Konverze starého statku, Martin Migeon Architecture: Autoři projekt koncipovali jako sled různých objemů, z nichž každý má vlastní orientaci a odlišné vlastnosti. Foto: Gion von Albertini
Architektura / rekreační objekty

Stárnutí jako kvalita a krása. Statek ve francouzské vesničce proměněn v prázdninové bydlení

Zchátralý statek se dočkal rekonstrukce a proměny. Vznikla koláž starého a nového, kde je nedokonalost další kvalitou. Stárnutí se nepopírá, ale zdůrazňuje.

Jan Bureš , 4. 8. 2023

V malé vesničce Chenac-Saint-Seurin-d'Uzet, která leží nad ústím řeky Gironde na pobřeží Francie, leží starý statek, jež posledních několik let beznadějně chátral. Naštěstí se jej včas ujala rodina, která oslovila architektonickou dvojici Martina a Anouk Migeon, aby jej proměnili v prázdninový rodinný dům.

Autorská dvojice se namísto komplexně sjednocující rekonstrukce rozhodla jít opačným směrem. Odkrýt vrstvy původní struktury a ty doplnit o nové tak, aby podtrhli jejich odlišnost a došlo tak k dialogu starého s novým. Jedná se o jakýsi archeologický způsob odkrývání a doplňování jednotlivých vrstev. Projekt koncipovali jako sled různých objemů, z nichž každý má vlastní orientaci a odlišné vlastnosti.

Jeden dům, dvě gesta

„Prvním gestem je návrh přístavby široce otevřené do ústí řeky. Dříve existující budovy byly původně uspořádány kolem společného dvora. Vše se podřizovalo zemědělství a chovu zvířat, výhled se spíše ignorovaly. Přístavba obsahuje hlavní kolektivní prostory pro rodinu – kuchyň, obývací a jídelní část, kamna na dřevo – a umožňuje přístup na velkou krytou terasu,“ upřesňuje Martin Migeon.

Foto: Terasa je chráněna před větrem svou polohou mezi dvěma ložnicemi. Nabízí otevřený prostor mezi čtyřmi stěnami.

Druhým z gest bylo odstranění střechy mezi dvěma objemy přibližně ve středu původního statku. Tímto zásahem vznikl venkovní prostor, který navazuje na terasu přístavby. Díky umístění je chráněna před větrem a svou polohou mezi dvěma ložnicemi nabízí příjemnou atmosféru otevřeného prostoru mezi čtyřmi stěnami. „Výsledkem těchto dvou gest je projekt složený z juxtapozic objemů, cirkulace, způsobu využití a materiálů,“ doplňuje architekt.

Na dřen materiálové podstaty

Od začátku projektu bylo pro autorskou dvojici klíčové zachování většiny stávajících konstrukčních prvků takovým způsobem, aby byly kameny a omítky ponechány v maximální míře odkryté. Zároveň díky novým konstrukcím a zásahům celý komplex více prosvětlit přirozeným světlem a v zimních měsících přirozeně oteplit. V létě naopak pomocí křížového větrání zabránit přehřívání.

„Nová přístavba rozvíjí svůj charakter skrze souběh tří prvků: z velké části uzavřená dřevěná fasáda na uliční straně, odhalená betonová konstrukce se třemi sloupy a trámem a monumentální kolonáda z pěti kulatých betonových sloupů, na které stojí dřevěná střešní konstrukce, určující tvar objemu,“ komentuje koncept přístavby Martin Migeon.

Foto: Nová přístavba rozvíjí svůj charakter skrze souběh tří prvků: dřevěná fasáda, odhalená betonová konstrukce a kolonáda z kulatých betonových sloupů.

Dominantním materiálem rekonstrukce původní struktury je surový beton, který umožnil zpevnit stěny a zároveň umožnil vznik velkých otvorů. Styk hrubých kamenných stěn s hladkými plochami betonu dává vyniknout odlišnosti starého a nového. Vše je ponecháno ve své ryzí materiálové podstatě. I přes současný zásah neztrácí stavba původní rustikální charakter. Interiér hraje barevnou škálou světlých odstínů betonu, kamene a překližky v kombinaci se starým dřevěným nábytkem.

Projekt iniciující dialog

„Projekt iniciuje dialog mezi starým a novým, vytváří kuriózní koláže surových materiálů, objemů, střech a geometrií. Nové otvory umožňují, aby se venkovní a vnitřní prostory prolínaly různými cestami. V zimě zde tiše hoří kamna a člověk se může odreagovat pozorováním vody v dálce. V létě jsou všechna okna otevřená, čerstvý vzduch i členové rodiny plynule cirkulují po celém domě,“ uzavírá projekt konverze Martin Migeon.

Foto: Interiér hraje barevnou škálou světlých odstínů betonu, kamene a překližky v kombinaci se starým dřevěným nábytkem.

Rekonstrukce nemusí znamenat pouze navrácení stavby do původního stavu. Může být možností, jak zdánlivou nedokonalost či chybu, transformovat v kvalitu. Podobně jako tomu je u japonského umění Kintsugi, při které je rozbitá keramika opravena zvýrazněním prasklin, namísto jejich zamaskování. Stává se tak novou kvalitou. I domy přece jen stárnou a mění se s časem. Je proto důležité tento proces nepopírat, ale podpořit nebo dokonce zvýraznit.

  • Ateliér: Martin Migeon Architecture
  • Spolupráce: Anouk Migeon Architect
  • Země: Francie
  • Město: Chenac-Saint-Seurin-d'Uzet
  • Realizace: 2022
  • Náklady: 200 tis. €

Mohlo by vás zajímat

Generální partner
Hlavní partneři