Josef Sudek | Praha 20. let
Stále znovu se vracíme a nahlížíme do dalších neprobádaných partií nesmírně rozsáhlého díla českého fotografa Josefa Sudka (1896 Kolín nad Labem – 1976 Praha). Byl příslušníkem generace postižené první světovou válkou, které byl přisouzen nelichotivý přídomek „ztracená“. Jeho pražským domovem byla Invalidovna.
EARCH.CZ , 20. 5. 2005
Spolupracoval a přátelil se s řadou radikálně naladěných mladých fotografů, se kterými (po odchodu z tradičních amatérských klubů) postupně založil nezávislý Fotoklub Praha a pak Českou fotografickou společnost. Pomalu si vytvářel svůj vlastní fotografický styl. Vedle talentu a píle měl i notnou dávku štěstí. Jednu jeho životní epizodu můžeme dnes vnímat jako osudové setkání.Roku 1919 přivedli k sekčnímu šéfovi ministerstva sociální péče JUDr. Václavu Nedomovi do kanceláře invalidu, který se potloukal po ministerstvu a nabízel ke koupi fotografické pohlednice. Po krátkém a úsečném rozhovoru dr.Nedoma, pod kterého spadala i správa Invalidovny, vyzkoušel Sudkovu fotografickou zručnost. První kontakt se postupně změnil na patronát nad mladým fotografem. Domluvil mu i přijetí na novou pražskou grafickou školu.Škola, od března 1922 do srpna 1924 nazývaná Ústřední státní ústav grafický v Praze (později Státní grafická škola), vydala v té době jedinečné Sudkovo dílo Praha: Deset náladových fotografií, které stálo na samém prahu jeho celoživotní umělecké dráhy. V plátěných deskách jsou vloženy tabule s namontovanými deseti originálními fotografiemi, které představují město od historického centra až na její okraj, k letohrádku Hvězda na Bílé Hoře. Sudek diváky provádí městem, které se už ve 20. letech stalo jeho klíčovým fotografickým tématem i osobním uhranutím. V portfoliu jsou záběry (např. Střelecký ostrov, Belveder, Stromovka), kam se na stejné místo bude fotograf vracet opakovaně a neúnavně dalších padesát let. Fotografie samy jsou zvětšeniny, sjednocené montáží na kartonech. Jeho formální podoba předjímá pozdější slavnější autorovo portfolio Svatý Vít, vzniklé v letech 1924-28. Abychom mohli stopovat souvislosti vzniku těchto děl, musíme nahlédnut do autorovy pozůstalosti, uložené dnes ve fondech našeho muzea. Vystavený soubor raných fotografií z 20. let s tematikou Prahy a jejího okolí jsou ve formátech pracovních kontaktních kopií. Nalézáme zde tradiční témata: pražské architektonické monumenty, Vltavu a její stromy obrostlé břehy, dále to jsou nejrůznější pouliční scény a žánry. V té době Sudek často fotografoval i v samotném Karlíně, v Invalidovně (soubor Z Invalidovny, cca 1922-27), velké náměstí s kostelem, dnešní Křižíkovu ulici s tehdy ještě existujícími elektrickými lampami i nedaleký přístav. Podobně tak i velmi moderně působící záběry vzniklé pod žižkovskými viadukty, nebo na vltavské náplavce (soubor Vltavské nábřeží, cca 1926-28). Tam se uplatnilo i radikální kompoziční řešení, strmý pohled z ptačí perspektivy. S pracemi Sudkových přátel a generačních druhů (J. Funkem, A. Schneebergerem či A. Pikartem) úzce korespondují i nedatované kompozice s detaily popelnic a dlažby, předjímající pozdější postupy tzv. nové věcnosti. V záběrech z parků (např. Stromovky) nalézáme snahu zachytit proměnlivé světelné situace. Zřetelná je Sudkova fascinace městem, jeho civilní každodenností. Populárním námětem byla i samotná lidská práce, dlaždiči, asfaltéři, metaři, nebo kameníci na Pražském hradě a další profese. Jsou témata a místa, k nimž se fotograf s časovým odstupem opakovaně vracel, nahlížel a fotografoval je v nejrůznějších ročních a denních obdobích i v proměnách počasí. Jsou to i hlubočepské vápencové skály, z jejichž fotografií dalších autorů by se dala sestavit samostatná výstava. U Sudka nepřekvapí, když si z jedné této cesty přinesl i žánrové záběry dětí, popelících se v prachu periferie. Stejné záběry vzniknou i o třicet let později při práci na slavné Praze panoramatické.Dnešní výstava je připomenutím té části fotografické práce Josefa Sudka, která zatím zůstává většinou stranou. Známější je autorova pozdější tvorba. Práce z let 20. jsou však východiskem, bez něhož by vývoj díla Josefa Sudka až k celosvětové proslulosti byl nemyslitelný. Před více než deseti lety bylo v této Galerii Josefa Sudka poprvé vystaveno celé portfolio Svatý Vít, dnes je to v premiéře autorovo dílo Praha: Deset náladových fotografií.Jan Mlčoch>>mapaJosef Sudek | praha 20. letv Galerii Josefa Sudka (Úvoz 24, Praha 1)otevřeno ST – NE | 10 – 19 hod12. května – 7. srpna 2005