Znovuoživení železniční tratě v Novém Dillí

Pondělí, 6. Leden 2014 - 14:54
| Napsal:

Projekt indického ateliéru Anagram Architects, který se snaží navrátit do dopravních tepen hlavního města lidskost a společenský rozměr, získal zvláštní ocenění v soutěži Holcim Awards.

Urbanistická obnova železničního okruhu v Novém Dillí - ptačí perspektiva - foto © Holcim Foundation
Fotoalbum: 
Urbanistická obnova železničního okruhu v Novém Dillí - ptačí perspektiva - foto © Holcim Foundation
Urbanistická obnova železničního okruhu v Novém Dillí - přeměna nástupišť - foto © Holcim Foundation
Urbanistická obnova železničního okruhu v Novém Dillí - mapa dopravní sítě - foto © Holcim Foundation
Urbanistická obnova železničního okruhu v Novém Dillí - památky a zeleň - foto © Holcim Foundation
Urbanistická obnova železničního okruhu v Novém Dillí - komerční a průmyslové oblasti - foto © Holcim Foundation
Urbanistická obnova železničního okruhu v Novém Dillí - informační "Cloud" - foto © Holcim Foundation
Urbanistická obnova železničního okruhu v Novém Dillí - příležitosti ke zlepšení - foto © Holcim Foundation
Urbanistická obnova železničního okruhu v Novém Dillí - současný stav - foto © Holcim Foundation
Urbanistická obnova železničního okruhu v Novém Dillí - autoři projektu: Madhav Raman a Vaibhav Dimri (Anagram Architects) - foto © Holcim Foundation
Katalogový list: 
Autor Madhav Raman, Vaibhav Dimri
Ateliér Anagram Architects
Světadíl Asie
Země Indie
Město Nové Dillí
Datum projektu 2011

V polovině sedmdesátých let byla zřízena okružní železniční trasa pro dálkovou nákladní dopravu, která tehdy opisovala obvod Nového Dillí. Roku 1982 bylo zahájeno další rozšíření železniční osobní dopravy, ale jelikož nebyla integrována s ostatními dopravními systémy, nebyla dostatečně využívána. Vzhledem k dalšímu růstu města se dnes tento železniční koridor nachází v městské zóně.

Projekt “Měnící se tratě: Přeměna dillské okružní železnice” převádí tento prostorový prvek z uzavřené monofunkční bariéry do multifunkčního občanského a dopravního prostoru uvnitř městské zástavby.

Koncepce poskytuje prostor pro neformální pouliční prodej, který je stále více vytlačován na okraj města rozšiřováním motorizované dopravní sítě a mohl by opětovně využít stávající stavby a konstrukce zastávek a nástupišť. Redefinovaný prostor věnovaný pěší a cyklistické dopravě zpomaluje rychlost provozu a umožňuje setkávání pouličních prodejců se zákazníky, čímž podporuje pulzující život v ulicích, který je důležitou součástí tradiční indické kultury.

Sociální rozměr má být navíc posílen i novou koncepcí informačních technologií, poskytující tzv. “cloud”, který umožňuje jednotlivým cestujícím výměnu informací, hodnocení a diskuse. Díky tomuto informačnímu systému se mohou cestující navzájem informovat, kde je k dostání jaké zboží, nebo jak dlouhé jsou kde fronty. Tím se obnovuje tradice mezilidské komunikace v moderním slova smyslu.

Projekt byl oceněn v soutěži Holcim Awards.
Další informace o Holcim Awards najdete ZDE, nebo na Facebooku.
Přihlásit svůj projekt do soutěže můžete na stránkách Holcim Awards.