Architekti CZ: Paneláky - 9. díl - Sládeček

Pondělí, 5. Říjen 2015 - 0:00
| Napsal:

Svatopluk Sládeček má jasnou zásadu - architektura by především neměla lhát ani krást.

Architekti CZ: Paneláky - Svatopluk Sládeček

Jaký je váš vztah k sídlištím?

Rozhodně bych je neboural, ani bych je barevně nehumanizoval - stačí je očistit a zapravit a dát jim lepší detail. Rozhodně bych v nich ale dál nepokračoval, což se vlastně děje, a to hůř než tehdy. Rostlá struktura je mi milejší než homogenní. Zlín je sice také homogenní struktura, ale mám ho rád, protože je plný neoficiálních intervencí s různými boudami a přílepky.

Když se ještě vrátím k tomu podobenství o kráse - jak se pozná, že je ten dům dobrý, že je to dobrá architektura?

Já si myslím, že se to vůbec nepozná, že ani nic takového není, protože pro každého je dobré něco jiné. Dalo by se říct, že to jsou ty stavby, jejichž obyvatelé jsou v nich šťastni a dobře se jim tam žije. Ale to je proto, že se to trefilo do jejich potřeb a stylu života. Jiní lidé takové štěstí neměli.

Podobně když vyroste nějaká účelová architektura, která léta nikomu nic neříkala, například Libeňský plynojem, který se stal ikonou a námětem tvorby umělců, fotografů, básníků. Před 15-20 lety se objevila generace malířů, která se inspirovala panelovými sídlišti. Takže i tato architektura byla dobrá pro malíře, kteří se tím inspirovali a díky tomu vytvořili obrazy, které tu budou možná déle než ty domy.

Já jsem měl to prostředí sídlišť na pohled vždycky rád, prostorově se mi to líbilo. Horší je to uvnitř, ale teď mluvím o panelové výstavbě z normalizace 70.-80. let. Tam to není moc příjemné na bydlení.

Teoreticky by tedy dobrá architektura mohla být architektura, která je taková jak vypadá. Která zkrátka nelže a nekrade.

Takže co takový Frank Gehry? Nebo vůbec dekonstruktivismus?

K dekonstruktivismu bych chtěl říct, že podle mě Zaha Hadid patří za mříže. To je opravdu něco neuvěřitelně hnusného a odporného. Ano, to je ta nejhorší architektura dneška.

Text byl převzat z knihy Architekti CZ / 20 rozhovorů, jejíž vznik byl podpořen grantem Studentské grantové soutěže ČVUT v Praze (č. SGS14/085/OHK1/1T/15 - Principy tvůrčí práce současných českých architektů).