Architektura /

České muzeum výtvarných umění

Člověku, který má skutečný zájem na zachování kulturních hodnot a souvislostí současné a budoucí Prahy politická garnitura několika posledních let skutečně nedá psát. Kultura a umění se poslední desetiletí mění z dvořákovských dějin ducha na dějiny padoucha.

Ladislav Zikmund-Lender , 24. 2. 2009

Bohužel tak, jako všechny kulturní kauzy několika posledních let, tak i ta nejnovější, točící se kolem vystěhování Českého muzea výtvarných umění, není vůbec jednoduchá a má několik rovin.

Tou první a tou nejokatější je, že současný hejtman středočeského kraje je nekulturní a barbarské prase. Nikdo jiný nemůže jedním šmahem a bez jakýcholi skrupulí chtít místo desetiletí budovaného muzea umístit informační stánek, navíc věnovaný středočeskému kraji (tedy informační stánek propagující krásy vzdálené minimálně několik desítek kilometrů odsud). Může tedy být kdekoli jinde. Pokud by to měl být informační stánek vztahující se třeba ke kostelu sv. Jiljí nebo Betlémskému náměstí, znělo by to daleko logičtěji, než informovat právě zde lidi o zdravotní péči v Říčanech nebo krásách Kralupského okolí. Politik nemůže jen tak přijít a svévolně přesouvat instituce, které jsou starší než on sám a které tu budou ještě dlouho po jeho příslovečném historickém znemožnění i po jeho skonu. Respektive nemůže to udělat sám a ze dne na den a z čistého mamonu a klamné představy zvýšení prestiže.   Dostáváme se k opačné rovině. Hejtman Rath nemusí dělat informační stánek, aby v turisticky exponovaném místě prezentoval kulturní a turistické dědictví svého kraje. Se stejným záměrem bylo původně České muzeum výtvarných umění umístěno do Husovy ulice. Mělo návštěvíkům Prahy ukazovat zlatý fond českého umění ze sbírek středočeského kraje. Samozřejmě od dob vzniku muzea se mnoho změnilo. Praha se přeorientovala z domácích turistů na ty zahraniční a ti si zajdou za krásami českého umění do větších a renomovanějších institucí – do Národní galerie, pražské galerie nebo do Muzea Kampa. České muzeum výtvarných umění zaspalo svou dobu a neplní to, proč je umístěno tam, kde je. Neukazuje pražanům i návštěvníkům Prahy to nejlepší, co by středočeská galerie mohla a měla. Osobně poslední výstava, kterou jsem v ČMVU zaregistroval, byly Exotismy ve výtvarném umění 20. století, která byla představena před 2 lety. A to mě ještě chabá propagace ČMVU nepřinutila na ni skutečně zajít. Pokud by muzeum bylo přesunuto do Kutné Hory, trvalo by několik let, než by se ze změny vzpamatovalo a mohlo začít normálně fungovat a dalších několik let, než by se v nové struktuře rozkoukalo a začalo s kvalitní produkcí výstav a dalších programů hodných galerie regionálního typu 21. století. Muselo by zcela změnit svou strategii – doteď může využívat, že muzeum přichází za návštěvníky-turisty. V Kutné Hoře by návštěvníci museli přicházet za muzeem a to dá velmi mnoho práce. Z regionálních muzeí se to podařilo jen několika málo v republice (Roztoky u Prahy, Hradec Králové, Pardubice...). 

Přesto si prostřednictvím tohoto textu dovolím poprosit všechny čtenáře, aby petici proti vystěhování podepsali (viz zde). Nemůže politické moci projít taková zvůle vůči něčemu tak křehkému, jako jsou kulturní instituce, žijící z ruky do úst a plnící za směšného vkladu nesčetně požadavků společnosti i odborné veřejnosti. Pro České muzeum výtvarných umění to může být výzva, nakopnutí, aby se probralo a své nadprůměrně privilegované umístění v srdci Matičky měst si skutečně zasloužilo kvalitními projekty.

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři