Vykořenění

Pátek, 14. Říjen 2016 - 0:00
| Napsal: | Zdroj: Autorská zpráva

Vznik volně přístupného parku na Rohanském ostrově si vyžádal speciální mobiliář. Dvojice autorů z 0,5 Studia se odrazila od podmínek vypsané soutěže i místních specifikací a zvítězila se svým návrhem nevšedních betonových odlitků. Ani po vytažení ze země a očištění neztratily jednotlivé kusy nábytku tajuplnou formu.

0,5 Studio, „Ztracený nábytek “ pro Rohanské nábřeží – foto © Peter Fabo
Fotoalbum: 
Katalogový list: 
Autor Pavel Nový, Vít Svoboda
Ateliér 0,5 Studio
Světadíl Evropa
Země Česká republika
Město Praha 8 - Karlín
PSČ 186 00
Datum realizace 2014
Poznámka

Foto © Peter Fabo, Přístav 18600

V červnu 2014 se otevřel na Rohanském nábřeží v Karlíně nový volně přístupný živý park s názvem PŘÍSTAV 18600, ve kterém organizátoři od konce července nabízí letní sociálně – kulturní program, pop-up kavárnu, místo pro aktivní odpočinek a setkání pod širým nebem. Pro tento prostor, kde se do budoucna předpokládá sezónní provoz cca 2–3 roky, byla vypsána veřejná anonymní soutěž na návrh betonového mobiliáře, který by sloužil k sezení a stolování diváků kulturních programů.

Podmínkou soutěže bylo nábytek vyrobit. Ze zadání soutěže pro Přístav 18600 vyplýval jasný kontext a materiálové řešení. Výroba měla proběhnout v blízké betonárce. Z počtu cca 30 zaslaných návrhů vybrala odborná porota k realizaci návrh 0,5 Studia Pavla Nového a Víta Svobody, pod názvem „Ztracený nábytek“.

Název „ztracený“ má v návrhu několik rovin významu. Pojem ztracený charakterizuje nejasnost konečného výrazu. Poeticky navazuje na atmosféru Rohanského ostrova, jenž byl součástí několika zmizelých ostrovů, známých jako „Pražské Benátky“. Odkazuje i na techniku zpracování betonu, tzv. ztracené bednění.

Navrhli jsme postup výroby, který doslova „vyrůstá“ z místa, kde bude nábytek využíván. S betonem, který byl zadán ke zpracování, jsme zacházeli spíše „archetypálně“, než abychom vytvářeli složité bednění. Inspirací nám bylo lití betonu přímo do země, při zakládání staveb. Tvorba i proces, měl být od začátku happeningem, který by navazoval a dotvářel atmosféru místa.

Formou site-specific akce jsme navrhli mobiliář, jehož exaktní tvar je znám až po jeho vyjmutí z matrice. Určili jsme pravidla pro výrobu venkovního mobiliáře (stůl a lavice). Vytvořili jsme matrice pro otisk mobiliáře v půdě ostrova. Matrice byly následně osazeny výztuží a zality betonem z přilehlé betonárky. Chtěli jsme, aby výsledný tvar byl ovlivněn návštěvníky Přístavu 18600 a geologií Rohanského ostrova. Samotné vytahování z forem bylo událostí, při níž návštěvníci pozorovali vytahování mobiliáře bagrem. „Ztracený nábytek“ teprve při vyzdvihnutí a následném omytí odkryl svůj skutečný tvar.

Doposud bylo vyrobeno několik stolů a lavic. V další výrobě se bude dle potřeby pokračovat. Živý park bude otevřený na Rohanském ostrově několik sezon, tak se bude moci stávající mobiliář doplňovat a krajina parku jím může dále prorůstat.

Klíčová slova: