Architektura /

ART BRUT, Bruno Demarche a abcd aneb budeme mít v Praze novou galerii se světovu sbírkou?

Láká vás syrové umění? Líbí se vám naivní kresby barevnými fixkami? Umíte si představit, že byste v lese narazili na chalupu stlučenou z oken? Jak moc záleží na letu ptáků, aby bylo pěkné počasí? „Cítil jsem se jako tisíce hvězd, které se do sebe propadají svou gravitací. Mé tělo bylo jen zrnkem v mracích elementárních částic, ale můj mozek byl mozkem miliardy lidí… Byl jsem mozkem celého kosmu.“

Klára Pučerová , 4. 9. 2006

ART BRUTdo 17. zářídům U Kamenného zvonu Zdeněk Košek, autor citátu, je jedním z mnoha tvůrců art brut, jejichž práce má ve své sbírce Bruno Demarche. Jeho jméno je ve sběratelských kruzích velmi známé, stejně jako jeho kolekce, kterou se rozhodl natrvalo vystavit v Praze. Výstavu ART BRUT, která má naší veřejnosti představit sbírku a současně i občanské sdružení abcd, můžete navštívit v domě U Kamenného zvonu do 17. září, část věnovaná Janko Domšičovi a Zdeňkovi Koškovi je vystavena ve Francouzském institutu. Bruno Demarche shromáždil za 25 let obsáhlou a kvalitní sbírku, která má již ve světě umění zvučné jméno. Mezi jeho „úlovky“ patří klasici art brut, ale stejně tak dosud neznámí lidé a určitě vás zaujme i potěší, že jsou mezi nimi také Češi. Jeho sbírka je srovnatelná pouze s Collection de l´Art Brut, kterou založil Jean Dubuffet, dnes již v podstatě synonymum pro „syrové umění“, jak se art brut překládá. Pan Demarche vystudoval filosofii, ale věnuje se filmu, a protože ho zajímá nejen samotné dílo, ale i jeho osudy a tvůrci, natáčí o nich dokumenty. Jsou živé, barevné a poutavé desetiminutové minipříběhy s vlastní poetikou. Nikdo nesedí strnule před kamerou a nelíčí hodiny svůj pohnutý život, nepřebíhá po absurdně zařízeném bytě a neukazuje jednu kresbu za druhou, až začne i otrlý divák usínat. Ostatně na výstavě v GHMP se o tom můžete sami přesvědčit. Výstava je rozdělena do tří oddílů: Paralelní světy, Proměny těla a Vnitřní světy. Ve dvou patrech galerie je opravdu na co se dívat. Rozdílně velké místnosti domu U Kamenného zvonu, od komorních po velké, kde se dá bez problémů pověsit rozměrné dílo, jsou ideálním výstavním prostorem. Zvlášť při velkém počtu děl návštěvník ocení více sálů a zachování autonomie artefaktů. Od každého tvůrce je zde jen několik málo prací, autorů je přibližně stovka (sbírka abcd čítá zhruba 200 autorů; od poloviny 19. století po současnost). To, že biografie je pro Demarcheho zajímavou a nezbytnou součástí tvorby, se promítá i do koncepce výstavy. V každém sále jsou připraveny CV jednotlivých autorů, folie s texty si můžete vzít do ruky a volně s nimi procházet místností; odložíte je pak na vitríny s kresbami, takže je tím vlastně zakryjete… jako kdybyste byli u sběratele doma, v uvolněné atmosféře… Malý sál na samém konci prvního patra je věnován videoprojekci. Tady se zapomenete u charakteristicky kolorovaných dokumentů - o R. Greavesovi a jím postavených sugar house či window house, A. P. Lobanovovi a jeho kresbách odkazujících na komunistickou propagandu, Z. Koškovi z Duchova, který se domníval, že řídí svět a ovládá svým chováním počasí, H. Dargerovi, kterého šikana a násilí v dětství neopustily ani v jeho vizích a temperách, nebo G. Merrittovi s vášní pro elektrické přístroje i krásku s rudými nehty. Sbírka abcd se tímto krokem zviditelňuje Praze, ve které by měla zakotvit nastálo. Zatím se pro galerii hledá vhodná stavba. Z tohoto důvodu tedy nepřekvapí, že abcd vydalo opravdu reprezentativní katalog. Kromě reprodukcí děl a životopisů v něm naleznete rozhovor s Bruno Demarchem a texty teoretiků včetně historie samotného umění art brut i občanského sdružení abcd. Více informací na:www.artbrut.czwww.ghmp.czwww.ifp.cz

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři