Torenallee, hlavní třída nové čtvrti. Foto: West 8
Architektura / veřejný prostor a urbanismus

Z fabriky je nová čtvrť. Architekti brněnského nádraží už proměnili nejedno město - třeba továrnu Philips v Eindhovenu

Ateliér krajinářské architektury a urbanismu West 8 architekta Adriana Geuze navrhuje nové nádraží v Brně a jeho okolí. Jak pracují? To lze vidět na proměně továrního areálu Philips v nizozemském Eindhovenu. Adrian Geuze navštíví 6. října Brno a bude přednášet v KUMSTu.

Karolína Vránková , 1. 10. 2025

Byl to oplocený areál, kam se smělo jen s průkazkou firmy Philips, jak dodnes vzpomínají pamětníci. V bývalém továrním areálu na okraji města Eindhoven na jihu Nizozemska se ale všechno změnilo. Je tu nová čtvrť, kterou prochází široká promenáda Torenalle s dnes už vzrostlými stromy. Jsou tu obchody, kanceláře a byty různých velikostí; žije tu celkem 3 tisíce lidí. Chodí se sem do největší skateboardingové haly v Beneluxu i za uměním. Koná se zde Dutch Design Week – letos od 18. října. Prostě se povedlo oblast oživit.

Foto: Industriálí podloubí. Nad ulicemi zůstalo staré vedení.

Urbanismus nové čtvrti navrhl nizozemský ateliér West 8, který v roce 2021 spolu s ateliérem Benthem Crouwel Architects vyhrál soutěž na nové hlavní nádraží v Brně. Zatímco brněnský projekt je ve stádiu příprav a s realizací by se mělo začít nejdříve v roce 2028, Strijp-S stojí a slouží. Je považovaný za příklad úspěšné revitalizace brownfieldu, kam se chodí pro inspiraci.

Nizozemský Baťa

Příběh začíná už na konci 19. století. Když v roce 1894 začal Baťa s výrobou obuvi ve Zlíně, v Eindhovenu se právě rozbíhala továrna na žárovky, kterou tu založil Gerard Philips spolu se svým bratrem Antonem a otcem Federikem. Oba rodinné podniky mají mnoho společného: rozmach a vzestup v době před druhou světovou válkou, kdy se nic nezdálo nemožné. A pak také zánik a přesun výroby v 90. letech 20. století.

Také areál továrny Philips se v roce 2000 vyprázdnil – výroba se přestěhovala mimo Nizozemsko a sídlo firmy do Amsterdamu. V roce 2002 firma areál prodala za 140 milionů eur společnosti Park Strip Beheer BV, která vznikla spojením města Eindhoven a developerské firmy Volker Wessels. Ve společné režii municipality a soukromé firmy začal postupný proces proměny. Jejím základem byl promyšlený urbanistický plán, který zpracoval ateliér West 8.

Foto: Koná se tu festival Dutch Design Week

Osou nového okrsku se stala promenáda Torenallee. Lemuje ji stromořadí a prochází celou čtvrtí od centra Eindhovenu až na okraj města. Podél ní je živý partner. Tohle je pevná kostra nové čtvrti.

Podél Torrenalle stojí dvě bývalé tovární budovy z 20. let – jedna z nich se dnes jmenuje Anton (rekonstrukce proběhla podle projektu diederendirrix Architectuur & Stedenbouwa) a druhá Gerard (rekonstrukce Coenen Sättele Architecten); vše ovšem probíhalo pod supervizí West8, kteří dbali na zachování celkového konceptu.

V areálu se pak mísí další staré budovy s novou architekturou. Z těch starých je nápadná například Klokgebouw, velkou budovu s hodinami, kde se vyráběl „philite“, speciální patentovaná verze bakelitu. Revitalizací prošla také kotelna a strojovna ze 20. až 40. let.

Foto: Staré industriální budovy se kombinují s novou architekturou

Mezi nimi jsou novostavby, rozmanité a od různých ateliérů - pestrost nové architektury byla dalším důležitým principem nové čtvrti. Ani tady nechyběla odvaha experimentovat. Jako příklad třeba Space S od ateliéru INBO. V bytovém komplexu pro 400 lidí dostali obyvatelé možnost zapojit se do navrhování například společných prostor, a to naplno – stavěli je z polystyrénu v poměru 1:1. Najdeme tu také budovu porostlou zelení zvanou Vertikální les (Vertical Forest), které pro různá města v Evropě navrhuje architekt Stefano Boeri. Umístění, objemy i přibližný tvar staveb vycházely vždy z konceptu týmu West 8.

Právě díky jasnému konceptu drží celý různorodý projekt pohoromadě. Areál je rozdělený podél tří hlavních ulic na tři části s různým charakterem. Uprostřed je centrální Manifestační náměstí se starými továrními budovami i novou architekturou. Celkově se tu dbalo na živý parter, dostatek zeleně a prolínání starého s novým.

West 8 prosadili, aby se nic nebouralo předem. Až když se řešila konkrétní parcela, promýšlelo se, jak zapojit to, co už tam stojí. Geuze tomu říká „hybridní síla starého a nového.“ Příkladem může být třeba takzvaná Leidingstraat, tedy vedení trubek a kabelů, které dnes slouží jako jakási střecha nad ulicí.

„Ukazujeme, že je možné kombinovat drahé a luxusní budovy nových kanceláří s levným, každodenním prostředím, které nás všechny propojuje. Tohle je opravdu důležitý krok a snažíme se to tak dělat i v jiných městech na Tchajwanu či v USA,“ říká ve videu ke své nominaci na cenu Architekt roku (Architect van het jaar).

Je to prý něco, co se naučil od nizozemských squatterů: že ošklivé je někdy hezké, že náhoda je někdy to nejlepší řešení a že město má být pro každého. Architekti slibují, že se tyto užitečné principy propíší i do nového brněnského nádraží. Stejně jako důraz na pohodlné a intuitivní užívání. Snad to budeme mít šanci vyzkoušet - podle posledních informací ze serveru Novinky.cz by kapacitní železnice včetně nového nádraží měla být hotová ve 30. letech 21. století.

Adrian Geuze založil ateliér West 8 v roce 1987, nyní má firma tři pobočky v Rotterdamu, v Bruselu a v USA. Má za sebou více než 200 projektů po celém světě. Geuze bude o své práci přednášet na přednášce v brněnském KUMSTu v podnělí 6. října v rámci Dne architektury. 

 

  • Ateliér: West 8
  • Země: Nizozemsko
  • Město: Eindhoven
  • Investor: Park Strip Beheer BV

Mohlo by vás zajímat

Generální partner
Hlavní partneři