budovy, aby prostor obohatili svými vlastními barvami. Třídy jsou kompletně bílé, což má žákům usnadnit soustředění. Jsou zde tradiční i polootevřené třídy – studenti se učí koncentrovat i v rušném moderním prostředí. Školní dvory jsou navrženy tak, aby vydržely intenzivní každodenní užívání tisícovkou dětí: bezprostředně u školy proto nebyla vysázena žádná zeleň. Hlavní vstup, formovaný kovovým baldachýnem mezi dvěma cihlovými objemy, sice může vypadat přísně, ale tento dojem mizí, jakmile se vstoupí do uvítací haly, koncipované klidně a pohostinně.